[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
veerbollen vervangen niveauregeling : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 04:59

veerbollen vervangen niveauregeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

veerbollen vervangen niveauregeling

Berichtdoor Weizengelb » 02 apr 2007, 08:45

Hallo,

Ik heb afgelopen donderdag mijn veerbollen (Federspeicher) vervangen van de 450SE.

Toen ik de auto kocht zat er te weinig olie in het systeem, maar de auto reed verder goed (en stond ook niet echt superlaag achter).
Na het bijvullen van het systeem met de speciale Mercedes olie (13,50 p liter) kwam de auto achter een centimeter of 3 omhoog, maar was helaas ook de veerwerking verdwenen.
De auto stuiterde zeg maar overal overheen, niet echt comfortabel.

Conclusie, veerbollen stuk. Van Citroen passen ze niet en bij de dealer kosten ze 125 euro pSt. excl. BTW...:(
Gelukkig heb ik ze in D voor 89 euro incl. gevonden.

Donderdag dus die dingen vervangen. Eerst eens gekeken of alle leidingen losgingen. Dat lukte geukkig goed (met goede kwaliteit Gedore open sleutels loop je al minder risico de moeren of zo te beschadigen).
Eigenlijk zou je de auto op moeten krikken om de druk wat van het systeem te laten, maar ik heb gewoo voorzichtig het ventiel geopend met een slangetje in een oud olietuitje. Dat was ook geen probleem, de auto zakte wel direct een paar cm.
De kapotte bollen zitten vol met olie. Ik heb dus eerst de auto met open ventiel op-en neer bewogen totdat er geen olie meer uitkwam.
Daarna de dunne leiding losgemaakt en dit gaatje dichtgestopt. Er loopt dan ook maar weinig olie uit als je de grote slang losmaakt.
Dan de bol verwijderen en omgekeerd de nieuwe monteren.

klein beetje ontlucht en dat was alles.

De auto veert weer zoals het hoort, erg prettig! :silly:

Als je in de oude veerbollen keek zag je geen membraan meer zitten, ook kon je een buisje heel diep erin steken. Bij de nieuwe zag je direct tegen de opening aan een (blauw) membraan zitten.

Groetjes,
Mathieu

Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:veerbollen vervangen niveauregeling

Berichtdoor Weizengelb » 02 apr 2007, 08:46

de oude bol

Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:veerbollen vervangen niveauregeling

Berichtdoor Weizengelb » 02 apr 2007, 08:46

de nieuwe

Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:veerbollen vervangen niveauregeling

Berichtdoor Weizengelb » 02 apr 2007, 08:47

regelventiel met ontluchtingsnippel

Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:veerbollen vervangen niveauregeling

Berichtdoor MarceldB » 02 apr 2007, 10:33

Bedankt voor je verhaal, Mathieu. Zo te zien is het exact hetzelfde systeem als van de W123.

Die van mij moet ik ook eens goed aanpakken. Het zijn niet de veerbollen. De ene keer doet ie het prima, na een poos komtie niet meer omhoog. Dan ontlucht ik hem en daarna gaat het weer een poos goed. Hopelijk zijn het alleen de laatste luchtbelsporen.
MarceldB
 


Antwoord:veerbollen vervangen niveauregeling

Berichtdoor wwwW123 » 06 apr 2007, 16:28

hallo,
hoe ontlucht jij het systeem? in ander topic las ik dat er blijkbaar druk/gewicht achterin gezet moet worden??
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:veerbollen vervangen niveauregeling

Berichtdoor Rob Holewijn » 06 apr 2007, 21:24

Mathieu,

Wat heb je weer een mooie foto's gemaakt.
Dat maakt voor een heleboel leden de dingen duidelijk.
Rob Holewijn
 


Antwoord:veerbollen vervangen niveauregeling

Berichtdoor wwwW123 » 16 apr 2007, 11:56

van het weekend m'n niveauregeling ontlucht. kwam zwarte olie uit :-).
tevens stond de beugel van de regelaar nog scheef ook, kortom; wagen kon niet omhoog komen! het aluminium huis was gaan oxideren!! zo erg, dat beugel krom trok. een dikke pulvertroep zat tussen het alu.huis en de metalen beugel (plaatstaal, maar niet zo dik)
zal binn.kort foto plaatsen.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:veerbollen vervangen niveauregeling

Berichtdoor wwwW123 » 02 mei 2007, 11:28

zo, nu eindelijk een foto van hoe een niv.regelaar er ook uit kan zien :-)....let op het witte deel tussen regelaar metalen houder. was gewoon een centimeter dik door oxideren van aluminium niv.regelaarhuis!!
heel de regelaar stond scheef, waardoor deze niet kon werken omdat de afstelling van het asje niet meer uitkwam. (te volgen?)
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:veerbollen vervangen niveauregeling

Berichtdoor wwwW123 » 02 mei 2007, 11:31

hier is ie dan..
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:veerbollen vervangen niveauregeling

Berichtdoor wwwW123 » 02 mei 2007, 11:33

helaas, krijg de foto hier niet geplaatst.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten

cron