[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Temperatuurmeter slaat op hol : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:40

Temperatuurmeter slaat op hol

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Temperatuurmeter slaat op hol

Berichtdoor Hansie » 05 sep 2007, 16:28

Sinds vandaag doet mijn temperatuurmeter van mijn 230E met M102 motor nogal raar. Als de motor warm is dan staat die rond de 80 graden en vervolgens op nul en dan weer op 20 en dan naar 50(dit in willekeurige volgorde). Wat kan dit zijn??
1. Wellicht thermostaat??
2. Wellicht waterpomp?
3. Andere oorzaak?
Graag jullie advies inzake dit probleem.
P.s. ik heb gezocht via de zoekfunctie maar de verwijzingen zijn weg.
Hansie

Re:Temperatuurmeter slaat op hol

Berichtdoor Govert » 05 sep 2007, 16:59

Een defecte thermostaat of waterpomp krijgt de watertemperatuur nooit naar nul graden (of iets onder de 40 graden eigenlijk). Een kapotte waterpomp zorgt voor oververhitting, een kapotte thermostaat, als hij in de open stand blijft vastzitten, voor een (constante) temperatuur van 60 graden.

Het zal iets electrisch zijn:

- kapotte temperatuursensor of slechte aansluiting
- slechte massa-aansluiting
- zekering voor temperatuurmeter niet goed, slechte aansluiting (maar dan valt meestal ook de richtingaanwijzer en brandstofmeter uit)
- kapotte temp-tank-olieklok

Kwestie van doormeten, nadat je de massa-aansluiting(en) en zekering hebt gecontroleerd.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Hansie » 05 sep 2007, 17:21

Hey Govert,

Bedankt voor je snelle reactie.
Even uitgaan van combinatie thermostaat en kachel.
Als ik mijn kachel aanzet duurt het vrij lang voordat ik warmte voel, dit doet mij denken aan een kapotte thermostaat. Ook hoor ik sinds een week of wat, wat gebrom vanuit de klokkenwinkel wat ik niet kan plaatsen. Op volle verwarming gaat het perfect maar bij minimale regeling lijkt de kachel eigenlijk niet te reageren.
Hansie

Berichtdoor Trouwkoets » 06 sep 2007, 00:19

Ik denk dat die wisselende waarden een elektrisch probleem is. Kachel reageert bij mij ook traag, maar het zou best kunnen zijn dat het regelkraantje van de kachel vlak voor het schutbord niet meer zo fris is. In ieder geval gescheiden problemen.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Hansie » 08 sep 2007, 00:24

Alle zekeringen vervangen en het probleem is opgelost.

Ja dat hielp du tijdelijk, meter kreeg uiteindelijk dezelfde kuren.
Vandaag een nieuwe temperatuurmeter(sensor) gehaald bij MB in Den Haag, gemonteerd en ja hoor het probleem is dus nu echt opgelost.<br><br>Post edited by: hansie, at: 2007/10/07 00:45
Hansie

Keer terug naar Techniek