[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
water kookt, spuit eruit en tikken in motor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 05:45

water kookt, spuit eruit en tikken in motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

water kookt, spuit eruit en tikken in motor

Berichtdoor Karaca10 » 10 apr 2007, 14:44

hallo, net terug van een rit met mn maat hij heeft een 300sd, turbodiesel blok.
ik hoorde iets, hij stopt langs de kant en het koelwater spuit eruit hierna gewacht totdat hij afkoelde en terug water erin, de fan ging niet aan(hij zat helemaal los, moet vast staan met die temperatuur!)

hierna gestart en weggereden maar een duideljk hoorbaar getik uit de motor.(kleppen??koppakking)
geen mayonaise onder dop of olie bij water.
wat kan het zijn???
Karaca10
 


Antwoord:water kookt, spuit eruit en tikken in motor

Berichtdoor Wiebren240D » 10 apr 2007, 17:28

Hallo Karaca10

niet zo leuk als je dat onderweg overkomt.

maar die zelfdenkende fan kon je die gewoon rond draaien bij een warme moter dan denk ik dat die fan stuk is.

maar waar spoot het water er uit?
mischien een lekke slang.
en ja een tik in de moter kan zoveel zijn kleppen zeg het maar.
maar wat anders hoeveel KM heeft de moter al gedraait?
en heb je al eens kompressie gemeeten?

dit is niet een makkelijk probleem om zo even te vertellen dat of dat is het

ik wens je veel suc6 groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:water kookt, spuit eruit en tikken in mot

Berichtdoor janbenz1 » 10 apr 2007, 18:15

Waarschijnlijk de automatische fan stuk zoals Wiebren al heeft geschreven.
Maar rijd er niet te lang mee door, en kijk meer op de temperatuurmeter dan op de snelheids meter.
Als je er te lang mee doorrijdt heb je zeker kans dat de kop wel krom trekt, en dan ben je verder van huis.

Laat hem niet weer zo warm worden zodat het water er uit spuit.
Dit kan de kop echt niet verdragen die hoge temperatuur.

Kontroleer ook de slangen even, nadat het koelwater zo warm is geweest kan het zijn dat de slangen zijn gaan scheuren.
dus houd het goed in de gaten.

het getik in de motor kan natuurlijk veel zijn, maar het is niet te hopen dat het door de kokende motor is gekomen.
Maar probeer te achterhalen waar uit de motor het tikt.
vaak kun je dmv een schroevendraaier op bepaalde plaatsen op de motor te zetten, en daar met je oor op te luisteren.
Vaak kun je dan wel achterhalen waar het geluid vandaan komt.

Vriendelijke groet Jan.
janbenz1
 


Antwoord:water kookt, spuit eruit en tikken in mot

Berichtdoor Karaca10 » 11 apr 2007, 01:32

hoi,

water spoot eruit bij het reservoir. compressietest gedaan(niet geheel afsluitende rubber gebruikt) 10 bar is heel weinig.
de auto trekt ook niet meer, het getik blijft aanhouden.
in een ander forum praten ze over Waterpomplagers die kapot zijn...:unsure:

km stand is 240dkm

slangen zijn nog heel, morgen ff checken waar het geluid vandaan komt. mvg
Karaca10
 


Antwoord:water kookt, spuit eruit en tikken in mot

Berichtdoor janbenz1 » 11 apr 2007, 08:21

Was dat het maar, dan is het probleem zo opgelost.
Kan daarom best zijn dat ook de waterpomp stuk is, maar daardoor gaat hij niet slechter trekken.

Heeft de motor ook veel carterdruk?
Zo ja, dan duidt dit op lekkende of gebroken zuigerveren.

Borrelt het ook in de radiateur?, als dit zo is dan heb je een lekke kop naar binnen toe, en komt er op den duur ook olie in je koelwater.

Ik denk eerder aan een lekke kop, of zuigerveren die het hebben begeven.
Dit omdat het vermogen weg is gevallen, en de compressie te wensen overlaat.:(
Compressie heb je nodig, anders kun je het wel vergeten.
Dus meet het nog een keer met een goede compressie meter, en blijft het laag, trek dan de kop er maar af, en begin daar maar te zoeken, lekke koppakking, kleppen, klepzetels controleren, scheuren in de kop, is dit het niet ga je verder richting zuigerveren, olieschraapveren.

Veel succes.

groetnis fan Jan.
janbenz1
 


Antwoord:water kookt, spuit eruit en tikken in mot

Berichtdoor Karaca10 » 11 apr 2007, 16:20

koppakking is lek waarschijnlijk omdat hij geen compressie heeft
de benzdealer kan niet aan het onderdeel komen omdat het een USA versie betreft, hij moet het chassis/vin nummer opvragen bij de Mercedes.

kop gaat er af voor inspectie<br><br>Bericht gewijzigd door: karaca10, op: 2007/05/22 01:44
Karaca10
 


Antwoord:water kookt, spuit eruit en tikken in mot

Berichtdoor Wiebren240D » 11 apr 2007, 17:36

Hallo karaca10

na dit verhaal gelezen te hebben zeg ik trek de hele moter er maar uit.

je kunt 2 dingen doen of deze moter reviseren van onder tot boven weet je tenminste wat je hebt.

of je zoekt een gooie gebruikte moter en zet die erin.

maar ik wens je veel sterkte dit zijn geen leuke dingen

groeten Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:water kookt, spuit eruit en tikken in mot

Berichtdoor janbenz1 » 13 apr 2007, 23:36

Je bedoelt waarschijnlijk de drijfstang.:(
Nou maak je dan maar klaar, dan is er waarschijnlijk meer aan de hand, en heeft Wiebren je het juiste advies gegeven.
Het is heel jammer, maar de realiteit, als de krukas ook beschadigd is zoals je schrijft is het een bekeken zaak.
Reviseren, of vervangen.
Hoe is de carroserie van de auto, is er veel werk aan te verrichten? of is hij in een geweldige staat.
Als ie het niet meer waard is, zou ik je adviseren om het in onderdelen te verkopen, en een andere aan te schaffen.
Anders wordt het ombouwen.

Misschien heeft Harry Puite nog wat liggen.
Je kunt hem altijd even bellen voor info.


Groetnis en succes, Jan.<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2007/04/13 23:37
janbenz1
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten