[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Themperatuur loopt op en weer terug? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 05:00

Themperatuur loopt op en weer terug?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Themperatuur loopt op en weer terug?

Berichtdoor Alex » 27 mei 2007, 16:51

Oke, vandaag eens een vraagje over het oplopen van de themperatuurmeter.

Het viel mij weer op dat, nadat de motor warmgelopen was de themperatuur opliep naar wel 95 graden. En dan even later valt hij terug naar ongeveer 85 graden.

Waarom gebeurd dit? Kan iemand mij dit nader verklaren?
Hier bedoel ik het koelwater. Komt dit door de LPG? gebeurd dit oplopen ook bij benzine en diesel?

groetjes, Alex van de Veluwe
Alex

Antwoord:Themperatuur loopt op en weer terug?

Berichtdoor driesen » 27 mei 2007, 18:16

Beste Alex,

zoals ik van jou begrijp gebeurt dit nadat de motor in koude toestant wordt warmgereden.
Dit vindt bij alle motoren plaats en wel om de volgende reden.
Een koude motor loopt niet lekker en heeft een grotere slijtage vandaar dat de ontwerper/fabrikant een slim hulpmiddel heeft bedacht om deze situatie zo kort mogelijk te laten duren.
In eerste instantie is de volledige doorstroming van de koelvloeistof geblokkeerd door een klep (de thermostaat) en warmt de verbranding eerst de koelvloeistof in de motor op en niet de hele inhoud van motor en radiateur.
Dit zou te lang duren. Nadat de koelvloeistof in het blok voldoende warm geworden is ca. 85/90 graden gaat de de klep (thermostaat) open en gaat de inhoud van de radiateur meewerken om de boel koel te houden.
De temperatuurmeter geeft hierdoor vlak voor het openen van de thermostaat eerst een hogere temperatuur aan door vervolgens te zakken naar de normale bedrijfstemperatuur.

Natuurlijk kan ook een automatische koelvin die door een temperatuursensor gestuurd wordt dezelfde reactie geven maar dat is meestal bij filerijden of erg warm weer. Vlak voordat de koelvin aanslaat zal ook de temperatuurmeter een hogere waarde aangeven dan tijdens het draaien van deze vin.Ook hier heeft het te maken met het bereiken van het vooraf bepaalde schakelmoment.

groetjes,
Harry

driesen

Berichtdoor superW123 » 27 mei 2007, 21:13

da,s nou eens mooi omschreven;)
superW123

Berichtdoor Alex » 28 mei 2007, 20:17

Harry, nog bedankt voor de duidelijke uiteg.

Ik maak mij nu hierover geen zorgen meer.

:) :) :) ;) Groetjes, Alex
Alex

Berichtdoor Weizengelb » 31 mei 2007, 16:27

Wel rustig warm rijden he:dry:
Als je meteen volgas ervandoor gaat dan loopt hij zeker wel hoger op (zeg tot 95 graden, daqt vind ik wel al wat hoog) voordat de thermostaat open gaat.
Ik wacht altijd tot de thermostaat open gaat voordat ik de verwarming aanzet en flink gas ga geven.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor jacob2 » 01 jun 2007, 00:13

Ik vind dat mijn temp wat hoog blijft,tussen 90 en 100gr
hoe harder ik ga rijden hoe hoger de temperatuur moet ik nu de thermostaat vervangen?
Wat is nu de ideale temperatuur?,bij mijn W124 bleef hij altijd 80graden
jacob2

Berichtdoor Govert » 01 jun 2007, 00:21

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/08 16:58
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek