[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motorkap afstellen : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:43

Motorkap afstellen

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Motorkap afstellen

Berichtdoor Jasser » 14 mei 2007, 22:24

Na een ongeval is het enige wat nog niet 100% is de motorkap.
Deze ligt bij de voorruit te hoog. Ik weet dat hij voor bij de koplampen gesteld kan worden en bij de scharnierbakken, maar ik heb begrepen dat die op die plakken niet beter af te stellen dan dat die nu staat.

Volgens mijn reparateur zitten de scharnieren ergens achter de schermen verbonden met de carroserie.

Is er iemand die denkt dat die dit probleem op kan lossen laat het dan effies weten.
Krijg namelijk altijd vragen over mijn motorkap omdat het wel opvalt, en aangezien de auto in topstaat is, stoort het mij ook.

Mvg

Michael

Jasser

Antwoord:Motorkap afstellen

Berichtdoor Jasser » 18 mei 2007, 22:15

Is er niemand die mij met dit probleem kan helpen, zou voor het eerst zijn dat niemand een idee heeft.
Hoor het graag.

Michael

Jasser

Berichtdoor Topasbrauner » 19 mei 2007, 12:58

Hee Jasser, nee, je kap is niet te stellen, alleen in de lengterichting van de wagen. Mijn topas heeft jouw probleem ook, nadat Rob en ik er een nieuwe neus aan hadden gezet, bleek ik te ongeduldig te zijn geweest met passen en meten, waardoor de kap nu te hoog ligt links voor. Bijbuigen van de scharnieren zelf bood iets soelaas. Ik zal dat nog eens moeten doen om hem perfect te laten liggen.

Wat bij jou wellicht afdoende is, is een nieuw scharnier.
Nogmaals, hij is niet te stellen.

Gr Job<br><br>Bericht gewijzigd door: Topasbrauner, op: 2007/05/20 19:32
Topasbrauner

Berichtdoor henklith » 19 mei 2007, 15:29

Hi Job, dit probleem komt mij bekend voor, links voor ligt de motorkap bij mij ongeveer een centimeter te hoog, aan de raamkant bedoel ik he.
Ik ben er vanwege allerlij andere prioriteiten nog niet mee bezig geweest om dat op te lossen, leek mij een fluitje van een cent :o((
Maar het is toch zo dat de motorkap aan een scharnier met twee bouten vast zit aan de motor kap, en door die los te schroeven, en te stellen kan je de kap toch vlak krijgen, of vergis ik me zo deerlijk?
groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Brijn » 19 mei 2007, 16:34

En hier nog iemand met dat probleem, links te hoog aan de raamkant. Die twee boutjes aan de scharnierarm zijn al helemaal aan het eind van hun speelruimte, hij kan alleen maar hoger gesteld worden. Ik heb het opgegeven

Ik heb met behulp van mijn therapeut en een handjevol Prozac geleerd ermee te leven...

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 19 mei 2007, 21:23

Hi Bert, heb jij voor mij het nummer van jouw therapeut :laugh:
Groet, Henk Lith.<br><br>Bericht gewijzigd door: henklith, op: 2007/05/19 21:24
henklith

Berichtdoor 2m1300TDT » 19 mei 2007, 22:21

misschien een domme vraag maar kun je die speel ruimte niet wat opruimen,vijl of dremel?

2m1300TDT

Berichtdoor Jasser » 20 mei 2007, 10:08

Als ik het zo lees moet ik er dus maar mee leren leven.
Vreemd is wel dat iedereen aan de linkerzijde het probleem heeft.

Toch zal ik binnenkort eens proberen bij de hobbyclub van mijn zwager een oplossing te zoeken.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Michael

Jasser

Berichtdoor henklith » 20 mei 2007, 22:21

Dat vergroten van die speelruimte lijkt mij ook de enige oplossing, dus dom helegaar niet:laugh:
Groet, henk Lith.
henklith

Berichtdoor Pieter » 21 mei 2007, 10:53

mjah...hierzo hetzelfde: links te hoog...maar bij mij is de scharnierarm ook helemaal kromgebogen...iemand een keer de kap proberen dicht te doen terwijl die vastegklemd stond :(
Pieter

Berichtdoor henklith » 21 mei 2007, 11:50

Hi Pieter, dat zou natuurlijk heel goed kunnen.
Dan is het een zaak om de beugel te vervangen, meer kan het toch eigenlijk niet zijn lijkt mij.
groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Topasbrauner » 22 mei 2007, 17:08

Yasser heeft me geinspireerd een ander scharnier links te monteren. Toch het proberen waard, ookal dacht ik dat het aan mijn laswerk en passen en meten lag.

Ik heb een goede gehaald van de sloop en had na een paar minuten de oude totaal kromme en zelfs vastzittende scharnier op de grond liggen. De kap had ik ervoor verticaal gezet, de twee boutjes waarmee hij vastzit aan het scharnier lodgehaald en de punt van de kap op een dikke doek gelegd, anders steekt ie zo een deukje in het stukje blik voor de ruit.
Nieuwe scharnier erin lijkt grappig klusje, maar je kunt met geen mogelijkheid de besvestigingsbout in de waterbak erin draaien. Je vingers laat staan hand past er werkelijk niet tussen. Na wat gescheld op Mercedes en vlak erna alweer nuance want hoe vaak zou Mercedes hebben gedacht dat scharnieren vervangen dienen te worden, was ik vastberaden om niet het spatbord te demonteren maar dat het gewoon zou lukken met een vinger. Welnu mensen, je wilt het niet geloven, maar dat is dus gelukt. een enkele slag kreeg ik die rotbout met een vinger erin en gelukkig toen ik de ring erop zette, pakte hij hem goed :whistle: Tuurlijk moeten jullie gewoon het spatbord even verwijderen, kun je meteen inspecteren en behandelen eronder maar bovendien is het anders eigenlijk gewoon niet te doen.

Na volledige montage de kap laten zakken gelukkig kwam hij geheel vlak te liggen. Keurige zaak, ben erg blij dat Yasser Arafat me heeft aangezet dit rotklusje waar ik nooit zin in had te doen!

Ook meteen maar even de dieselfilters vervangen want hij begon wat te wiegen bij constante snelheid. Natuurlijk kwam halverwege het ontluchten de buurman ouwehoeren en me van het werk afhouden. Uiteraard vergat ik de bout waarmee je ontlucht vast te draaien en startte ik de motor. Nou ja, laten we zeggen dat er weer genoeg gelachen en kattegrid gestrooid is in onze straat.

Job
Topasbrauner

Berichtdoor henklith » 22 mei 2007, 21:23

Hi Job, zou na jouw verhaal, met een hele boel zaken om het eigenlijke probleem heen (wat wel tot mijn verbeelding sprak natuurlijk) de conclusie kunnen of moeten zijn, dat de scharnier beugels net iets te makkelijk verbuigen!?
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Hans230CE » 22 mei 2007, 21:52

Michael,

ZEEEEEER interessant topic, want vanals de knie het toelaat ga ik ff langs bij Dietro om een nieuwe mkap te halen, dus zit ik ook met dat gehannes:woohoo: :(
en dan wil ik de nieuwe mkap na spuiten toch ook een beetje deftig liggen hebben, dus heren laat de tips maar komen

nu

direct

en heel veel goeie tips

Keep them koming :)

GTZZ H v a z

_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Jasser » 23 mei 2007, 10:14

Aan alle reacties nu te zien, verbaast het mij eigenlijk dat nog nooit iemand hier een vraag over dit probleem heeft gesteld. Het komt dus met enige regelmaat voor.

Job, ben blij dat ik je aangemoedigd heb;)

Hans, ook ik ben zeer benieuwd naar tips, alhoewel er al enkele bijzaten die ik wel ga proberen, zoals het vergroten vamn de speelruimte.

Michael

Jasser

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto