door ambubenz » 03 mei 2007, 21:41
Emile,
ik heb een stukje uit het handboek voor je gecopieerd. (eventuele typefouten vanwege inscannen)
Bij vullen doe je met ATF olie. Verkrijgbaar bij iedere automaterialenzaak.
5 Oliepeil van versnellingsbak controleren en corrigeren
- Let op! voer deze onderhoudswerkzaamheden, terwijl de motor draait. alleen uit met ingetrapte parkeerrem en keuzehande| in de stand 'P'.Laat de motor l tot 2 minulen stationair draaien zodat de koppelomvormer olie krijgt. Voer de oliepeilcontrole bij voorkeur uit als de olietemperatuur 20'-30'c bedraagt' Meet het oliePeil als volgt:
- oÌ?p"n de afsluithefboom;
-trek de peilstok naar buiten en veeg de stok af met een pluisvrije doek.
- Steek de peiistok weer geheel in de peilstokhouder, trek de peilstok naar buiten en lees het oliepeil af.
Als een olietemperatuur van 20'-30" C moet het peil 30 mm onder het'minimum'-merkteken komen, Heeft de olie een temperatuur van 80', dan moet het peil tot aan de 'maximum'-streep staan' - Vul zo nodig olie bij door de peilstokhouder, terwijl de motor draait.
- Tap een teveel aan olie beslist af; teveel olie verhoogt de temperatuur onnodig.
- Let opl Als het voorgeschreven peil is bereikt, trapt u het rempedaal in; zet de keuzehandel telkens enkele minuten in de afzonderlijke standen en daarna in de stand 'P'. De werkzuiger van de servo krijgt op deze manier olie' Controleer en corrigeer zo nodig tenslotte het oliepeil nog een keer'
Ik hoop dat je hiermee verder komt. Ik raad je met klem aan om zo schoon mogelijk te werken, vuil in een automaat bak is funest.
Verder adviseer ik je om een werkplaatshandboek aan te schaffen, het maakt het sleutelen een stuk eenvoudiger.
Ambubenz