Beste Alex,
zoals ik van jou begrijp gebeurt dit nadat de motor in koude toestant wordt warmgereden.
Dit vindt bij alle motoren plaats en wel om de volgende reden.
Een koude motor loopt niet lekker en heeft een grotere slijtage vandaar dat de ontwerper/fabrikant een slim hulpmiddel heeft bedacht om deze situatie zo kort mogelijk te laten duren.
In eerste instantie is de volledige doorstroming van de koelvloeistof geblokkeerd door een klep (de thermostaat) en warmt de verbranding eerst de koelvloeistof in de motor op en niet de hele inhoud van motor en radiateur.
Dit zou te lang duren. Nadat de koelvloeistof in het blok voldoende warm geworden is ca. 85/90 graden gaat de de klep (thermostaat) open en gaat de inhoud van de radiateur meewerken om de boel koel te houden.
De temperatuurmeter geeft hierdoor vlak voor het openen van de thermostaat eerst een hogere temperatuur aan door vervolgens te zakken naar de normale bedrijfstemperatuur.
Natuurlijk kan ook een automatische koelvin die door een temperatuursensor gestuurd wordt dezelfde reactie geven maar dat is meestal bij filerijden of erg warm weer. Vlak voordat de koelvin aanslaat zal ook de temperatuurmeter een hogere waarde aangeven dan tijdens het draaien van deze vin.Ook hier heeft het te maken met het bereiken van het vooraf bepaalde schakelmoment.
groetjes,
Harry