[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koppelings cylinder : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 06:39

Koppelings cylinder

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Koppelings cylinder

Berichtdoor Taiga » 22 feb 2007, 22:53

Bij het schoonmaken van het interieur van mijn 300TD zag ik een kleine vochtplek op de rubbermat onder het koppelingspedaal. Na het weghalen van de afschermkap onder het stuur werd duidelijk waar dit vandaan kwam. Een zwarte cylinder die aan het koppelings pedaal vast zit. Inmiddels ben ik er n.a.v. het werkplaatshandboek van Janbenz achter dat dit de Kupplungsgeber Cylinder moet zijn (zie foto). De lekkage is niet groot maar moet m.i. toch verholpen worden.
Mijn vragen zijn:

1. Moet deze cylinder in zijn geheel worden vervangen of valt er nog iets aan te reviseren.
2. Is dit voor een leek (zonder compressor om eerst remvloeistofreservoir leeg te zuigen) zelf te doen of beter om dit door de garage te laten uitvoeren.

Iemand ervaring hiermee?

Taiga
 


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor Paul Snip » 22 feb 2007, 23:41

Het vervangen is nog wel te doen, denk ik. Maar 't ontluchten wordt een probleem. Dit moet eigenlijk met een apparaat die druk op 't remvloeistofreservoir zet.

Er zijn ook kleine vacuumpotjes te koop. Die werken op lucht. (Compressor nodig) Daarmee kun je 'm ook ontluchten.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 23 feb 2007, 01:56

dat is helemaal geen probleem dat ontluchten... als je de zaak vervangen hebt valt in eerste intstantie je koppelingsdruk weg. lijkt alarmerend is het niet. je moet de zaak zgn oppompen. dat wil zeggen : 1 dop van je reservoir halen 2 pompen met je pedaal dwz drie keer snel met de hand in en uitdrukken, en dan langer ingedrukt houden. vervolgens opnieuw 1..2..3.. snel pompen en weer inhouden etc etc etc net zolang totdat je weerstand van het pedaal normaal is. (soms moet je dit wel 20 keer herhalen....

uiteindelijk is je koppelingsdruk weer normaal...dan een paar keer lang ingedrukt houden... uiteindelijk heb je de meeste lucht er wel uit. je kunt altijd nog ontluchten via het ontluchtingsnippel onder de auto

adriaan
AdriaanVogelzang
 


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 23 feb 2007, 01:58

P.S. je motor draait niet tijdens deze handelingen

adriaan
AdriaanVogelzang
 


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor Roger » 23 feb 2007, 08:08

@ Taiga, ik heb er nog 1 liggen zo een koppelingscilinder.

Ik heb je een PM gestuurd.
Roger
 


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor henklith » 23 feb 2007, 12:30

ontluchten van de koppelings cylinder koste mij ook veel moeite, je meot ook met twee man zijn.
Remmen ontluchten ging veel makkelijker.
Groet, henk Lith.
henklith
 


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor Paul Snip » 23 feb 2007, 13:03

Dat snel heen en weer pompen werkt niet altijd, Adriaan!!!

Soms heb je geluk en lukt het zo inderdaad.
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor Jeroen » 23 feb 2007, 14:00

Als je gebruik maakt van zo'n druktankje nog een tip:

Let er even op dat het slangetje wat aan de zijkant op het remvloeistofreservoir zit goed bevestigd is! Dit is het slangejte dat naar de koppelingscilinder gaat.

toen ik de zaak onder druk zette om te ontluchten schoot dat slangetje los met alle gevolgen van dien (overal remvloeistof). Nu zit er een slangeklemmetje op en geen probleem meer!

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor Wiebren240D » 23 feb 2007, 20:47

Hall jongens

ik heb het zelfde probleem gehad ik stond in de file en mijn Mercedes begon zo maar te rijden ik denk mis poes Wiebren ik kom thuis even naar het rem olie peil gekeken potje bij gevuld en een paar keer op en neer met het pedaal deed hij het weer.

ik zou de volgende dag naar Harry in Westbroek ik bel hem op en vertelde hem wat er aan de hand was Harry zei bestel ik wel even ik kom de volgende dag bij Harry liggen de onder deelen klaar erin gezet ja allbei de cylinders en toen ont luchten had deze man een mooi apperaatje voor ik denk wat dat is ik weet het niet maar gewoon een flesje met 2 slangetjes 1 komt op de buiten band ja wel op het ventiel voor de druk en de andere komt op het remolie potje en dan onder de auto de ontuchtings nippel open komt de lucht er van zelf uit met de druk uit de voor band als ik er weer een keer kom maak ik er een foto van hoe het er allemaal uitziet.

zal wel met de Technise dag zijn denk ik ergens in April hij wist de datum nog niet.

maar wel een heel handig apperaatje hoor zo kun je het alleen doen
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor Taiga » 23 feb 2007, 23:15

Heren, bedankt voor de goede adviezen.
Ga morgen eens kijken bij Garage de Appel in Eindhoven, je kunt daar een werkplek per uur huren en gebruik maken van hun gereedschap. De aanzuigslang van mijn hydroliek-olievat naar de hydroliekpomp is nl.ook lek en aangezien dit wat meer olie is dan het remvloeistofreservoir lijkt het mij wel handig om over de juiste hulpmiddelen te beschikken. Zal t.z.t. toch ook zelf maar een compressortje aanschaffen.
Overigens voor degene in de buurt van Eindhoven is dit adres misschien ook interessant, ze hebben 5 bruggen, kosten Euro 10,00 per uur en wanneer je bij hun onderdelen koopt is dat 6 Euro per uur, lijkt mij niet teveel. Voor geïnteresseerde [url]www.garagedeappel.nl
Ik ga het in ieder geval zelf doen moet toch eens beginnen.

Taiga
Taiga
 


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 25 feb 2007, 01:41

ik heb de zaak twee keer los gehad en heb als eerste de slang van het reservoir getrokken, en vervangen, duim op het gaatje, aankoppelen en meteen als de olie uit de nieuwe slang loopt een dikke schroef er in zodat de slang dicht zit. vervolgens pomp plus nieuwe slang gemonteerd, deze nieuwe slang volgemaakt met olie en binnen een paar seconden aan het reservoir gekoppeld. de druk viel aanvankelijk weg maar na goed doorpompen nooit meer problemen gehad

adriaan
AdriaanVogelzang
 


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor MajikSimon » 25 feb 2007, 03:39

Wiebren dat is een Eezi bleed setje aka E-Z bleed aka easy bleed


Ik weet hoe je het in goed engels zou moeten schrijven.
:)

Alleen de fabrikant denkt daar blijkbaar anders over
zie hier:

http://www.eliseparts.com/shop/images/ezibleed.jpg
MajikSimon
 


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor Semrick » 25 feb 2007, 13:27

Ik heb ook de slang die van het remvloeistofreservoir naar de bedoelde koppelingscylinder loopt moeten vernieuwen. Ik heb het op ongeveer dezelfde manier gedaan als Adriaan om zo min mogelijk lucht in het systeem te krijgen.
Toch werkte de koppeling daarna niet lekker meer en greep veel te snel aan.
Je zou denken dat deze makkelijk te ontluchten moet zijn met de nippel op de cylinder die op de versnellingsbak zit. Eigenlijk volgens hetzelfde principe als remmen ontluchten.
Helaas is niets minder waar en blijft er op de een of andere manier ergens lucht in zitten.
Het is mij uiteindelijk redelijk gelukt op de manier zoals in het werkplaats handboek wordt beschreven.
Namelijk via de remklauw rechtsvoor. Op de ontluchtingsnippel daarvan sluit je een doorzichtige slang aan die je (door het opendraaien van die nippel) vol laat lopen met remvloeistof. Als de slang vol zit sluit je het andere eind aan op de nippel van de koppelingscylinder op de bak.
Vervolgens ook die nippel opendraaien en dan met het rempedaal de vloeistof rustig naar boven rondpompen tot alle lucht er uit is. Zet wel de slang even vast met een kleine tyrip anders spring hij er door de druk af en kun je overnieuw beginnen.
Het is op deze manier zelfs alleen te doen.

Groeten,

Eric van de

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor Semrick » 25 mei 2007, 15:28

Ik bleek enig verlies van remvloeistof te hebben en zoals ik al eerder had geschreven grijpt de koppeling vrij snel aan.
Bij controle blijkt de (hoofd)koppelingscylinder toch wel te lekken. Hij is vochtig dus het verlies van remvloeistof zal daar zeker door veroorzaakt worden.
Ik ga een nieuwe bestellen en zou eigenlijk aan leden die deze koppeling al hebben vervangen (zoals Caspar Trouwkoets) willen vragen op zij nog tips of zaken hebben waar ik bij het vervangen op moet letten of waar ik rekening mee moet houden.

Groeten,

Eric van de <br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/05/25 15:29

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor Trouwkoets » 25 mei 2007, 16:22

Eric,

Volgens Willem moet je niet alleen de gevercilinder maar ook de plunjer vervangen, om te voorkomen dat plunjer-cilinder combi niet goed is.
Verder is de easybleed makkelijk om te hebben. Let wel op, op het apparaat staat dat er max. 1,5 bar druk op gezet mag worden, en in je banden zit meer dan 2! Volgens mij is 1,5 ruim genoeg om te ontluchten.
Zet verder de slang van reservoir na gever goed vast met een tie-rap. Bij mij kwam 'ie eraf bij het ontluchten en die rotzooi wens ik niemand toe.
En je nemer tegelijk bestellen, want die gaat binnenkort ook kapot.

Succes, Caspar
Trouwkoets
 


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor Semrick » 25 mei 2007, 16:28

Hoi Caspar,

Bedankt voor de tips maar de nemer is redelijk nieuw. Ik denk dat die al een keer vervangen is.
Mischien dat daarom nu de gever kapot is gegaan.
De nemer is denk ik relatief makkelijk te vervangen en te ontluchten. DUs die laat ik nog even zitten;)
Ik zal proberen wat plaatjes te schioeten tijdens dit project.

Groeten,

Eric.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor driesen » 26 mei 2007, 21:23

Beste Taiga en andere clubleden.
Ook ik heb vele malen bij mijn klassiekers rem en koppelingcilinders moeten ontluchten en elke keer heb ik iemand nodig die me hielp.
Iedere keer dacht ik: "ik koop zo'n apparaat waarmee ik het in mijn eentje kan."
Maar het is bij denken gebleven.
Van de week las ik een leuke hint in een duits klassieker blad. Niet de meest fraaie oplossing en een beetje lastig om de olie in het potje bij te vullen maar als noodhulp beslist niet onaardig.
Bijgaand het verhaaltje in het duits maar de afbeelding laat duidelijk de bedoeling zien.
groetjes,
Harry
driesen
 


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor driesen » 26 mei 2007, 21:26

Nu de afbeelding?

driesen
 


Antwoord:Koppelings cylinder

Berichtdoor Semrick » 24 jun 2007, 18:56

Hier nog een interessant artikel over de koppelingscylinder.

http://www.benzgarage.de/technik/kupplu ... inder.html

Groeten,

Eric van de Rijnstadgroep
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten

cron