[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Camper bouw Janbenz1 : Van alles en nog wat.... - 7

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 00:25

Camper bouw Janbenz1

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Antwoord:Camper bouw Janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 26 mei 2007, 22:42

:woohoo:

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 26 mei 2007, 22:52

Toen ik dat project klaar had ben ik maar begonnen met de ventilator kachel te verplaatsen.
Dat houd dus in op de rug onder de camper om de leidingen te verleggen.
Eerst uitdokteren waar deze het beste langs kunnen lopen, en wat de meest gunstigste plek voor de kachel is.:)

Dan begin je te zagen en loppt dus je hele koelsysteem leeg, van de motor wel te verstaan.
De kachel zit nl. aangesloten op een standkachel, deze verwarmt dan ook de motor, en dus loopt ook je koelsysteem leeg.
Dit wist ik en was dus ook voorbereid op een dikke regenbui uit het systeem.
Dan moet je maken dat je onder de auto vandaan komt om niet te verzuipen.:dry: :blink: :lol:

Maar dat ging verder prima.
Toen de aanvoerleiding nog even doorzagen, en er goed om denken dat je de brandstofleiding van de webasto niet doorzaagt.;)
Dus wel he, wat stom.:pinch: :sick: :evil:
Maar een paar stevige teksten die onder de auto vandaan kwamen, deden mij weer tot rust komen, en zal dit volgende week wel even repareren.
kwestie van een aansluit nippeltje halen en vastklemmen.:unsure:

Maar verder het systeem aangesloten, en dan kan ik morgen het koelsysteem weer afvullen.
Inmiddels was het al weer 21.00 uur, en tijd om even te ontspannen.:laugh:

Morgen weer een dag.

groetnis Jan.

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 26 mei 2007, 22:53

:woohoo: :P

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 26 mei 2007, 22:54

:whistle:

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 26 mei 2007, 22:55

:lol:

janbenz1

Berichtdoor 2m1300TDT » 27 mei 2007, 11:19

een woord...respect

2m1300TDT

Berichtdoor janbenz1 » 29 mei 2007, 21:47

vanmiddag bezig geweest om de webasto, (standkachel) te verwijderen, en te inspecteren.
Deze weigerde nl, en heb hem nu maar gedemonteerd, het koelwater is nu toch uit de motor, dan maar doorpakken.
Het opvoerpompje uit elkaar gehaald, en de luchtpomp werkt al weer.
dus daar kan het niet aan liggen.
Toch heb ik het gevoel dat de opvoerpomp voor de dieselolie het niet goed doet.
Nu weet ik niet of die erg moet zuigen of niet.
Maar deze draait wel mee met de luchtpomp.
Kan best zijn dat wnneer er brandstof in zit dat ie meer vacuum zuigt.
Morgen alles weer monteren, en dan kan de koelvloeistof er weer in.
De radiateur eerst even goed aftappen.;)

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 29 mei 2007, 21:48

dit is de opvoerpomp en b
lucht toevoerpomp voor de webasto in een.

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 29 mei 2007, 21:50

:P

Inmiddels ben ik er uit hoe het systeem werkt.
1, de brandstof wordt aangevoerd door de opvoerpomp die ook de toevoer van de tank naar de motor bediend.
Waarvan ik dacht dat het een opvoerpompje is op de luchtpomp, blijkt dus een doseer syteem te zijn, met een afsluitklepje.Als de webasto wordt ingeschakeld, gaat de klep open, en pompt de brandstof opvoerpomp de brandstof naar het doseer apparaat.
De lucht wordt naar de webasto gepompt, en de brandstof ingespoten,
De bogie vonkt constant totdat de vlammelder hetsignaal van vlam ontvangt, en dan gaat de ontsteking uit, en brand de webasto.:)
het koelwater wordt rondgepompt tussen het kachel systeem in het dashbord, en het kacheltje wat in de leefruimte is geplaatst.
Hiervoor zit een aparte waterpomp geplaatst die ook begint te pompen bij het inschakelen van de webasto.
Doordat de webasto brand wordt het water opgewarmt, en direct rondgepompt, het systeem is zo aangesloten dat het warme water eerst door de kachel in de leefruimte word gepompt, en blaast direct de warme lucht in de leefruimte.;)
Dus je hebt direct warmte, vanuit de leefruimte gaat het water naar het kachel systeem in het dashbord, en geeft ook daar warmte af.
Als het water op 85 graden is slaat de webasto af, en zal weer anslaan wanneer het water zover is afgekoeld dat de tehrmostaat het sein geeft dat hij weer moet aanslaan.;)<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2007/06/03 23:03

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 29 mei 2007, 21:51

:woohoo:

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 29 mei 2007, 21:53

En zo zit ie weer inelkaar.
morgen eerst maar even proberen met wat dieselolie of die werkt.;)

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 29 mei 2007, 21:54

:P
dit is het schakelrelais wat in de cabine zit, en regelt de hele gang van zaken.
oftewel het zenuwcentrum.:woohoo: :P

Groetnis fan Jan. <br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2007/05/29 21:55

janbenz1

Berichtdoor Paul Snip » 29 mei 2007, 23:02

Moi Jan,

Als ik jouw project zo zie, schaam ik me diep...
Ik ben door allerlei "spielerei" nog niet verder gekomen dan slopen en een stuk plafond plaatsen...

Dit tot ongenoegen van de directie;)

Die standkachel doet 't bij mij ook niet, wil ik ook nog mee bezig.

Waarom heb je de koelvloeistofleidingen niet even afgeknepen? Zijn speciale klemmen voor. Kosten maar een paar centen en anders had ik ze ook nog wel voor je te leen gehad.

Wat die kachel betreft, dat relais, waar zit dat? Volgens mij is die er bij mij uitgeroeid... Ik heb alleen maar een paar losse stekkers onder de stoel.

Ik wil ook graag de standkachel weer als (extra) verwarming kunnen gebruiken.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor janbenz1 » 30 mei 2007, 14:38

he Paul,

Dat relais zit in de accubak, en stuurt de webasto aan.
Waarschijnlijk hebben ze hem bij je geroofd.
Ik heb nog wel een link, daar staat ie uitgebreid beschreven.
www.webasto%20wo%202352/staheiz.htm

kijk daar maar eens.
Die slangen heb ik verwijdert, moest toch het koelsysteem verversen, dus dat was geen ramp, maar wel een goede tip voor de volgende keer. bedankt.

hopelijk kun je binnenkort weer verder met je camper, het moet er allemaal even tussendoor, en ik heb het geluk dat ie bij me thuis staat.
Maar het komt vast wel klaar.

Groetjes Jan.
janbenz1

Berichtdoor Hans230CE » 31 mei 2007, 10:05

JB1,

Vroeger, toen ik nog op een vrachtwagen reed had ik er ook zo'n ding in, ik had ook last van een webasto die het niet deed, bleek er buiten de cabine een filter te zitten (in de tank aan de aanvoer) en die was verstopt. Misschien is dit een tip, misschien ook niet. Wel hoorde je hem tikken en deed hij altijd 1 poging tot starten.

GTZZ Hans

van ant zeetje
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor janbenz1 » 31 mei 2007, 22:34

De webasto werkt inmiddels.:P
het hele spul uit elkaar gehaald, en schoon gemaakt.
De webasto is nog als nieuw, en zeer weinig gebruikt.
Bij het terug plaatsen, de schakelaar aan gezet, en hoppa, een grote rookwolk en daar deed ie het.
Hij werkt nu prima.;)

Vanavond even een proefrit gemaakt, hij heeft tenslotte, een paar maanden stil gestaan.
! keer starten en hij liep.
De remmen even schoon gereden, een tijdje met de voet op de rem.
de remtromels kunnen roestig worden, en dan blokkeerd hij direct bij aanraken van de rem.:blink: :blink:

Voor je het weet zit de vrouw voor de stoel.:woohoo:

Morgen verder met de breedte lichten aan te sluiten, en de cabine schilderen, dan kunnen de sierlijstjes er op.
Dus nog werk genoeg.:whistle:

Oant Moarn.

B)
janbenz1

Berichtdoor Paul Snip » 31 mei 2007, 23:22

Goed bezig jongen...

Linda vraagt al of ze met jou op vakantie mag... Die lamstraal van haar heeft de camper nog lang niet klaar, namelijk:P
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee

Berichtdoor janbenz1 » 01 jun 2007, 22:47

Natuurlijk mag ze mee, er kunnen gemakkelijk 3 personen op het bed liggen.:blink: :lol:

Zeg maar tegen haar, al het goede komt langzaam.
het komt vast wel klaar voor jullie vakantie.
Hoe ver ben je nu? vergeet niet om foto's te maken, is altijd handig wanneer je iets moet repareren, dan kun je even kijken hoe het ook al weer zat.;)

Ik ben vandaag bezig geweest om de zonneklep er op te plaatsen, al met al een hele klus, maar toch redelijk netjes gelukt.
verder heb alles in de cabine ontvet.
dan begin ik dit weekend te verven.
Ook heb ik op het dak de kit naad geschuurd en in de zink verf gespoten, hier begon iets roest te vormen.
Ook de dakgoten zo ver mogelijk geschuurd en in de zink verf gespoten, beter voorkomen dan later grote reperaties.
Kan ik alles in een keer schilderen.

Groetnis fan Jan, Út drachten.B)

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 01 jun 2007, 22:48

:P :blink:

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 01 jun 2007, 22:49

:ohmy: :whistle:

janbenz1

VorigeVolgende

Keer terug naar Van alles en nog wat....