Hallo,
Ik heb afgelopen donderdag mijn veerbollen (Federspeicher) vervangen van de 450SE.
Toen ik de auto kocht zat er te weinig olie in het systeem, maar de auto reed verder goed (en stond ook niet echt superlaag achter).
Na het bijvullen van het systeem met de speciale Mercedes olie (13,50 p liter) kwam de auto achter een centimeter of 3 omhoog, maar was helaas ook de veerwerking verdwenen.
De auto stuiterde zeg maar overal overheen, niet echt comfortabel.
Conclusie, veerbollen stuk. Van Citroen passen ze niet en bij de dealer kosten ze 125 euro pSt. excl. BTW...
Gelukkig heb ik ze in D voor 89 euro incl. gevonden.
Donderdag dus die dingen vervangen. Eerst eens gekeken of alle leidingen losgingen. Dat lukte geukkig goed (met goede kwaliteit Gedore open sleutels loop je al minder risico de moeren of zo te beschadigen).
Eigenlijk zou je de auto op moeten krikken om de druk wat van het systeem te laten, maar ik heb gewoo voorzichtig het ventiel geopend met een slangetje in een oud olietuitje. Dat was ook geen probleem, de auto zakte wel direct een paar cm.
De kapotte bollen zitten vol met olie. Ik heb dus eerst de auto met open ventiel op-en neer bewogen totdat er geen olie meer uitkwam.
Daarna de dunne leiding losgemaakt en dit gaatje dichtgestopt. Er loopt dan ook maar weinig olie uit als je de grote slang losmaakt.
Dan de bol verwijderen en omgekeerd de nieuwe monteren.
klein beetje ontlucht en dat was alles.
De auto veert weer zoals het hoort, erg prettig!
Als je in de oude veerbollen keek zag je geen membraan meer zitten, ook kon je een buisje heel diep erin steken. Bij de nieuwe zag je direct tegen de opening aan een (blauw) membraan zitten.
Groetjes,
Mathieu