[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
piepen in de bochten...? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:49

piepen in de bochten...?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

piepen in de bochten...?

Berichtdoor Pieter » 24 apr 2007, 19:21

hoi allemaal,

heb ff gezocht op forum, maar vind niks over het volgende:

als ik door de bocht ga, komt het nogal eens voor dat ik een piepend geluid hoor. Dit komt duidelijk van voren, links of rechts kan ik niet beoordelen.

nouja...roept u maar...spoorstangen, kogels, fusee, weet ik het :D (ik roep maar wat hoor...kan net zo goed cardan of uitlaat hier zetten, zo weten jullie weer dat ik nergens verstand van heb ;))

groet
Pieter

p.s. morgen een lekkere lange rit naar Frankrijk, ben benieuwd wat het verbruik wordt!
Pieter

Antwoord:piepen in de bochten...?

Berichtdoor Toontje » 24 apr 2007, 19:27

ow ga jij zo hard door de bochten dan lukt mij aleen maar eens als ik in een parkeergarage rijd.
maar je kan eens kijken of je banden recht afslijten
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Pieter » 24 apr 2007, 19:51

hey Toontje,

nouja...het is geen piepen van de banden, zover ben ik ook wel....het zit meer in het stuurmechanisme heb ik het idee...:dry: :huh:
Pieter

Berichtdoor Starcruiser » 25 apr 2007, 13:54

Of zit de V-snaar een beetje losjes? In de bocht krijg je nl. door het overhellen een wat andere spanning op die snaar en dan gaat ie piepen, als ie te slap zit.
Starcruiser

Berichtdoor Toontje » 25 apr 2007, 19:01

Ow a nu ben je al wat duidelijker ben het met de vorige eens kijk dan maar ens naar de snaar spanning (heb het ook gehad bij een :blush: opel zat de poeli los)
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor superW123 » 25 apr 2007, 21:50

zou eerst maar eens naar de wielspeling kijken, als die te groot word wil er ook nog wel eens het een en ander gaan piepen
superW123

Berichtdoor Motormongool » 25 apr 2007, 22:08

Kan volgens mij ook aan de remmen liggen. Komen de remklauwen wel goed los van de remschijven?
Motormongool

Berichtdoor Pieter » 25 apr 2007, 22:46

wat bedoel je met wielspeling? de beroemde stuurspeling?
mjah...kan best zijn...ik vind dattie de laatste tijd vooral sterker naar recths trekt...na de meivakantie nieuwe banden erop, dan wil ik de auto laten uitlijnen...misschien dat het dan beter wordt...

remklauwen...hmmm, ik heb ook wel last van iets piepende remmen...is dit te verhelpen?

groet
Pieter

p.s. vanuit Frankrijk typ ik, op een Frans toetsenbord (niet QWERTY maar azerty)... heeeeeeeeeel irritant :)
Pieter

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 25 apr 2007, 22:52

ik heb dat dus ook, ik hoef maar heel lichtjes naar links te sturen en ik hoor een hoog piepend geluid, (klinkt alsof iets een beetje vet nodig heeft) niet heel erg hard, het is duidelijk de V-snaar niet, het komt van het wiel. hoe zit dat precies met wielspeling? en wat is er aan te doen?

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor superW123 » 26 apr 2007, 17:05

door vervorming van de remschijf in bochten gaat deze wel eens tegen de remblokken aanlopen, dus kan het komen door dat de remblokken niet helemaal loskomen van de schijf, en als je teveel wielspeling hebt gaat de vervorming nog harder waardoor alles nog eerder gaat piepen.
superW123

Re:Antwoord:piepen in de bochten...?

Berichtdoor Gerespecteerd » 10 sep 2007, 20:48

Nog een topic waar er voor mij niet echt een duidelijk antwoord uit de bus komt, vandaar nog een vraag.

Hoe controleer ik wat er nu precies piept? Hoe controleer ik de V-snaar bv en stel ze zonodig bij?
Gerespecteerd

Berichtdoor Citrobenz » 10 sep 2007, 22:29

Beste mensen,

Maak eerst de remmerij eens goed schoon en gangbaar.
Oftewel remblokken er uit halen, blokken en remklauw goed schoonmakem.
Geleiding insmeren met kopervet, let op dat dit niet op de voering komt!

9 van de 10 keer dat het probleem opgelost is.

succes
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee

Berichtdoor w123Derrick » 18 maart 2009, 16:31

Hmm ik heb ook dit probleem (dat piepen) lijkt wel een zeer hoge fluittoon. Ik heb het idee dat het van het stuurhuis komt. Iemand een oplossing gevonden?
w123Derrick

Berichtdoor Wiebren240D » 18 maart 2009, 19:37

Hallo Daar

ja als je het stuur tot het eind toe draait en dan vast houd en zo gaat rijden dan hoor je een piepend geluid komt uit de stuur bekrachtiging.
hoef je je echt niet druk om te maaken.
wel zo nu en dan om de 50000 km meen ik het filter even vervangen wat onder in je olie reservoir van de stuurbekrachting zit en dan even leeg maaken door de moter op de startmoter rond te draaien niet de moter laten draaien want het systeem is zomaar leeg en een lege pomp zonder olie laten draaien vind dat echt niet leuk hoor

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor w123Derrick » 19 mei 2009, 12:28

Dank voor je antwoord! Sorry dat ik het nu pas zie.

bij mij piept het stuur niet zo zeer als j helemaal instuurt, maar als je een klein beetje stuurt, bij hogere snelheden. Ik hoor het alleen op de snelweg met het raam open en als ik langs een geluidsscherm of iets dergelijks rijdt. De auto stuurt ook nog steeds een beetje naar rechts. Ondanks nieuwe banden en goede uitlijning.
w123Derrick

Berichtdoor Citrobenz » 19 mei 2009, 13:02

Hallo Derrick,

Wanneer heb je voor het laatst de remmen los gehad en schoongemaakt?
Zoals ik hierboven ook vermeld zorg dat je rem goed schoon en gangbaar is.
Op een gegeven moment komt er stof (slijtsel van je rem) tussen je blokken en schijven en dat geeft een piepend geluid zoals je omschrijft.
Meestal bij droog weer, als de weg goed nat is zul je het waarschijnlijk minder horen

succes er mee
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor bluemoon me » 19 mei 2009, 18:30

de remmen gan piepen als de remblokje aanlopen hoeft maar weinig te zijn. wat er dan gedaan moet worden is of de boel goed schoonmaken en invetten zoals anderen al geopperd hebben of een nieuwe klauw want dan zijn de cylinders niet meer zo op tiemaal en hebben weerstand.Er zijn wel setjes te verkrijgen voor de remklauw .Ik ben altijd voorstander geweest van geriviseerde inbouw. Zeker weten dan je dan van het piepen verlost bent.

gr Bram ut Limburg.
bluemoon me

Re:piepen in de bochten...?

Berichtdoor w123Derrick » 23 mei 2009, 16:27

Ik ga woensdag naar de garage voor de APK. Ik zal dan meteen de remklauwen en chijven laten scoonmaken/smeren. Dank voor de tip!

Mijn oude dame trekt ook nog steeds wat naar rechts, Ook bij het remmen. Hij is al een keer (zeer zorgvuldig) uitgelijnd, en dat heeft niets geholpen. Ik kan mij zo voorstellen dat dit naar rechts neigen ook te maken heeft met een kromme remschijf? Of zou je dit allen moeten merken bij eht remmen, en niet bij gewoon rijden??<br><br>Post edited by: w123Derrick, at: 2009/05/23 16:43
w123Derrick

Berichtdoor aernout » 24 mei 2009, 19:57

krik je wagen op, geef het wiel een slinger, en luister naar je remmen.
hoor je ook maar iets suizen/schuren, weet je dat je blokken aanlopen.

remklauwen reviseren kan heeeeeeeeeel goed zelf! (wat denk je dat die bedrijven doen?)
heb het van mn volvo gedaan, is appeltje eitje, en een stuk goedkoper dan een andere klauw!
aernout

Berichtdoor w123Derrick » 27 mei 2009, 14:17

Welaan, de auto is gekeurd en met vlag en wimpel geslaagd.

Het probleem met het naar rechts trekken blijft echter. Ik heb gecontroleerd of de remschijven krom waren, maar dat was niet het geval. Ook met breekijzer getest of er ergens speling zat bij de voorwielen, maar ook niets....

Iemand nog een briljant idee?

recap:
auto trekt bij het rijden naar rechts.
Auto trekt bij remmen naar rechts
auto geeft een fluittoon bij hogere snelheden als ik minimaal bijstuur
auto is twee keer (goed) uitgelijnd.<br><br>Post edited by: w123Derrick, at: 2009/05/27 14:17
w123Derrick

Volgende

Keer terug naar Techniek