door fransjose » 25 maart 2007, 23:37
Zo zo zo.....dat was me een spannende rit...
Onze 230TE automaat lijkt forse mototschade te hebben / gaan krijgen.
Even beschrijven, wordt een lang verhaal:
1. al vanaf de aankoop (6 weken geleden) klinkt er een gezellig rateltje dat van linksonder de motorruimte lijkt te komen (gezien vanaf achter het stuur, het geluid komtg dus als het ware vanaf je linkerknie). Toerentalafhankelijk, beetje onschuldig geluid, niet hard, maar toch wel iets om eens naar te kijken.
2. vorige week een snelle rit moeten maken van 30 km en toen even een paar minuten 160 op de teller gereden. Op de terugweg liep ineens de oliedrukmeter terug, normaal gesproken stond-ie bij gasgeven op 3, stationair op 0,5. Nu staionair 0 en bij gasgeeven haalde hij net de 2, rustig rijden gaf-ie tussen de 1 en 1,5 aan. En intussen was het geratel in volume toegenomen.
Watertemperatuur steeg naar 100 graden (doorgaans tussen 80 en 90)
3. Oliepeil gecontroleerd, was halverwege min / max. Bijgevuld tot max. Oliepeil van de automaat was goed. Vervolgens een week niet mee gereden. Gisteren starten & lopen, oliedruk naar 3 bar, ratel weer op het oude bescheiden niveau. Maar na een kilometer of 10 nam het ratelen weer toe en zakte de oliedruk. ook het koelwater werd weer 100 graden.
Ik moest even doorrijden, en toe nam het geratel ernstige vormen aan (mensen keken om op straat...), de auto had duidelijk vermogensverlies, heel behoedzaam naar huis gereden (nog 2 km) en daar maar even stilletjes zitten piekeren.
WAT IS DIT?
Het is een metalig geluid, een beetje zoals een diesel nagelt, het lijkt met de automatische bak te maken te hebben, het varieeert met het toerental.
Is dit serieuze motorschade?
En hoe is het op te lossen? Zoals de Benz nu is kan / wil ik er geen kilometer meer mee rijden. Aanslepen met een automaat gaat ook niet, toch?
Wie heeft een tip of een diagnose?
Frans