[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Ellende met Landi Verdamper : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 08:48

Ellende met Landi Verdamper

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor 280benz » 17 mei 2007, 10:10

Beste medebenzers.

het is allemaal wat met die LPG installaties. Ik heb mijn 280Bensje sinds een jaartje en in het begin liep hij als een trein op LPG. Ik merkte nagenoeg geen verschil als ik op benzine reed. Tot afgelopen winter. Toen begonnen de problemen en de reddende engel van de anwb vertelde me dat het membraam waarschijnlijk lek was. afspraak gemaakt bij Leto Wijchen in de hoop dat ze het zouden constateren. Geen probleem vertelde men me en hij was gewoon opnieuw afgesteld. Helaas deden de problemen zich alleen voor bij het starten met koude motor. Toch weer terug en inderdaad, hij "blaasde door" zoals men me vertelde. (overigens netjes, ik hoefde voor het consult niet te betalen). Zelf een revisieset gekocht en het membraam vervangen. Helaas, hij ploft nog steeds en houdt in. Hieronder las ik over het rijden alsof het een trekker betrof. Dat is ook hetgeen ik ervaar. Bij Leto kunnen ze echter niets vinden en dus ga ik dan toch maar de verdamper vervangen.

Het betreft een Landi verdamper.

Nu is mijn vraag de volgende:

wat zijn de symptomen bij een versleten/slecht werkende verdamper?
de volgende klachten heb ik:
1. het starten lukt maar gaat niet echt lekker. Stationair loopt'ie overigens mooi.
2. de auto houdt de ene keer meer in dan de andere keer (soms is het nog erger dan een op 2 cilinders lopende 200D)
3. soms ploft de motor zachtjes, soms harder.
4. heel soms hakkelt de motor bij het optrekken.

het volgende is inmiddels gebeurd:
1. de ontsteking is afgesteld, bougiekabels getest op doorslaan, bougies vervangen als ook de verdeler, de rotor en de contactpuntjes.
2. membraam van de verdamper is vernieuwd
3. kleppen zijn vorige week gesteld (extra ruim)

Wie klinkt dit allemaal bekend in de oren?

Ik ben nu zelf aan het zoeken omdat de LPG specialisten in de buurt (Nijmegen) mij onvoldoende vertrouwen hebben gegeven. het kost me telkens een euo of 45 om alleen de boel weer af te laten stellen nadat ik ermee ben bezig geweest. En dan heb ik het niet over de kosten van het (zonder oplossingen) nakijken van de installatie.

- Inderdaad coupe280, ik zal de vacuum (alle aansluitingen) nog eens goed nakijken.
- Maar Jan, op welke schijf in de carburateur doel je? Ik hoorde daar van de week ook iemand over praten.

Misschien toch een keer naar van Oorsouw in Eindhoven?
Of misschien dat mijn mede-benz-rijders een woordje kunnen helpen.... Dat zou natuurlijk het mooiste zijn.
280benz
 


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor 280benz » 17 mei 2007, 10:12

Hallo coupe280..

je hebt helemaal gelijk

Op benzine loopt hij stukken beter al ben ik bang dat door het ploffen het e.e.a. in de carburateur wel wat te verduren heeft gekregen.
De verdamper betreft een Landi en inderdaad, het vervangen van het bembraam stelde niet zoveel voor. Ik vraag me alleen af of het membraam op de juiste manier is gemonteerd. Hij kan er natuurlijk op twee manieren op en aan de oude kon ik niet zien hoe hij hoorde te zitten. Op zich lijkt het me ook niks uitmaken omdat mijns inziens de uitslag van naar beide kanten even groot zou moeten zijn. Maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben. (ik heb nog wel wat foto's van de verdamper) Tevens alles goed schoon kunnen maken zoals de sludge-aftap.
Ik start normaal op gas waarbij ik wel even moet doorstarten. Daarna loopt hij stationair prima al schokt de motor zo nu en dan. Op benzine start hij heel mooi.
Wat het vacuum betreft, dat moet ik toch nog eens goed nakijken.

Ik probeer de foto's te plaatsen maar moet weer even nadenken hoe ik de foto's op het juiste formaat kan krijgen.
280benz
 


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor Coupe280 » 17 mei 2007, 10:28

hallo Benz
kijk nog even onder bazuin winschoten .
ik wist niet op tijd dat je een nieuw topic gemaakt had
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor 280benz » 17 mei 2007, 11:24

Coupe280: ik heb je tekst onder mijn reactie geplakt zodat ook anderen met Landi iets met deze topic kunnen.

Ik heb inderdaad een carburateurversie. Mijn auto is er eentje uit de eerste serie (1976).

even een vraag, waar zit deze luchtweger? Of hebben carb.versies deze niet? Ik ben een leek op het gebied van LPG. Er stroomt wel LPG door de slang. Je hoort het al stromen als je de auto op contact zet.

Ik heb één membraam gevonden en dus ook vervangen. Verder zat er nog wel wat rubberwerk bij wat ik ook heb vervangen. Ik ben even aan het zoeken hoe ik mijn foto's kan verkleinen zodat ik ook foto's kan plaatsen. Wellicht dat het wat meer helpt.. (iemand heeft me ooit hier uitgelegd hoe je foto's kunt verkleinen zodat ze geplaatst kunnen worden... jaja.. ik vraag best veel ;))


hallo 280benz.
ik heb nu zelf ook een 280carburateur .
maar ik dacht eigenlijk dat jij een 280 injectie had??
maakt wel verschil hoor want als je een injectie hebt dan zal intussen voor 90% zeker je luchtweger krom zijn .door de backfire .
ik heb bij mijn vorige injectie de luchtweger er uitgehaald .
bij jou auto weet ik niet zeker wat je hebt een injectie of carburateur.
maar het maakt voor het starten op gas niet uit.
ze willen allebeide direct aanpakken met starten.
het moet niet nodig zijn om lang door te moeten starten.
dus ik zou eerst eens je slang naar ( carburateur ) er af halen en dan op contact zetten.dan moet er ongeveer 2seconden genoeg gas instromen.
het meest waarshijnlijk wat jij vertelt lijkt mij dat inderdaad de verdamper niet goed is .
heb je 1 membraam vervangen of 2 ik weet niet uit mijn hoofd maar in een landi zitten meerder membramen.
ik heb er wel boeken over en ik heb er ook nog wat oude in de schuur liggen.
maar daar heb je verschillende types in .ik weet niet welk type je hebt<br><br>Bericht gewijzigd door: 280benz, op: 2007/05/17 11:31
280benz
 


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor Coupe280 » 17 mei 2007, 13:31

hallo 280 Benz.
nee jij hebt geen luchtweger in een carburateurversie.
ik zal proberen een foto te plaatsen diegene met die rode pijl is de oudste die ik heb .
rode pijl is de vacuum die ergens op spruitstuk aangeloten is.
maar die is al erg oud .
de rechtse is iets jonger welke heb jij??
of heb jij nog een ander type.
ik ben ook een leek wat foto op computer betreft hoor.
ik kan waarschijnlijk nog net deze foto plaatsen maar verkleinen of vergroten geen idee !!
mvrg tonnie

Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor Coupe280 » 17 mei 2007, 13:48

nou nog een foto hoe het membraam er in hoort te zitten.

Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor Coupe280 » 17 mei 2007, 14:05

en dan de andere wat ik ook een membraam noem.
deze witte pijl zit ook nog iets van rubber tussen om waterkamer af te sluiten

Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor 280benz » 17 mei 2007, 14:20

het membraam ziet er hetzelfde uit zo te zien maar mijn verdamper is toch anders.. (even een tip: fotoverkleinen.nl)
ik heb even wat foto's geplaatst van het oude membraam zoals hij er op zat (zo is de nieuwe ook weer geplaatst), wat foto's van het binnenwerk en wat foto's van de buitenkant.

280benz
 


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor 280benz » 17 mei 2007, 14:21

buitenkant

280benz
 


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor 280benz » 17 mei 2007, 14:22

binnenwerk.

280benz
 


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor 280benz » 17 mei 2007, 14:23

en het membraam. <br><br>Bericht gewijzigd door: 280benz, op: 2007/05/17 14:23

280benz
 


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor Coupe280 » 17 mei 2007, 16:58

hallo benz280
als je het membraam vernieuwd hebt en er zitten in dat type niet meer in.
dan kan er eigenlijk niet veel meer stuk zijn in de verdamper.of hij moet nog ergens lekken??
heb jij er een veiligheidsrelais op zitten???en hoe is dan de inductiedraad aangesloten??
dat is een draad die aangesloten is vanaf relais naar bobine of van relais naar kabel van bobine en verdelerkap. ik wind die draad altijd 5keer strak om kabel en plak hem vast je vertelt dat je kabels van bougies doorgemeten hebt .
maar een ding ben ik in de loop der jaren wel achter gekomen als je zonder problemen op gas wil rijden moet in ieder geval je onstekingsdelen in nieuwstaat verkeren.
ik rijd al 25 jaar op LPG en 9 van de 10 keer als er iets is met niet goed lopen is het altijd terug te voeren op de onstekingsdelen.
ps jan Benz bedoelt met die klep in carburateur ook de luchtweger van een injectie auto.maar dat is op jou niet van toepassing
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor Jeremy » 17 mei 2007, 17:22

Het klinkt idd een beetje als de problemen die ik ook had. Misschien staat hij net als bij mij te arm. Op welke CO waardes stelt jouw gasbedrijf af? Hij moet stationair en bij 3000 rpm op 1% worden gesteld. Bazuin had die van mij afgesteld op 0-0,3% stationair en op 0.3 % bij 3000 rpm onbelast, maar hier liep hij zeer slecht op. Nu staat hij op 1% en hij loopt weer prima. Maar het zou natuurlijk ook aan de verdamper kunnen liggen.

Gr, Jeremy
Jeremy
 


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor 280benz » 17 mei 2007, 17:47

Ik word met de minuut wijzer dankzij jullie jongens :)

Ik heb geen idee op welke Co-waarde hij is afgesteld Jeremy, maar ik heb wel de indruk dat de jongens bij Leto (hoe netjes ze me ook behandelen) niet thuis zijn in dit soort 'oude' bakken. In ieder geval de moeite waard om even terug te gaan om hem op de waarde die je me opgeeft af te laten stellen. Ik neem overigens aan dat ik dit sowieso bij ieder APK-station kan laten doen?

Coupe280/Tonnie.
Ik heb maar weer wat foto's geplaatst in de hoop dat jij hier iets mee kunt. In ieder geval zal ik zaterdag de hele verdamper inclusief aansluitingen/bedrading nog eens grondig nakijken.
Ik weet niet hoelang (of hoeveel km) nieuwe bougiekabels meegaan maar ze zijn zo'n 20.000 km terug allemaal vervangen. Verder heb ik op de bobine na alles voor een week of wat terug vervangen. Mocht alles wat ik van je heb mogen opsteken niet werken dan zal ik in ieder geval een set nieuwe kabels gaan halen.

Ik ben overigens benieuwd of je iets met de foto's kunt.

Jij bent er goed in thuis is mijn indruk. Heb je ook de afstelgegevens betreffende de voorontsteking en de afstand tussen de contactpuntjes? Dat zal ik dan ook meteen nakijken zaterdag.



Bericht gewijzigd door: 280benz, op: 2007/05/17 17:49

Bericht gewijzigd door: 280benz, op: 2007/05/17 17:55

Bericht gewijzigd door: 280benz, op: 2007/05/17 17:56<br><br>Bericht gewijzigd door: 280benz, op: 2007/05/17 18:05

280benz
 


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor 280benz » 17 mei 2007, 17:48

foto 2

280benz
 


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor 280benz » 17 mei 2007, 17:48

foto 3

280benz
 


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor Coupe280 » 17 mei 2007, 18:13

hallo Benz
dat lijkt mij overdreven weer nieuwe kabels.
als je 20.000km geleden ook al nieuwe kabels er op gezet hebt.gaan toch wel 150,000 tot 200.000 km mee hoor.tenminste de goede kwaliteit bedoel ik.
op deze auto heb ik ze al 70.000km zitten deze zijn beru.
vorige auto 200.000km met bosch kabels.
de laatste foto is het veiligheisrelais zoals ik het kan zien.
de andere zijn afsluiters.
van dat veiligheidsrelais gaat een draad naar tank en een naar benzine schakelaar een naar afsluiter een naar massa. en dan nog diegene die de inductie voert komt van bobine of van hoogspanningskabel van bobine en verdeler.kijk ook heel goed naar massa aansluitingen van tank en afsluiters.
want ook als een massa aansluiting gecorideerd is kan zo af en toe een afsluiter niet goed werken.
mvrg tonnie
ps laat na afloop nog wel even weten wat het was???
kunnen wij ook weer wat van leren
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor Coupe280 » 17 mei 2007, 18:24

hallo Benz
contactpunt afstand is 0,3
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor Coupe280 » 17 mei 2007, 18:35

hallo Benz
onstekingstijdstip goed zetten doe ik altijd met een stroboscooplamp als je hem 800 toeren laat lopen 10 graden voor bdp.
het ligt er een beetje aan welke verdeler je er op hebt zitten maar als je tussen de 5 en 10 graden voor bdp zit moet hij ergoed op lopen als je ongeveer 800 toeren aanhoud met afstellen.
ik weet alleen niet of je een stroboscooplamp hebt???
het kan ook met een eenvoudig 12 volt spanningzoekertje
dat voldoet ook eerst om de storing eruit te halen hoor .
hoef je niet direct een dure stroboscooplamp voor te kopen.
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Ellende met Landi Verdamper

Berichtdoor 280benz » 17 mei 2007, 20:05

Als het goed is heb ik wel ergens een stroboscooplamp liggen maar ik denk dat ik eerst alle dingen van de verdamper nakijk zoals ik het nu heb begrepen en de auto daarna even naar de garage breng. Ik moet toch het Co af laten stellen. Dan kunnen ze de rest van de afstellingen in één moeite meenemen.

even de afstelgegevens en dergelijke op een rijtje:
Co waarde: 1% bij 3000 rpm
Contacthoek: 10 graden bdp
Contactpuntafstand: 0.3

Van het veiligheidsrelais gaat er één draad naar de tank en één naar de benzineschakelaar, één naar de afsluiter en één naar de massa. En dan nog diegene die de inductie voert, die komt van de bobine of van de hoogspanningskabel van de bobine/verdeler. Alle aansluitingen, ook die naar de massa-aansluitingen van de tank en afsluiters moeten vrij zijn van corrosie.
Extra tip van Tonnie: de inductiedraad.
Dat is een draad die aangesloten is vanaf het relais naar de bobine of van het relais naar de kabel van de bobine en verdelerkap. Wind die draad altijd 5keer strak om de kabel en plak hem vast.

Bedankt voor alle info. Uiteraard laat ik weten hoe het afloopt en wat er nou allemaal aan de hand is geweest.

John<br><br>Bericht gewijzigd door: 280benz, op: 2007/05/17 20:08
280benz
 

Volgende

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten