[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Is dit helemaal origineel voor een 240D? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 19:55

Is dit helemaal origineel voor een 240D?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Is dit helemaal origineel voor een 240D?

Berichtdoor Brijn » 14 mei 2007, 15:57

Ik ben mijn eigen 300D uit 1978 gewend, en die heeft a. een oliekoeler, en b. een droog/papier luchtfilter. De foto is een 1977 240D. Is de afwezigheid van een oliekoeler, en het oliebadluchtfilter zoals het hoort voor een 240D? Ik heb werkelijk geen idee, en ik kan ik alle boeken geen plaatje vinden.

Met dank, Bert

Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Antwoord:Is dit helemaal origineel voor een 240D?

Berichtdoor Govert » 14 mei 2007, 16:00

Oliebadluchtfilters zijn normaal voor de eerste serie. De oliekoeler is dacht ik voor de automaatolie (maar daar kan ik me in vergissen), dus dat zou dan afhangen van het feit of hij een automaat heeft.

Mijn handgeschakelde 200D heeft in ieder geval geen oliekoeler.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Mercedennys » 14 mei 2007, 16:53

De oliekoeler die naast de radiateur hangt is inderdaad voor de koeling van de automaatbak. Deze is niet te zien op de onderstaande foto van jou.

Automaatbak oliekoeler is zo'n 8cm breed, twee kleine slangetjes onderaan waar de automaatbakolie doorheen gaat voor koeling. Zie bijgevoegde foto, rechts van de radiateur.

Succes!

groets,
mercedennis

<br><br>Bericht gewijzigd door: Mercedennis, op: 2007/05/14 16:57

Mercedennys

Berichtdoor Brijn » 14 mei 2007, 17:21

Ik weet zeker dat de smalle rechtopstaande oliekoeler, links (in de rijrichting gezien) naast radiateur, voor de motorolie is, een 300D heeft die wel en een 240D kennelijk niet, althans deze niet. De koeler voor de automaatbakolie, da's een groot woord, die loopt horizontaal door de onderbak van de waterradiateur heen, de aansluitingen kan je alleen maar van onderen zien.

Hartelijk dank!
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Berichtdoor Prieter » 14 mei 2007, 17:39

Hallo Mensen,

Mijn 240D uit 77 heeft een handgeschakelde bak, en ook ik heb de rechtopstaande oliekoeler, deze moet dus wel voor de motorolie zijn.

Een 240D eerste serie (tenminste de mijne) heeft er dus wel een!

Groet Prieter

Prieter

Berichtdoor Mercedennys » 14 mei 2007, 17:40

Brijn,

Inderdaad, je hebt gelijk! Ik was even abuis ;-)

Die kleine automaatslangetjes zijn verbonden aan de onderkant van de radiateur.

De oliekoeler is voor de motorolie.

Oeps, slik, uh, sjees, poef, sjonge, (zat ik nog binnen de tijd?)
Dennis
Mercedennys

Berichtdoor alex240diesel » 14 mei 2007, 18:03

Mensen,

De oliekoeler die rechtop naast de radiator staat is een optie voor de 200D en de 240D. Bij mijn weten werd deze standaard geleverd bij een 300D. Het kan zijn dat in warme gebieden, misschien callifornia, op alle diesels deze oliekoeler werd geleverd. Dit kan ik echter niet uit mijn documentatie halen.

Mijn 240D, van de 3de serie, heeft in elk geval geen oliekoeler. Het oliefilterhuis heeft ook niet de mogelijkheid om deze achter af te plaatsen. Ik ga er dan ook vanuit dat een oliekoeler een fabrieksoptie moet zijn geweest.

alex240diesel

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto