[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Incontinente Mercedes-Benz : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 04:47

Incontinente Mercedes-Benz

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Incontinente Mercedes-Benz

Berichtdoor Mr.W123 » 25 apr 2007, 20:11

Beste mede-Benzers;) ,

Ik heb niet zo heel goed kunnen kijken, maar volgens mij zit er ergens onderaan het blok 'n scheurtje. Er druppelt namelijk olie onderuit. Niet veel, misschien 1 of 2 druppels in de 24 uur, maar toch...'n incontinente Mercedes-Benz... unheared off :blush: :blush:

Voor zover ik 't kan zien zit er ergens onderaan het blok 'n soort afdekplaatje. Hij lekt daar langs 'n boutje. Misschien heeft de vorige eigenaar het afdekplaatje scheef aangedraaid en is daardoor het scheurtje ontstaan!

Nu heeft een collega op het werk erover om wat vloeibaar metaal te plaatsen, maar of dat nu zo'n goed idee is weet ik niet. Hebben jullie suggesties??
Rene
Avatar gebruiker
Mr.W123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 06 jan 2006, 18:07
Woonplaats: Wagenberg
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Incontinente Mercedes-Benz

Berichtdoor ambubenz » 25 apr 2007, 20:31

Welk afdekplaatje bedoel je?
Als je de carterpan bedoelt dan kan het inderdaad de pakking of de aftapplug zijn. In het eerste geval kun je proberen de bout een beetje vaster te zetten. Meestal helpt dit niet en moet je alsnog de carterpakking vervangen. In het tweede geval moet je de aftapplug vaster draaien.

Ik heb geen goede ervaringen met het dichtsmeren van lekken ,met kit of kneedbaar staal; op den duur gaat het weer lekken. Meestal is het binnen twee weken weer raak (bij mij dan)


Zoek eerst uit waarom het lekt en probeer zo min mogelijk te smeren met het vervangen van een pakking of keerring los je meer op.

Ambubenz
ambubenz
 


Antwoord:Incontinente Mercedes-Benz

Berichtdoor Coupe280 » 25 apr 2007, 20:36

mr W123
niet met vloeibaar metaal aan de gang gaan!!
eerst uitzoeken waar olie vandaan komt.
waarschijnlijk lekt een olie keerring van de krukas heel iets
daar bestaat een middel voor om hem weer af te laten dichten is hier op het forum vaker over geschreven.
misschien weet iemand anders de naam nog van dat middel.
als hij maar zo weinig lekt is de moeite niet waard om hem nu al te vernieuwen.
maar zoek eerst eens uit waar hij precies lekt

mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Incontinente Mercedes-Benz

Berichtdoor MarceldB » 25 apr 2007, 21:58

Weet je zeker dat het een scheurtje is? Het is inderdaad beter om eerst uit te zoeken, misschien is het wat simpels.

Dat dichtsmeren is helemaal geen goede optie, kneedbaar spul heeft een ander uitzettingscoefficient dan het metaal. En de temperatuurschommelingen bij een blok zijn erg groot.
MarceldB
 


Antwoord:Incontinente Mercedes-Benz

Berichtdoor Weizengelb » 26 apr 2007, 09:17

Welk type heb je?
Als je een M102 hebt met aluminium carterpan kan deze soms wat sneller scheuren, door iets te raken maar ook als iemand de olieplug te vast heeft aangedraaid.
Nog vaster aandraaien resulteert dan in meer lekkage omdat de scheur verder wordt opengedrukt.

Spuit de motor eerst eens schoon en probeer de olie omhoog naar de bron te zoeken.
Let inderdaad op krukaskeerringen (olie loopt uit de voorkant van de versnellingsbak) of aan de voorkant onder de poeli uit tot op het ondercarter.
Kijk ook of je kleppendekselpakking niet lekt, dit loopt helemaal naar beneden.

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Incontinente Mercedes-Benz

Berichtdoor Semrick » 26 apr 2007, 09:23

Inderdaad zou ik eerst even het blok (en dan met name de onderkant een keer met hogedruk en motorreiniger helemaal schoon spuiten en laten drogen. Daarna moet het aan de hand van de nieuwe leksporen vrij eebvoudig zijn om vast te stellen waar het vandaan komt.

Als het een keering blijkt te zijn zou ik het middel LecWec http://www.duckhams.nl/lecwec.html proberen. De keering zelf kost op zich niet zo veel maar het is de arbeid die in de papieren gaat lopen. Als LecWec niet helpt kun je altijd nog de keering (laten) vervangen).

Succes met de zoektocht.

Groeten,

Eric van de

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Incontinente Mercedes-Benz

Berichtdoor Mr.W123 » 26 apr 2007, 10:23

Ik heb 'n 300D uit 1978. Dat is volgens mij 'n OM617.

Ik zal van de week tijdens'n nachtdienst de zaak 'ns schoonmaken even goed kijken waar het lek zich bevindt. En eventueel 'n fotootje maken...<br><br>Bericht gewijzigd door: Mr.W123, op: 2007/04/26 10:24
Rene
Avatar gebruiker
Mr.W123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 206
Geregistreerd: 06 jan 2006, 18:07
Woonplaats: Wagenberg
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten

cron