[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Achter spiraalveer vervangen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 05:43

Achter spiraalveer vervangen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Achter spiraalveer vervangen

Berichtdoor OliW1234 » 31 maart 2007, 10:29

M'n W123 280 is net voor de APK geweest en afgekeurd vanwege een gebroken achtervering. De spiraalveer is aan de rechterkant bovenaan gebroken. Als de garage dit repareert, kost me dit z'n 130 per kant (materiaal + arbeidsloon), dus totaal zo'n 260 euro. Ze zeggen er per kant ongeveer een uur mee bezig te zijn. Volgens hun is het bij deze auto vrij lastig.
Ik heb wat rondgevraag en iemand anders beweert dat het een klusje van niks is. Nadat ik wat informatie heb opgezocht over dit onderwerp lijkt het hier ook wel het meest op. Ik wil het dus wel zelf gaan doen.

Zijn er hier mensen die deze klus al eens hebben uitgevoerd? Waar moet ik op letten? Is het inderdaad zo makkelijk, danwel zo moeilijk??

Ik heb nog niet echt goede info over de W123 gevonden, wel over de W116 en de W126)
http://www.conrad-beck.de/foren/126/daempfer.htm
en bij http://handbook.W116.org/
Zit er veel verschil in de werkwijze?

Nog wat vragen:
Is een veerspanner echt nodig als de auto op de brug gezet kan worden met de achterwielen goed vrij?

Door de gas installatie hangt de auto nogal wat naar achteren. Ik weet dat je er een soort verhogingsrubbers bij kunt plaatsen. Kan iemand me vertellen hoe zoiets precies heet? (Maakt het bestellen wat makkelijker.....)

Nou, ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!

Groeten,
Olivier
OliW1234

Antwoord:Achter spiraalveer vervangen

Berichtdoor Coupe280 » 31 maart 2007, 11:58

hallo oliw
veerspanner is niet nodig bij achterveer.
eerst de achterbank er uit halen dan zie je ronde plastic platen daarachter zit bevestiging van schokbreker.die losmaken ,remklauw losmaken anders is de remslang te kort.dan de auto zo hoog opkrikken zodat je de veer ertussen uit kunt pakken.
op die manier heb ik het wel eens gedaan .
maar is al een aantal jaar geleden misschien vergeet ik nog wat?? maar ik heb er geen veerspanners bij gehad .dat weet ik wel zeker.
het is niet moeilijk het wijst zich vanzelf.
als je wel eens vaker sleutelt aan auto s stelt het niets voor
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wiebren240D » 31 maart 2007, 16:06

Hallo Olivier

zo is het maar net als alles goed los wil is het niet moeilijk wel om die 2 bouten denken die aan de onderkant van de draagarm die kunnen vast zitten even een dag van te voren in spuiten en met koopervet weer vast zetten.

maar ik zie dat je in de prov Groningen woont is niet zover van Sneek kom maar langs heb ook nog wel een hand vol achterveeren staan vertel ik je wel hoe het moet komt wel klaar hoor

groeten Wiebren Nieuwenhuis tel 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee

Berichtdoor OliW1234 » 01 apr 2007, 09:53

Bedankt voor de antwoorden!

Wiebren, super! Bedankt voor je aanbod. Ik bel je vanavond even. Ik hoop dat je komend weekend kunt...

Groeten,

Olivier.
OliW1234

Berichtdoor Wiebren240D » 05 apr 2007, 18:50

Hallo Olivier

ik hoop dat je vandaag die 4 bouten onderaan de schokbreeker wel even in de WD40 heb gespooten.

gaan ze morgen tenminste wel los
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Wiebren240D » 06 apr 2007, 20:43

Hallo Dames en Heren

het karwei is klaar gelukt zonder problemen gelukkig
2 uutjes later reed Olivier met vrouw en kind hier weer vandaan
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor jcruit » 06 apr 2007, 20:57

Wiebren, we zouden je tot ere-lid moeten benoemen!

Jeroen
jcruit

Keer terug naar Techniek