[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Camper bouw Janbenz1 : Van alles en nog wat.... - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 00:10

Camper bouw Janbenz1

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Antwoord:Camper bouw Janbenz1

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 12 maart 2007, 23:19

nog even een foto van onze camper, die we nog steeds elke dag missen! Had ik nooit weg moeten doen!!!
Zoals je ziet had ik haar helemaal geisoleerd en bekleed en een bed op hoogte er ingemaakt!

B)

JerommekeOhjajoh

Berichtdoor janbenz1 » 13 maart 2007, 20:34

Hallo Jeroen,
Op de laatste foto zie ik dat jullie wel gescheiden slapen.:P :laugh:
Maar zeker een mooi bakkie, kun je veel plezier aan beleven.
Wij gaan dit jaar naar Denemarken, en misschien wel door naar Noorwegen.
We zien wel.:)

Ik heb je advies ter harte genomen, en ben bezig de steenwol te verwijderen.
Ik ga ook over op of piepschuim of xps panelen.
Dit zijn purschuim platen die men ook onder de daken gebruikt.
Maar die piepschuim waarmee heb je die gelijmt?
Groet jan.
janbenz1

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 13 maart 2007, 22:17

Hoi Jan,

Welke periode ga je naar DK of Noorwegen?
Want wij gaan dit jaar naar DK en nog paar dagen Zweden naar een bevriende Belg! Als je nog tips wil dan kan ik je leuke plekjes wijzen! Met die bus naar Noorwegen is wel zweten omdat er beste hellingen zijn die je moet overwinnen (gezien je motor met 20 de berg op, ha,ha!)

Ik weet niet het merk meer voor de lijm, maar let goed op omdat je lijm moet hebben welke piepschuim niet doet oplossen!!!! Verder hoeft het niet heel vast omdat je ook nog met hechthout 5 mm of zo gaat afwerken dus zit het wel goed opgesloten!!
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor alex240diesel » 13 maart 2007, 22:32

Jan,

Ik heb helaas geen foto's van de bouw. Ik had toen nog geen digitale camera :blush: .

Het polystyreen dat wij toen gebruikte is dat witte die je ook bij de Gamma, Karwei of welke andere zaak dan ook haalt. Het voordeel van polystyreen is dat het lichter en niet watervasthoudend is. Je hoeft dus ook niet constant te rijden om het te drogen. Qua geluiddemping is polystireen minder, maar wel goed. Het is tenslotte harder en geleid daardoor wel beter.

Ik heb wel een constructieve tip voor je, als je er in elk geval nog niet me was/bent begonnen. ;)

Wanneer je kasten en Kisten gaat maken van hout, maak dan eerst op de grond een frame en ga hier vanuit de lucht in werken. Zoals je weet is de wand niet recht. Hij is zelfs overal krom, van onder nar boven en van voor naar achter. Waak hiervoor.

In de kamper die wij hebben gebouwd hebben we houten bekisting en kasten gemaakt. opgebouwd uit een frame van 20x20 balkjes en 3 mm triplex wanden. Dit is een sterk en lichte constructie, die ook in caravans wordt gebruikt. Als deksel voor de kisten onder het bed hebben wij 5 mm triplex gebruikt maar dit is denk ik nu vrij dik, wel lekker veilig :laugh: .

Ik hoop dat je er wat van begrijpt en er nog iets mee kan doen.

Cheers,
Alex

Van nabij de Dom,

Ps. Mocht je een keer om technische hulp verlegenzitten kan je altijd om hulp vragen. Kan wel eens een dagje langskomen.<br><br>Bericht gewijzigd door: alex240diesel, op: 2007/03/13 21:33
alex240diesel

Berichtdoor janbenz1 » 13 maart 2007, 22:41

Hallo Jeroen en Alex,

Bedankt voor jullie tips, daar kan ik weer mee verder.
Jammer dat je toen nog geen digi.camera had Alex.

Jeroen, ik ga week 32-33-en 34 zo het nu lijkt.
Maar een Belg woont toch in Belgie, dan maak je wel een omweg als je via Zweden gaat.:P :woohoo: :dry:

Als je nog leuke plekkies weet houd ik me aanbevolen.

Groetnis, Jan.
janbenz1

Berichtdoor jcruit » 13 maart 2007, 22:44

Leuk om te volgen Jan! Wij hebben 8 maanden in Australie gereist met een klein Toyota busje, had nog het meeste weg van die Caddy van Jeroen (leuk ding, perfect concept).

Afgelopen zomer heb ik 4000 km door zuid-europa getrokken met een VW T3 Joker, maar dat vond ik niet zo'n succes, helaas.

Tipje (had je misschien zelf ook bedacht): installeer een 2e accu voor je waterpompje en een paar lampen. De koelkast op gas -> ben je niet afhankelijk van duur 220V op campings.

Succes met je project, ik blijf het volgen!

Jeroen
jcruit

Berichtdoor MarceldB » 14 maart 2007, 00:24

MarceldB

Berichtdoor Goofy.S » 14 maart 2007, 10:33

Koelkast op gas moet je altijd doen! Ik doe het ook wanneer we rijden met de camper en wanneer we niet op een camping overnachten. Ik heb ook een tweede (huishoud) accu en daar moet je mee oppassen. Gebruik de koelkast dus niet op 12 volt als je niet rijdt, want zo'n 8-10 Amp. is heel gewoon voor een absorbtiekast en dan is je accu zeer snel leeg! Ik had er in het begin moeite mee om de koelkast op gas te gebruiken, omdat ik dacht dat de gasfles snel leeg zou zijn, maar dat is beslist niet het geval. Zorg wel voor een extra gasfles, want als je er maar één hebt is hij altijd leeg anneer je geen gasleverancier kan vinden.

Karel

Goofy.S

Berichtdoor Trouwkoets » 14 maart 2007, 13:29

Trouwkoets

Berichtdoor Trouwkoets » 14 maart 2007, 13:29

He Janbenz1,

Moet je dit niet hebben:

Caspar<br><br>Bericht gewijzigd door: Trouwkoets, op: 2007/03/14 16:06
Trouwkoets

Berichtdoor janbenz1 » 14 maart 2007, 21:08

A goeie,

Jeroen en Karel,

Inderdaad is dat een goede optie, de ruimte voor een 2e accu is er ook, en heeft er ook ingezeten.
Er zit een grrot relais aan de zijkant, dus deze zal er voor zijn dat de start accu niet ontladen wordt?
Er zitten een paar extra accu klemmen op, dus deze kan ik zo aansluiten.

De koelkast doe ik inderdaad op gas, hij brand op LPG, dat vul ik dus ook in de gasflessen die ik altijd bij de caravan heb gebruikt.

Caspar,

De wbasto verwarmt de motor en interieur. Dat vind ik op zich wel prettig.
Hoef ik in de winter niet koud te starten, een behoud voor de motor.
Allen doet hij op dit moment helemaal niets, maar ik kan nergens een zekering vinden.
Waarschijnlijk zit er een op de webasto zelf, maar dan moet ie eerst worden uitgebouwd.
Nu moet dat toch, en dan kan ik gelijk al het koelvloeistof ook vervangen.

Groet Jan.
janbenz1

Berichtdoor Goofy.S » 15 maart 2007, 08:36

Beste Jan, ik kan je nog het advies geven om even te meten met je ohm metertje of de diodebrug nog heel is. (je weet wel, de diode laat maar aan één zijde stroom door) Deze diodebrug zorgt ervoor dat de tweede accu wel bijlaadt, maar niet als startaccu kan functioneren. Door de ouderdom willen namelijk de diode's weleens stukgaan. Als je een kapotte diode hebt, haal dan een goede uit een defecte dynamo, dan ben je met een koopje klaar! (wel ff meten welke er nog heel is natuurlijk)
Nogmaals succes toegewenst!

Karel

Goofy.S

Berichtdoor Trouwkoets » 15 maart 2007, 13:05

Janbenz1,

Kijk voor de Webasto op . Ik me voorstellen dat die Webasto niet voldoet voor je hele camper. Als hij het koelwater opwarmt, en dus via een (2e) warmtewisselaar de camper moet verwarmen via de normale uitstroom openingen in het dashboard lijkt me dat wat weinig. En oneconomisch, want in 'kampeer' opstelling wordt ook het hele motorblok verwarmt, en daarmee direct het heelal.
Overigens denk ik dat je het nut van een standkachel puur voor motorbehoud in onze streken niet moet overdrijven. In de Alkenlanden is dat wel aanwezig, want uit eigen ervaring weet ik dat ook een moderne diesel bij -30 errug moeilijk start.

Caspar<br><br>Bericht gewijzigd door: Trouwkoets, op: 2007/03/15 15:38
Trouwkoets

Berichtdoor janbenz1 » 15 maart 2007, 22:43

Karel en caspar bedankt voor de info's.
Ik heb een warmte wisselaar in de bus zittebn die dmv de verwarmde koelvloeistof de warme lucht in de passagiersruimte blaast.
Dus dat is geen probleem.
Nu zien dat ik hem aan de praat krijg.

Groet Jan.
janbenz1

Berichtdoor Mercedes W123D » 19 maart 2007, 12:17

Hallo Jan, met zoveel deskundige hulp moet het toch lukken om het bussie op tijd klaar te hebben voor de vakantie. :laugh: B) Dan gaan wij alvast oefenen om het liedje "Het Bussie komt zo" onder de knie te krijgen.

Jan heel veel suc6.

Groet van Pierre oet Ech.

Mercedes W123D

Berichtdoor janbenz1 » 19 maart 2007, 16:06

Ja dat is mooi mooi mooi man.:P :P
Het moet zeker lukken om het voor de zomer klaar te krijgen.
Daar gaan we voor.
Het moet wat in de gestolen uurtjes, maar dat gaat vast lukken.
De dagen lengen weer.:)
Deze week zal moeilijk worden, ik zit met de griep.:(
Maar zoek ik het een en ander uit op internet.
Ellek nadeel heb z'n voordeel.:woohoo:

Groet Jan. <br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2007/03/19 15:13

janbenz1

Berichtdoor Pieter » 19 maart 2007, 17:31

Jan!

:unsure: ik heb je een beetje overgeslagen de laatste tijd met al die mooie berichten over je camper, dus bij deze ;)

IK VIND HET HARSTIKKE GAAF!!!!!!!

nee, serieus...supercool wat je aan het doen bent. ik heb je ontwerp (die .xls) gezien, zag er leuk uit...lekker veeeeeeeeeel kastjes ;)

enne...ik moest eerst wel erg lachen om het aangeven van de deuren, ééntje bij de bestuurder en ééntje bij de bijrijder....ik dacht: "duh! :woohoo:" maar inderdaad...je had ze ook kunnen dichtmaken en altijd door de derde (hoofdcamper, soort van voor-)deur instappen...maar misschien is dat niet handig. zeker niet als je onderweg eventjes stopt en ff uit wil stappen...bijv. omdat je heel nodig moet!...dan heb je geen zin om half over die stoel heen te klimmen om er achter uit te gaan...

maare, puik werk!

en ziek zijn is niet erg, want wij wensen je dan wel weer beterschap en dan wordt je weer beter! :D

groet(nis)

Pieter
Pieter

Berichtdoor alex240diesel » 19 maart 2007, 17:52

Jan,

Ik zag op de foto dat je al piepschuim hebt geplaatst. Ben je daar al helemaal me klaar? Is het piepschuim niet erg veel dunner dan de versteviginsbalkjes? Zo op de foto schat ik in dat je wel 1cm dikker piepschuim had kunnen gebruiken :blush: , maar jij kan dat beter inschatten jij staat in de bus.

Ziet er in elkgeval puik uit. Nu de bus uitzuigen en de platen tegen de wand plaatsen. Ga je triplex gebruiken of wat anders?

alex240diesel

Berichtdoor Mercedes W123D » 19 maart 2007, 22:35

Jan van harte beterschap.:ohmy:

Groetjes van Pierre oet Ech

Mercedes W123D

Berichtdoor Paul Snip » 20 maart 2007, 13:02

Blijft een mooi project Jan!!!

Beterschap, en laat Farida je maar lekker vertroetelen, dan:kiss:

Ga je volgende week vrijdag nog mee naar Essen???
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

VorigeVolgende

Keer terug naar Van alles en nog wat....