[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Toch 'n kat in de zak? of....... : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 19:49

Toch 'n kat in de zak? of.......

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Toch 'n kat in de zak? of.......

Berichtdoor Otto » 13 mei 2007, 19:15

De stemming is er een beetje uit na de aanschaf afgelopen dinsdag van de rode 240D.
Ondanks dat ik een vriend had meegenomen bij de bezichtiging (die al een aantal benz-oldtimers versleten heeft) blijkt nu dat ik rechts achter een flinstone plek heb.
Kennelijk niet goed gekeken, en zelf heb ik nog NULL verstand van auto’s.

Na aanschaf zelf dus een rondje auto gedaan (rondje bodem) en hier schrok ik toch behoorlijk! Een scheur van ruim 40 cm achter de passagiersstoel (zie foto). En flink wat water zowel links als rechts in de bak. (het had ook flink geregend vorige week)
Zware paniek want dat had ik allemaal niet ingecalculeerd.
Klussen is best leuk, maar van auto’s weet ik nix.

De bitumen wat weggetrokken, bekleding weg. De schade loopt vanaf achterbank tot half de voorstoel. Rechts voor zie ik ook roest maar geen scheur of gat. De Bitumen moet ik daar nog weghalen. En uiteraard de oorzaak achterhalen.

Ik heb natuurlijk flink zitten lezen op het forum. Ik schijn niet de enige te zijn met dit probleem!
Ik heb voor mezelf maar even een stappenplan gemaakt.
Omdat ik dus een groentje ben op auto en reparatiegebied, hoor ik graag van jullie of het stappenplan een beetje klopt en aandachtspunten tijdens de “operatie�.
Ik zal een deel gewoon op straat moeten doen en een deel kan ik doen in een klushok van een vriend.
Het lassen zal ik moeten uitbesteden, maar het voorwerk wil ik graag zelf doen. (zo leer je tenminste ook nog wat! ;-)

Nu vroeg ik me af of er voor het deel dat rot is bij mijn Benz geen reparatiedeel te koop is wat al in de vorm is en er dus makkelijker op te lassen is.
Wat is de schade in Euri’s van het lassen?
Bij wie kan ik dat voordelig laten doen?
Zijn er clubleden die eventueel willen assisteren bij de voorbereiding in de omgeving haarlem (aanwijzingen zijn al goud)
Is een dremel met slijpschijf voldoende om alles voor te bereiden?


Ik wil deze auto dus weer op de weg krijgen (dat was overigens dus niet mijn 1ste gedachte toen ik de rot ontdekte, maar ik ben nu weer bij verstand ï?Š )
Hopelijk hebben jullie nog goede adviezen

Graag hoor ik of het stappenplan een beetje klopt

Groeten

Otto



Stappenplan roest / gaten in de auto:

Oorzaak lekkage:
1. scharnierbak
2. voorscherm van de voorwielkast
3. voorraamrubber / achterraamrubber

Scharnierbak
1. check scharnierbak op
a. verstopping
b. roest
c. gaatjes (die er niet horen)
d. afdekdelen los onder het dashboard, zie je bruine strepen, dit duidt op watersporen (afkomstig van lekke scharnierbak)
2. reparatie scharnierbak
a. roest wegschuren
b. afwerken met Fertan / novorox / rx5 / Owatral
c. Staalplamuur ??? (is dit juist??)
d. 2 komponenten primer
e. naden afwerken met naden- cq strijkkit
f. de hele bak bespuiten met antisteenslag (unterbodenschutz)

Raamrubbers
1. Kitten met Sikaflex 221


Behandeling rotte plek in bodem
1. bitumen wegtrekken m.b.v. verfbrander
2. rotte delen wegslijpen tot gezond staal
3. 2 componenten primer rond het gat
4. lassen
5. teerplaat branden op onderplaat
6. tectyleren onderplaat
7. van binnen: nieuwe bitumen erop?? (is dit voor de Benz te koop)
8. aflakken




Bericht gewijzigd door: Otto, op: 2007/05/13 19:22<br><br>Bericht gewijzigd door: Otto, op: 2007/05/13 19:44

Otto
 


deel 2

Berichtdoor Otto » 13 mei 2007, 19:18

met nog een foto

Otto
 


Antwoord:deel 2

Berichtdoor Otto » 13 mei 2007, 19:18

en de laatste

Otto
 


Antwoord:deel 2

Berichtdoor Janbenz » 13 mei 2007, 19:26

Hoi Otto,

Zwaar kl**te voor je.

Ik weet, dat de bodemplaatjes in de hoeken los te krijgen zijn. Bij mij was de linkerachterkant verrot. Ik heb het laten lassen door een carrosseriebedrijf.

Verder kan water ook vanaf de scharnierbakken van de motorkap de auto in komen. Je ziet dan geen scheur, maar het water komt dan vanaf de voorkant en zoekt het laagste punt op. Dus kijk of jouw scharnierbakken niet doorgerot zijn.

Ik hoop, dat je dit weer gauw achter de rug hebt.

Groet,

Janbenz
 


Antwoord:deel 2

Berichtdoor Semrick » 13 mei 2007, 19:49

Hallo Otto,

Ik zou volgende keer een andere vriend meenemen. :P
Maar die conclusie had je denk ik zelf ook al getrokken:whistle:
Dit is niet iets wat je zomaar over het hoofd ziet. Dit moet de vorige eigenaar ook geweten hebben (lijkt me) :unsure:

Maar zoals je inderdaad al zei, je bent niet de enige. Je stappenplan zit voor een leek met 0 verstand van auto's heel goed in elkaar. Of je hebt onze ellende en de herstelwerkzaamheden daarvan op de site al goed op je in laten werken.

Er zijn denk ik wel reparatiedelen te koop maar dan heb je het al snel over behoorlijk complete delen van de bodemplaat. Kijk maar eens op deze site. http://www.euro-autoparts.com/
Maar aan de andere kant gaat het niet om heel moeilijke delen van de auto. Hier kun je ook volstaan met het zelf op maat maken en inlassen van plaatwerk.
Ik zou eerst alle rotte delen wegslijpen zodat je beter kunt zien waar je aan toe bent. Dat ga je met een dremel niet redden. Die is alleen voor kleine klusje op moeilijk bereikbare plaatsen.
Ik adviseer je voor deze klus een gewone slijpschijf met 1mm dikke schijfjes (voor roestvrij staal).

Voor wat betreft de prijs van het laswerk kan ik je helaas niet verder helpen. Ik heb al mijn laswerk zelf gedaan. Dat is uiteraard het goedkoopste. Materiaal kost op zich niet zo veel het is het uurloon dat je nekt. Probeer daarom iemand (mogelijk een clublid bij je in de buurt) te zoeken die je wil helpen.
PErsoonlijk zou ik eerst het gat repareren (ivm de veiligheid) en dan verder zoeken naar de oorzaak.
Ik hoop voor je dat er niet nog veel meer rottigheid zit op andere plaatsen maar ik ben bang van wel.
In ieder geval veel succes met het herstel. Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust. Er zijn leden voldoende die het zelfde hebben meegemaakt dus de kennis is in huis. :S

Groeten,

Eric van de

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:deel 2

Berichtdoor Semrick » 13 mei 2007, 19:50

Sorry Dubbele post. :blush:<br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/05/13 19:53

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:deel 2

Berichtdoor jcruit » 13 mei 2007, 20:09

Hoi Otto,

Bekend verhaal, mijn auto ziet/zag er precies zo uit, zie http://w123club.nl/component/option,com ... 1/catid,9/

Ik sluit me aan bij Semrick wat betreft zijn opmerkingen. Laswerk uitbesteden is duur omdat het erg arbeidsintensief is. Misschien kun je investeren in een lasapparaat (en een haakse slijper met de genoemde 1 mm schijfjes, en ook een staalborstel) en zelf aan de gang gaan, dat is allicht goedkoper. Omdat vrijwel al het plaatwerk (ook in imitatie) te krijgen is, valt het mij erg mee. Je hoeft weinig op maat te kloppen en kunt vaak volstaan met uitslijpen en inlassen.

Succes,

Jeroen
jcruit
 


Antwoord:deel 2

Berichtdoor Leafhabber » 13 mei 2007, 20:59

Hoi Otto,

Tja, die scheur in de bodem had ik bij die van mij ook niet gezien, want die zat onder de vaste vloerbedekking. Maar die scheur in de kofferbak...
Ik heb mijn drempel plus wat kleinere plekken laten lassen voor € 700,-. Ik weet niet of dat een goede prijs was, het is wel heel netjes gedaan.
Over de volgorde: ik zou eerst lassen en dan pas de primer er op zetten.
Heel veel succes, even doorbijten en dan kun je jarenlang genieten. Groet, Alex
Leafhabber
 


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten

cron