[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
serieuze problemen: hard geratel : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 06:35

serieuze problemen: hard geratel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

serieuze problemen: hard geratel

Berichtdoor fransjose » 25 maart 2007, 23:37

Zo zo zo.....dat was me een spannende rit...
Onze 230TE automaat lijkt forse mototschade te hebben / gaan krijgen.

Even beschrijven, wordt een lang verhaal:

1. al vanaf de aankoop (6 weken geleden) klinkt er een gezellig rateltje dat van linksonder de motorruimte lijkt te komen (gezien vanaf achter het stuur, het geluid komtg dus als het ware vanaf je linkerknie). Toerentalafhankelijk, beetje onschuldig geluid, niet hard, maar toch wel iets om eens naar te kijken.

2. vorige week een snelle rit moeten maken van 30 km en toen even een paar minuten 160 op de teller gereden. Op de terugweg liep ineens de oliedrukmeter terug, normaal gesproken stond-ie bij gasgeven op 3, stationair op 0,5. Nu staionair 0 en bij gasgeeven haalde hij net de 2, rustig rijden gaf-ie tussen de 1 en 1,5 aan. En intussen was het geratel in volume toegenomen.
Watertemperatuur steeg naar 100 graden (doorgaans tussen 80 en 90)

3. Oliepeil gecontroleerd, was halverwege min / max. Bijgevuld tot max. Oliepeil van de automaat was goed. Vervolgens een week niet mee gereden. Gisteren starten & lopen, oliedruk naar 3 bar, ratel weer op het oude bescheiden niveau. Maar na een kilometer of 10 nam het ratelen weer toe en zakte de oliedruk. ook het koelwater werd weer 100 graden.
Ik moest even doorrijden, en toe nam het geratel ernstige vormen aan (mensen keken om op straat...), de auto had duidelijk vermogensverlies, heel behoedzaam naar huis gereden (nog 2 km) en daar maar even stilletjes zitten piekeren.

WAT IS DIT?
Het is een metalig geluid, een beetje zoals een diesel nagelt, het lijkt met de automatische bak te maken te hebben, het varieeert met het toerental.
Is dit serieuze motorschade?
En hoe is het op te lossen? Zoals de Benz nu is kan / wil ik er geen kilometer meer mee rijden. Aanslepen met een automaat gaat ook niet, toch?
Wie heeft een tip of een diagnose?

Frans
fransjose

Antwoord:serieuze problemen: hard geratel

Berichtdoor Govert » 25 maart 2007, 23:45

Is dit niet gewoon een kapotte oliepomp?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 25 maart 2007, 23:49

Hoi Frans,

Ten eerste heb je wel lef wbt dat ritje van 160km per uur terwijl er enige symptomen waren met je motor!

Ook kun je juist deMercedes Benz automaat auto's WEL aanslepen! De olie pomp zit nml op je aandrijfas gemonteerd!

Misschien is je oliepomp stuk of beschadigd gezien je geluid en oliedruk verlies.

Maar heb je ooit al wat aan deze klacht gedaan?
Je verteld normaal 0,5 bar te hebben stationair wat natuurlijk al veel te weinig is!

Ik heb nml ook dezelfde klachten gehad (2x met zelfde motorblok) en dat heeft dan te maken met een enorm veruild filter!

Kijk te weinig druk is nooit goed omdat de smering wordt nml minder dus kans op meer slijtage. Je motor wordt ook warmer dus is je waterpomp nog goed en he je genoeg koelwater in je systeem zitten??

Dus wat heb je tot nu gedaan wbt oliedruk??

gr jeroen:whistle:
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor fransjose » 26 maart 2007, 00:10

Wat een snelle reacties!

Koelwater: bij koude motor staat het niveau in het expansievat keurig op max.
Oliedruk was voorheen alleen bij stationnair was dat 0,5, bij een klein beetje gasgeven al meteen 3. Ik las op dit forum en in het boekje dat dat wel kon. Gek is natuurlijk dat nadat de auto een week stil stond de oliedrukmeter de eerste kilometers weer hetzelfde aangaf als voorheen, en pas later begon te zakken.

maar goed, een kapotte oliepomp wellicht, is dat zelf eenvoudig te doen (n.b. ik ben gheen techneut, kan wel een beetje nadenken, maar heb geen speciaal gereedschap of werkplaatshandboeken...)
fransjose

Berichtdoor Trouwkoets » 26 maart 2007, 10:10

Frans,

Hier de leek. Ik denk dat het de oliepomp is. De oliepomp zit onderin de motor tegen het distrubietiehuis deksel (ik denk dat je het zo noemt). Ik kan niet goed verklaren waarom het geratel bij warme motor opeens toeneemt en de pomp vrijwel stopt met functioneren, maar het zou te maken kunnen hebben met een sterk vervuild filter. Het filter raakt verstopt als je er aan 1 zijde een tijdje vloeistof doorheen drukt. Het vriendelijke geratel waar je het over had zal wel veel ijzervijlsel hebben opgeleverd. En als het filter verstopt raakt moet de pomp harder werken, en zal dus harder slijten.

Op lopende temperatuur kan te maken hebben met slechte smering van de motor, zeker geen goed teken! Ik zou geen meter meer met de auto rijden voordat dit gemaakt is.

Ik heb geen ervaring, dus ik heb de WIS CD er even op nageslagen en de klus is volgens mij zelf goed te doen, maar heel omvangrijk en je hebt er wat durf voor nodig. Zet de auto voor op oprijblokken.
Carterpan en deksle van het ditributiehuis moeten worden uitgebouwd, en dus alle poelies, alternator enz ook. Om er goed bij te kunnen kan je het beste de radiator ook weghalen. Alle pakkingen vervangen. En als de motor toch open licht is het handig als een 'expert' (op het forum zijn veel zelfbenoemde experts te vinden) naar de motor komt kijken.
Goede voorbereiding en een complete foutloze boodschappenlijst zijn belangrijk. Hen jij inmiddels al basisliteratuur als de WIS CD, te bestellen bij Janbenz1. Zonder dat gaat het niet lukken. Verder onderdelen bestellen bij de benzdealer op chassisnummer EN motornummer!

Ik wil overigens graag helpen, maar ik ben een leek.

Caspar<br><br>Bericht gewijzigd door: Trouwkoets, op: 2007/03/26 10:11
Trouwkoets

Berichtdoor MajikSimon » 26 maart 2007, 12:36

ik zou het oliefilter wisselen zoals hierboven reeds gezegd is.Wellicht is dat de oorzaak.

De slijtage bij zeer lage oliedruk is meestal zeer hoog...
MajikSimon

Berichtdoor fransjose » 06 apr 2007, 16:03

Welnu, de oorzaak is duidelijk.
Een krukaslager heeft het begeven. Met mijn gebrekkige kennis en vaardigheden een klus die ik heb uitbesteed bij de garagist die deze auto reeds lagere tijd in onderhoud heeft. Vrees voor mijn portemonee...
Voordeel is wel: de cylinderkop gaat eraf en dan maak ik meteen maar de opdracht om er harde klepzittingen in te zetten, want we gaan binnenkort oop op LPG rijden met de 230TE.

Volgende week weet ik meer. Intussen blokkert ook het contactslot van de Renault 16 dus we rijden even niet.

Frans
fransjose

Berichtdoor henklith » 06 apr 2007, 19:32

De vorige eigenaar heeft de zaak dus belazerd, spreek hem er op aan, hij is in princiepe verplicht om de koop ongedaan te maken.
Hij heeft jou een auto verkocht die niet aan de verwachting heeft voldaan die je er redelijkerwijs aan mocht stellen.
Lastig natuurlijk als je hem van een particulier hebt gekocht, maar als ie van een berdrijf afkomstig is, gewoon werk van maken, kijk in je verzekerings papieren of je recht hebt op juridische bijstand!!
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Trouwkoets » 06 apr 2007, 21:41

Frans,

Hoeveel heeft de motor gelopen?

Verder iets wat mij bezig houdt. Strikt genomen zou je voor het vervangen van een krukaslager de kop helemaal niet hoeven te lichten, dacht ik.

De motor moet uitgebouwd worden, carterpan weg, distributiedeksel weg, oliepomp eruit, drijfstangen losmaken (of heten het zuigerstangen), krukas eruit en lagers vervangen. Zo iets. Als je ook de kop gaat lichten dan kan je beter direct de hele motor reviseren. Is overigens zeker iets waar je aan kan denken. Maar dan vervang je dus niet 1 lager, maar dierect allemaal, en alle pakkingen, keringen, cilinders uithonen, nieuwe zuigerveren, enz.
Maar ik vind het niet logisch om juist de kop (waar volgens mij niets mis mee is) te lichten iets wat nog goed is te gaan vervangen. Ik hoor overal dat het onzin is om preventief klepzittingen te vervangen. Wellicht komt die klus pas over 4 of 5 jaar, of misschien wel nooit omdat de auto voor die tijd aan iets anders is bezweken. Of je hebt hem al verkocht...

Mijn advies: laat die kop lekker zitten, klepzittingen kan je vervangen als dat nodig is.

Of slaat het bovenstaande nergens op?

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor alex240diesel » 06 apr 2007, 22:45

Casper,

Goed gesproken. Niet sleutelen aan iets dat niet hoeft worden te vervangen of gerepareerd.

Cheers,
Alex
alex240diesel

Berichtdoor Trouwkoets » 06 apr 2007, 22:55

Frans,

Wat wel goed is om te doen is de distributieketting vervangen. Er staat op de werkplaats CD een modificatie beschreven naar een dubbele ketting. Geen gekke klus, je motor ligt toch helemaal open, en de enkele ketting is een erkende zwakke plek van de M102 die is toegepast in de W123.

Caspar<br><br>Bericht gewijzigd door: Trouwkoets, op: 2007/04/06 22:56
Trouwkoets

Berichtdoor peterjavelin » 07 apr 2007, 23:52

hoi caspar:)
ben het helemaal met je eens.
goed gesproken,ugh !!
:laugh:
niets open halen wat niet nodig is.

groet peter
p.s. drijfstang of zuigerstang,beiden goed.
peterjavelin

Berichtdoor John1965 » 08 apr 2007, 22:02

Wat zijn de opties mbt een ruilmotor? I.p.v. een hoop geld uitgeven aan een (gedeeltelijke) motorrevisie, waarom niet op zoek naar een goede motor? Als je kijkt wat er voor losse blokken (bijvoorbeeld van auto's die omgebouwd worden naar diesel) word gevraagd dan staat dat volgens mij niet in verhouding tot de kosten van een (gedeeltelijke) motorrevisie. Uiteraard zit daar natuurlijk ook altijd een risico aan vast maar dat lijkt me een kwestie van risico en kosten afwegen en natuurlijk op zoek gaan naar een blok met gedocumenteerde historie (check ook ff bij de RDW wat een motorwissel inhoud voor je kenteken).

De tip om de verkoper hierop aan te spreken is trouwens ook wel een goede. Zorg er wel voor dat je eerst dat pad afgaat voordat je gaat sleutelen.

Hoe dan ook veel succes gewenst met deze ellende

Groeten

John
John1965

Berichtdoor alex240diesel » 09 apr 2007, 11:54

Kenteken moet worden gewijzigd, maar kenteken nummer blijft behouden in verband met het chassis dat behouden blijft. Ze gaan uit van het oudste meest essentiele onderdeel, dit is altijd het chassis.

Hierover kan je trouwens op de site van de RDW wel het een en ander vinden.

Cheers,
Alex
alex240diesel

Berichtdoor fransjose » 09 apr 2007, 21:12

Beste mensen, dank voor het meedenken.

De auto kocht ik particulier en heb er niet de hoofdprijs voor betaald, het harde geratel was toen nog een zacht tikken. Maar dat er iets aan de hand was kon ik weten. Verhaal halen is niet aan de orde.

Ik heb de monteur ook gevraagd om serieus te kijken naar een ruilmotor, hij zoekt de snelste, bertouwbaarste oplossing. Ik heb vertrouwen in die monteur, die haalt geen gekke dingen uiit als het niet nodig is. Over de distribbutieketting hebben we het al gehad, die gaat ook vervangen wordden. Morgen gaat hij me bellen en een voorstel doen.

Valt me eigenlijk toch een beetje tegen, de motor heeft 190.000 km gelopen. Is een dergelijk probleem dan niet toch wat vroeg (natuurlijk, ik weet dat je elke motor naar de Gallemiezen kunt rijden als je niks aan onderhoud doet, maar een krukaslager is wel erg serieus)

Ik houd jullie op de hoogte

Frans (R16 rijdt weer)
fransjose

Berichtdoor fransjose » 15 apr 2007, 13:20

Update: er komt een ruil-onderblok in en de bestaande cylinderkop ga ik (toch maar) laten reviseren: geharde klepzittingen, nieuwe in en uitlaatkleppen, klepgeleiders, de heele boel. Nu het blok toch open is dan maar meteen goed laten doen. Dan kan ik ook met een gerust gevoel de komende 200.000 km op LPG gaan rijden.

Vrijdag as zou de auto op zijn vroegst klaar kunnen zijn...
fransjose

Berichtdoor Trouwkoets » 16 apr 2007, 00:59

OK Frans. Waar komt dat ruilblok vandaan? En is die al gereviseerd?

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor fransjose » 20 apr 2007, 10:59

Ruilblok is goed, komt uit een merc edes 230 G (Gelandewagen), nauwelijks slijtage langs de zuigers / cylinderwanden, er komt een nw distributiekettin in, en die kop wordt dus helemaal gereviseerd.

Intussen een afspraak gemaakt met Mandigers LPG die er een dwarsgeplaatste 80 lit tank in gaat zetten. de hele operatie moet in juni gedaan zijn.

Frans
fransjose

Berichtdoor Trouwkoets » 14 mei 2007, 13:42

Frans, hoe is het met je torretje?. Wat is er precies gebeurd, en hoeveel heeft het gekost?
Die ruilmotor, is dat ook een M102.980, of is het toch een ander (moderner) type?

En de laatste vraag: Hoe is jouw ?

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor fransjose » 18 mei 2007, 21:45

eind goed, al goed, maandsalaris ook goed...

er zit dus in feite een gereviseerde (ruil)motor in, alles wat verder gedaan moest worden is gedaan (distribuitie compleet, ATF olie, speling uit stuur verwijderd, her en der een slang vernieeuwd)
er moet alleen nog een bijpassende nokkenas in (de huidige is niet helemaal de goeede) en het spruitstuk, dat niet gescheurd is gelukkig, moet een heel klein beetje gevlakt worden zodat het weer helemaal past.

kostte al met al meer dan de aanschaf van de auto zelf. Dat kan twee dingen betekenen; inderdaaad, ik heb niet zoveel betaald voord eze 230TE

over een week of twee ga ik nog terug om de cylinderkopbouten aan te laten trekken en de dunne inrij-olie te laten vervangen door gewone olie. Dan gaat ook de nokkenas gewisseld worden en het spruitstuk gevlakt. Als dan ook de trekhaak er inmiddels achter zit en de LPG installatie er in is gekomen is het eind juni en kunnen we met deze heerlijke auto en de Otten Kruiser caravan (uit 1964) lekker op vakantie.

F
fransjose

Keer terug naar Techniek