Hanco, zie de foto waar het om gaat. En is een goede discussie om te beginnen. In de discussie zitten in mijn postings weer links naar andere discussies.
Korte uitleg
Bij de k-jetronic regelt de regeldruk hoeveel brandstof wordt ingespoten. Bij een lage regeldruk wordt veel brandstof ingespoten. De regeldruk is een aftakking van de systeemdruk, die wordt geleverd door de benzinepomp.
De regeldruk wordt geregeld door de warmloopregelaar. Dit is in feite een smoorklep (drukventiel) die zich sluit naarmate de motor warmer wordt. Dus bij koude motor staat de smoorklep open (brandstof kan via de retourleiding terug naar de tank), is de regeldruk laag en daardoor het mengsel rijker.
(Om bij koude motor ook een hoger stationeir toerental te hebben is ook extra lucht beschikbaar via de extra luchtschuif, die wordt bedient door een opwarmende bimetaal).
De regeling van de kat berust op het beïnvloeden van de regeldruk van de k-jetronic. Daardoor wordt meestal bij de warmloopregelaar een bypass gemaakt met een door de kat regeling bediende klep. Door het openen van de klep wordt (buiten de K-jetronic warloopregelaar om) de regeldruk verlaagd en een rijker mengsel ingespoten.
Dus je ziet dat het mengsel door de kat regelaar alleen maar rijker gemaakt kan worden, niet armer.
De benodigde elektronica kan op verschillende plaatsen zijn ingebouwd. Bij mij zat 'ie onder het dashboard, en was ter grootte van een pakje cigaretten.