[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vraagje over de 250 motor. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 04:38

Vraagje over de 250 motor.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vraagje over de 250 motor.

Berichtdoor henklith » 06 mei 2007, 14:02

Hallo eentweedrie rijders, ik heb een vraagje over de 250 motor.
Het is bekend in de W114 gelederen, dat de 250 motor aan de zwakke kant is wat betreft warmte afvoer aan de kop, dit komt door dat de oorspronkelijke motor steeds maar weer werd opgeboord, even populair gezegd natuurlijk.
Vooral als je deze motor op gas zet kunnen daardoor nog wel eens problemen ontstaan.
Nu vroeg ik me af of de 250 motor van de 123, nog steeds dezelfde motor is als die van de W114.
Of dat er een geheel nieuwe motor is geplaatst?
Ik kan misschien zo'n 250er kopen/ruilen voor mij 200D,
vandaar dat ik graag wat ervaring hoor van de 250-driver binnen ons cluppie.
Het is niet zeker dat ik dan ook op gas ga rijden, maar je weet nooit he.
Weet iemand misschien ook hoe het benziene verbruik van dit type is, het betreft een automaat.
Groet, Henk Lith.
henklith

Antwoord:Vraagje over de 250 motor.

Berichtdoor Robert » 06 mei 2007, 16:37

Henk, ik weet het niet zeker (ben niet zo’n benzineman) Maar volgens mij zijn er twee types gebruikt, de oude uit de W114 (enkele nokkenas) en een nieuwere met een dubbele nokkenas , Maar als je even informeert bij Arno (die met de eend):woohoo: kan je er alles over vertellen, en deze is volgens mij super tevreden met zijn 250 van het oude type
Robert

Berichtdoor ambubenz » 06 mei 2007, 18:05

Henk,
Ik heb een 250 motor op gas in mijn auto met automaat.
Het loopt als een zonnetje. Zelfs na anderhalf jaar stil te hebben gestaan starten en lopen op gas.
Mijn blok wordt wel warm 100 gaden in de zomer is geen uitzondering bij 120 kilometer per uur. (gemeten met geijkte thermometer) Het verbruik ligt op gas tussen de 1 op 6 å 7 met benzine ligt dat rond de 1 op 8.
Als ik mij niet vergis zijn er twee types 250 motor in omloop voor de W123.
Ik heb een 123 blok. Deze is nooit geleverd in de W114 maar past wel volgens mij.

Ambubenz
ambubenz

Berichtdoor Coupe280 » 06 mei 2007, 18:28

hallo robert en henk
die met een dubbele nokkenas is de 110 motor2800cc
de 250 motor zit een solex 4 a1 carburateur op waar niet iedereen over te spreken is ivm hoog benzineverbruik en ook van af de fabriek zijn er diverse modificatie s ivm met het verbruik
op mijn 280C zit ook een 4a1 carburateur maar dan met een andere sproeierbezetting,maar over benzineverbruik kan ik weinig zeggen.
ik rij eigenlijk altijd op gas daarmee rij ik gemiddeld 1 op 6 dagelijks gebruik ong 25000. km per jaar.
eerder heb ik lang een 280 injectie gehad die gebruikte 1 op7 gemiddeld
dus als je zuinig op benzine wil rijden zou ik persoonlijk een injectie auto kopen

mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Rob Holewijn » 07 mei 2007, 18:51

Henk dat had je mij op het sleutelweekeinde afgelopen zondag ook kunnen vragen suffie, ik had de 250 bij mij.
Het is een ander type motor dan in de W114 zit.
Het is een wijd verbreid verhaal dat die motor niet goed zou zijn.
Verleden jaar heb ik het er toevallig met Marcel Kappen over gehad, omdat ik een 250 in mijn cabrio zou zetten.
Marcel vertelde mij dat het volkomen onzin is, als zou die motor niet goed zijn. In zijn gehele bestaan van zijn garage heeft i nog nooit geen moeilijk heden met die motor gehad.
Trouwens die motor van mij loopt gewoonweg geweldig, je weet ik ben niet zo'n 6 cilinder man, maar deze bevalt mij echt perfect.
Rob Holewijn

Berichtdoor 250petrolgrun » 07 mei 2007, 19:55

Gutten tag Herr Lith,

Keine problemen mit der 250, motor 123.921;)

ABER auf gas must ier KUCHEN, ja :woohoo: :P

Hij werd in de bergen in Stuttgart en omgeving niet warmer dan 90 Graden en ik heb echt hard gereden, en dat met heet weer:cheer:

Ik heb de laatste versie van 250, mijn auto is uit 1984.

Groet,

250petrolgrun

Berichtdoor Trouwkoets » 07 mei 2007, 20:38

OK, ik heb de archieven er maar even op nageslagen.
De M123 motor is speciaal ontwikkeld voor de W123 en is geleverd in twee versies. De eerste versie (M123.920) is geleverd tot september '79. De tweede versie (M123.921) heeft 11 pk en wat Newtonmeters meer door een hogere com pressie (9,0 ipv 8,7). De belangrijkste reden voor deze upgrade is waarschijnlijk de introductie geweest van de M102 in voorjaar '80, die in de 2,3 liter inspuitversie (M102.980) anders krachtiger zou zijn dan de M123.
Volgens mij worden de M123 motoren over het algemeen bestempeld als even onverwoestbaar als de M115 4 cilinders, maar ook even oneconomisch. Bovendien werkt de ingewikkelde Solex carb ook niet mee.
Ideaal om gebruik te maken van alternatieve brandstof die per liter 1/3 kost. Wat dat is kan ik helaas niet zeggen want dan wordt ik door de Veurzittah eigenhandig uit de Hofstad(groep) getrapt.
Trouwkoets

Berichtdoor henklith » 07 mei 2007, 21:27

Ok beste mensen, ik heb heel wat antwoorden op mijn vraag over de 250 motor gehad, het merendeel van jullie zijn vol lof over dit model, dus ik zal me niet tegen laten houden om zo'n auto te kopen/ruilen voor mij 200D in dit geval.
Groet, Henk Lith
(Hoe was het nu ook al weer, auf gas muss mann in der kuchen kugen kochen? :blink: )
(oh ja Rob, we haden nog wel 100 onderwerpen aan kunnen snijden :lol: )<br><br>Bericht gewijzigd door: henklith, op: 2007/05/07 21:30
henklith

Keer terug naar Techniek