Hallo Losttraveller,
Allereerst welkom bij de club al heb je dan nog geen W123.
Als je het nog niet gedaan hebt surf dan eerst uitgebreid over deze site en neem alle kennis over de zwakke (of aandachts) punten in je op. Maak daar een lijstje van en neem die mee als je gaat kijken naar een auto. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de Buyers Guide die je noemt zeer nuttig en (ook met beperkte autokennis) makkelijk te lezen vind. Eigenlijk alles wat je moet weten staat daar in.
Verder kan ik je wel uit de droom helpen dat je bij een klassieker handelaar een nette handgeschakelde Diesel zult vinden voor ongeveer 3000,-. De prijzen liggen daar eigenlijk altijd wel ongeveer vanaf 5000,- euro. En zelfs dan zal er nog wel het een en ander moeten gebeuren. Bekijk de verhalen van JanBenz (van de Veluwegroep) maar eens.
Op Marktplaats worden voldoende auto's aangeboden die binnen jouw budget liggen. Die blijven echter altijd een risico. Roest manifisteerd zich bij de W123 met name op plaatsen die je niet ziet. En als er op de carosserie zichtbare roest zit dan kun je aannemen dat er meer ellende te vinden is.
Een mooie benzineuitvoering is nog wel te vinden voor 3000,- euro. Kijk ook eens rond in Duitsland. Daar liggen de prijzen toch nog net iets lager dan in NL. Ook omdat de auto daar pas na 30 jaar belastingvrij wordt en voor die tijd behoorlijk wordt aangeslagen voor wegenbelasting.
Kijk maar eens op:
http://www.autoscout24.de/
of
http://www.mobile.de/
Als je naar een auto gaat kijken neem dan iemand mee die er wel (enigszins) verstand van heeft.
Ik zal proberen enkele zwakke plekken voor je op te noemen maar de meeste staan ook al in de Buyers Guide.
Spatborden voor (roestproblemen).
Scharnierbakken motorkap (roestproblemen door vuil)
Binnenspatborden (roestproblemen-water in interieur).
Plaatwerk achter voorspatbord boven de dorpel (roest)
Onderzijde deuren (roest van binnenuit enachter de deur rubbers)
kriksteunen (roest en vaak slecht herstelde roestschade)
Achterspatbordranden (roest en/of slechte reparatie's hiervan).
Plaatwerk onder de achterbumper (roest)
Doorgezakte en of versleten stof van bestuurders zitting.
De remklauwen van de achterremmen gaan vaak vastzitten doordat deze minder hard hoeven te werken. Zeker als een auto al een tijd stil heeft gestaan.
Wat dit betreft spreek ik uit ervaring. Ik heb mijn auto (een 240D uit 1982) zelf uit Duitsland gehaald en ben al deze zaken tegen gekomen. Het is mijn 1e auto van dit type en na er al een stuk of 6 bekenen te hebben ben ik uiteindelijk toch gezwicht omdat ik het zoeken beu was. Gevolg een hoop werk. De auto is nu weer nagenoeg roestvrij (behalve de deuren) en rijdt heerlijk. Gelukkig heb ik de plaats en de tijd om veel zef te doen want anders is het niet haalbaar. Wel valt mijn auto daardoor binnen jouw budget.
Ik heb van al deze plekken en eigenlijk de hele "restauratie" foto's gemaakt dus mocht je iets willen zien laat het me even weten. Mijn auto is geen showroommodel maar dat hoeft van mij ook niet. Hij ziet er toonbaar uit en is technisch OK. Mijn ervaring is dat je binnen jouw budget ook geen auto zult vinden zonder (behoorlijk wat) roest en in technische topstaat.
Ik heb het hier op het forum al eerder iemand zien zeggen. Ik wil je zeker niet ontmoedigen om een W123 te kopen, slechts waarschuwen voor een eventuele kat in de zak.
Kijk anders maar eens naar projecten die door mij of bv. Marty op het forum zijn gezet.
Als je voor een diesel gaat neem dan een 240 of een 300. Niet dat ik de 200 af wil kraken want dat is echt onverwoestbaar maar een 240 of 300 rijdt net even iets soepeler. Die hebben toch net even iets meer vermogen. Als is dan met name de 240 nog geen snelle auto.
Zo het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Schroom anders niet om mij of de anderen op dit forum "het hemd van het lijf te vragen".
Groeten,
Eric van de Rijnstadgroep
<br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/04/09 10:31