[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
aansluitschema electrische ramen : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:54

aansluitschema electrische ramen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

aansluitschema electrische ramen

Berichtdoor Ron » 05 mei 2007, 00:42

Zoals aangekondigd op de technische dag ben ik druk bezig met de inbouw van de airco. (Fotorapportage wordt gemaakt en komt op de site).Stoelen, middenconsole en dashbord zijn eruit en de nieuwe kachelunit is alweer gemonteerd.

En nu de zaak toch open ligt, heb ik besloten om de kabelboom voor de electrische ramen voor ook te gaan monteren. Echter: ik kan het aansluitschema niet terugvinden op de werkplaats CD-rom van Harrie.

*Kijk ik verkeerd (einbouanleitungen)
*heeft iemand het aansluitschema?
*kanb iemand nagaan hoe deze bij hem/haar gemonteerd zijn?

Het zijn 4 kabeltjes die op de zekeringenkast aangesloten moeten worden (denk ik... )

Wie kan me helpen?

Groet,

Ron

040-2135913 Ron_Bisschops@hotmail.com
Ron

Antwoord:aansluitschema electrische ramen

Berichtdoor Bogent » 05 mei 2007, 13:36

Mischien kom je hier mee verder
(ik hoop dat de afbeelding mee komt anders kan ik hem per mail sturen.

Bob :lol:

Lukte dus niet ik probeer hem wel te mailen.<br><br>Bericht gewijzigd door: bogent, op: 2007/05/05 13:37
Bogent

Berichtdoor Ron » 05 mei 2007, 15:11

Om de zaak te completeren: ik heb de complete kabelboom, en het enige dat van belang is welke kabel aan welke zekering aangesloten wordt:
1* blauw/rood (dikke kabel)
1* zwart/paars (dunne kabel)
1* rood (dunne kabel)
1*rood/wit (dunne kabel)
1* rood/zwart (dunne kabel)
1*rood (dikke kabel)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Ron
Ron

Berichtdoor Prieter » 05 mei 2007, 17:08

Hoi Ron,

Klopt hoor, 4 kabeltjes op de zekeringkast, (in de zespoligetussenstekker zie je wel welke) en twee massa's (bruin)

Dan functioneert het geheel, volgens een kluwer-schema voor benzinemodellen worden de A en B zekering gebruikt, omdat deze niet in mijn zekeringkastje zitten heb ik een vrije zekering gebruikt, ik geloof nummer 4.

Ik zal een stukje van het schema ( ik heb hier maar een stukje) waarop de aansluitingen van de schakelaars staan hierop zetten.

Het schema klopt ook conform 240D uit 77.

succes! groet van Prieter
Prieter

Berichtdoor Prieter » 05 mei 2007, 17:16

komt ie:
Prieter

Berichtdoor Prieter » 05 mei 2007, 17:16

Ron, het is te groot, ik mail je het wel.

groet Prieter
Prieter

Berichtdoor Ron » 11 mei 2007, 13:15

Prieter,

Bedankt voor je input, alleen, ik kom er niet uit.

Ik denk nml dat mijn kabelboom anders is. Ik heb nml de genoemde 6 kabels, die allemaal vanuit de stekker op je middenconsole richting zekeringkast lopen PLUS 2 massakabels. (totaal dus 8)

Het stuk van het electrische schema geeft de bekalbing weer van de motoren en schakelaars tot aan de stekker op je middenconsole. dan begint de tweede kabelboom:

De tweede kabelboom gaat van de tunnel op je middenconsole naar de zekeringkast. Er zijn 2 aftakkingen:
1. naar de beide relais die op je stuurkolom gemonteerd zijn
2. naar de deurschakelaar 9in jouw tekening denk ik 59B (ik vermoed: zodra deur open: massa onderbroken)

Kun je meer van het schema afdrukken (dus het stuk van de tunnelstekker tot aan de zekeringkast+ de relais?

Albvast dank

Ron
Ron

Berichtdoor Prieter » 12 mei 2007, 23:15

Hoi Ron,

Ik zie nu dat ik nog niet helemaal duidelijk ben geweest, ik vermoed dat we wel dezelfde kabelboom hebben.

Denk niet vanaf je zekeringkast naar je ramen, maar van je ramen naar je zekeringkast:

Vanaf de ramen lopen 4 rode plussen (met een gekleurde band) naar de eerdergenoemde zespolige stekker ter hoogte van je middenconsole, deze 4 plussen lopen ook door vanaf de zespolige stekker naar je zekeringkast.

Als je deze 4 plussen aansluit en ook de twee bruine massa's, dan zou het moeten functioneren. (bij mij wel iig)

Bij mijn kabelboom zaten de stekkers voor op de schakelaars er los bij, dat is dan wel even zoeken maar met het stukje schema dat ik je mailde zou je daar ook uit moeten kunnen komen denk ik. Inmiddels heb je als het goed is het hele schema in huis via een vriend van me die me geholpen heeft bij deze klus.

Schakelaar 59 b , schakelt het hele systeem op non-aktief (om te voorkomen dat kinderen er mee gaan spelen wellicht. Ik neem aan dat je ook de schakelaars er allemaal bij hebt? Als het goed is zijn de schakelaars die achter de versnellingspook komen ook verschillend, die aan de bestuurderszijde heeft in het midden een drukknop, (59 b) als je de deuren opent, kun je gewoon je ramen blijven bedienen.

Kijken maar eens of het lukt...

Anders laat maar weer weten.

Vriendelijke groet, Prieter

Prieter

Berichtdoor Ron » 13 mei 2007, 23:18

Beste Pieter en anderen, het is gelukt, ik heb het aansluitschema kunnen achterhalen. De relais zitten er niet voor niets! (verder zit er een fout in het bedradingsschema, die stoute duitsers toch!)

Deurschakelaar (component 29)
Ingang roodwitte dunne draad
Uitgang naar klem 86 (activering relais 28)
Conclusie:
 dunne roodwitte draad is aangesloten op klem 4 zekeringkast en voedt deurcontact
 zodra deur gesloten is wordt relais 28 bekrachtigd omdat er spanning gezet wordt op klem 86

Relias 28
Klem 30 (hoofd stroomcircuit in/uit)
Klem 87 (hoofd stroomcircuit in/uit)
Klem 86 (activering relais)
Klem 85 (massa )
 dunne zwarte paarse draad is aangesloten op klem8 zekeringkast en voedt klem 87 (en niet de rood-witte draad zoals op tekening!!)
 zodra de deur gesloten wordt komt er spanning op klem 30 te staan, en deze voedt klem 86 van relais 27: hiermee wordt relais 27 bekrachtigd

Relias 27
Klem 30 (hoofd stroomcircuit in/uit)
Klem 87 (hoofd stroomcircuit in/uit)
Klem 86 (activering relais)
Klem 85 (massa )
 de dikke rode draad is aangesloten vóór zekering 2 en 4, (en is ongezekerd!) en voedt klem 30
 de dikke rood blauwe draad voedt zekering A en B
 zodra klem 86 spanning krijgt (deur dicht) komt er spanning te staan op zekering A en B

raamschakelaar LV
 de dunne rode draad is aangesloten op zekering B , deze krijgt alleen spanning als de deur gesloten is

raamschakelaar RV
 de dunne rood/zwarte draad is aangesloten op zekering A , deze krijgt alleen spanning als de deur gesloten is

conclusie aansluitschema:
dunne roodwitte draad is aangesloten op klem 4 zekeringkast (voedt deurcontact/klem 86 relais 28)
dunne zwarte paarse draad is aangesloten op klem8 zekeringkast (voedt relais 27 als relais 28 bekrachtigd is)
de dikke rode draad is aangesloten vóór zekering 2 en 4, en voedt klem 30 relais 27
de dikke rood blauwe draad voedt zekering A en B
de dunne rode draad is aangesloten op zekering B
de dunne rood/zwarte draad is aangesloten op zekering A
omdat mijn zekeringkast geen uitbreiding ABCD heeft zal ik een aparte zekering aan moeten leggen tussen de zwart paarse draad en de dunne rode draad en de dunne rood-zwarte draad.

Groet,

Ron
(sorry voor diegene die het niet volgen kunnen!)
Ron

Berichtdoor Prieter » 14 mei 2007, 09:48

Hallo Ron,

Ik begrijp dat je het schema hebt ontvangen, en er al flink ingedoken bent! Dat vindt ik weer fijn want nu heb jij voor mij weer nuttige info:woohoo:

Begrijp ik goed dat ook bij het openen van de deuren het systeem onderbroken wordt? Is dit de enige funktie van de beide relais?

Ik wil het uiteraard ook graag origineel aansluiten, (weer wachten op vrije tijd) maar moet zeggen dat het nu al prachtig functioneert.

En je ramen bedienen met de deur open bleek onlangs ook nog handig.

Ik hoor het graag van je Ron, zo te kun jij behoorlijk lezen en schrijven met elektronica!;)

Vriendelijke groet Prieter

Prieter

Re:Antwoord:aansluitschema electrische ramen

Berichtdoor Ron » 03 sep 2007, 22:50

hahaaaaaaaa, nu ben ik ook de man...

nou ja, dat zwengelen beviel me prima, maar als je de optie electrische ramen werkeloos op zolder hebt liggen, en de kabelboom er zonder moeilijkheden bij de airco inbouw ernaast kunt leggen.... Enfin, nog even wennen bij de slagboom, drukken i.p.v. draaien, maar dat gaat snel.

Leuk om nog even te vermelden: waar dient het deurschakelaar, die aan de kabelboom van de electrische ramen hangt,nu voor? De schakeling is zo gemaakt dat als het contactslot niet op contact staat of de sleutel uit het contactslot is gehaald, de el. ramen niet bediend kunnen worden. Maar als je de bestuurdersdeur dan opent, krijgt de zaak wel weer spanning via een tweede relais.

Na even piekeren bleek dat je hoofdspanningsvoorziening en de kabel naar de deurschakelaar voor en na de zekering moet zetten die altijd spanning heeft (groep 2, klok, interieurverlichting enz). Nadeel van deze aansluiting is dat:
*een gedeelte van de kabel ongezekerd door je dashbord loopt
*je 0,5 ampere trekt als de deur open staat (bekrachtiging relais)en Mercedes waarschuwt je portier niet te lang open te laten staan

Enfin, ik heb de zaak zo aangesloten dat de zaak alleen op spanning staat als het contactslot geactiveerd is. En nu maar hopen dat ie niet stuk gaat.

Ron
Ron

Berichtdoor jorrit » 18 mei 2009, 16:13

hoi,

ik wil ook elektrische ramen gaan inbouwen orgineel van Mercedes.
ik heb al 4 meganisme plus de schakelaars, maar ik heb geen kabelboom. vanaf waar moet ik de kabelboom zelf verlengen en solderen? hij ligt toch al tot het middenconsole vanaf de fabriek?
ik kan geen aansluit schema vinden maar las hier dat iemand dat had.
zou u dat ook naar mij kunnen toe mailen?

alvast bedankt,
jorrit

Re:aansluitschema electrische ramen

Berichtdoor Bogent » 19 mei 2009, 08:43

kijk even op mijn site www.gentenaar.nl daar staan schema's van de W123, zit vast wel wat tussen.
Bogent

Berichtdoor Limpsalot » 26 mei 2009, 10:25

Hoi Ron,
Als je de zwengel weghaalt zit je dus met een gat in de deurbekleding. Hoe los je dat op? Nieuwe bekleding?

Groet, Roel
Limpsalot

Berichtdoor Hans230CE » 26 mei 2009, 15:56

Dat is 1 optie, maar als je een after-market inzet zitten daar doppen bij.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto