[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
olie verbruik : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 06:32

olie verbruik

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

olie verbruik

Berichtdoor henklith » 08 jun 2007, 15:27

hallo dieselaars, kan iemand mij "ervarings gewijs" vertellen hoeveel kilometers er gereden kan worden alvorens er weer een litertje motor olie bij gevuld moet/mag worden?
Ik heb zo het idee dat mijn 200D (W123)een liter op de 1000 km. consumeert (heb ik er dan toch te lekkere olie in gedaan)?
Mijn 200D (W115) was absoluut minder olie behoeftig.
Mijn W123 (200D) heeft nu 2 ton kilometers voorbij zien komen.
Groet, Henk lith.
henklith

Antwoord:olie verbruik

Berichtdoor Kenny » 08 jun 2007, 16:13

Nou in mijn instructie boekje staat dat ie idd een liter olie op 1000km mag gebruiken, ik vind dat zelf wel veel ik gooi er om de 5000 km ong. een liter bij.

Mischien is er een toevoeging voor door de olie dat mischien het olie verbruik wel iets beperkt, en mischien een beschermlaag creeerd in het blok?

Anderen ervaring mee?
Kenny

Berichtdoor Jeroen » 08 jun 2007, 17:44

Heb geen diesel, maar benzine. Verbruikte tot voor kort ook zo'n liter olie per 1000 - 1200 kilometer.

Ik heb onlangs de rubber afdichtingen van de klepgeleiding laten vervangen. Heb sindsdien geen druppel olie meer verbruikt.

Ben niet zo exact bekend met de specificaties, maar door de bank genomen is 1000 km per olie met oudere motoren nog wel acceptabel. Uiteindelijk is het een afweging van kosten voor de olie tegen kosten van een motorrevisie. Die afdichtrubbertjes van mij is een relatief goedkope oplossing. Maar komt je olieverbruik ergens anders vandaan zoals kapotter zuigerveren dan is er geen alternatief dan een motorrevisie (of een andere motor!)
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor marty » 08 jun 2007, 19:53

Hoi Henk,

Eindelijk je eerste 1000 erop zitten?
Ik denk dat mijn wagen, ook een 200D een liter op de 2000 km verbruikt. Vind ik redelijk. Gewoon lekker blijven rijden. Ik weet uit ervaring van mij VW's, dat inderdaad de klepgeleiders voor wat olieverbruik kunnen zorgen echter de VW blokken uit de oude doos kunnen daar oud mee worden. Weet niet hoe dat zit met Mercedes blokken maar maak me geen zorgen. Dacht dat jij als Mercedes rot in het vak dat wel zou weten Henk?? Hoe zit het met je uitlaatrook? Wil nog wel eens wat zeggen....

Gr.
Marty
marty

Berichtdoor henklith » 08 jun 2007, 21:08

Hoi mannen, er blijkt dus best behoorlijk verschil te zitten in olie verbruik tussen de ene of de andere motor.
Gek is dat er absoluut geen zwarte rook zichtbaar is kijkend in de achterruit spiegel.
ook onder de auto ligt geen olie plas, dus waar het blijft??
Ook weet ik dat een diesel wat olie moet verbruiken, staat tenminste in wat boekjes over diesels uit de 60er en 70er jaren, waarom is me nooi duidelijk geworden.
Maar Marty klopt ik heb er net 1000 kilometer mee gereden, en voornamelijk kleine afstanden, even de andere kant bewerken, in de garagebox :unsure:
Ik heb de auto nou een maand of acht.
Ik wilde hem gelijk gebruiken voor het dagelijkse werk
maar veel slechte plekken in de carosserie hebben mij en de auto van de straat gehouden.
Ik heb er veel tijd in gestoken, terwijl het me eigenlijk helemaal niet uit kwam.
Maar goed hij is binnen kort klaar hoop ik van de lasser te horen.
En dan ga ik verder met de witte (grijze) reus.
Ik zal dan zeker weer wat van me laten horen.
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Citrobenz » 08 jun 2007, 23:12

hallo Henk,

Ook de kwaliteit van de olie is van invloed op het olie verbruik.
Uit de praktijk weet ik dat goedkope olie voor veel problemen kan zorgen, o.a. olie verbruik.
Gebruik een goede olie, Castrol is wat dat betreft een van de betere waar ik goede ervaringen mee heb op gedaan in de loop der jaren.

Ook op tijd verversen is belangrijk.

groeten
henk Weijdema
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Reinout » 09 jun 2007, 12:34

Henk,

Goede olie kan inderdaad schelen, bij ging het verbruik zichtbaar omlaag toen ik van Brezan naar Shell Super XS100 ging. Reken wel even het verschil per km uit, soms kan het goedkoper zijn om op een goedkope gangbare olie met hoog verbruik te rijden dan een duure dikkere olie met lager verbruik.

Zoals in andere topics ook al beschreven, maakt ook je rijstijl/snelheid veel uit. Vooral de hoge toeren met 120 (130 op de teller) op de snelweg zorgen bij mij voor olie verbruik (+/- 1:1200), toen ik een tijdje op provinciale wegen reed zat ik al snel op 1:2000.

Verder worden oude pakkingen ook vaak een beetje poreus, zonder dat het goed zichtbaar is. Mijn carterpanpakking zweet, maar er hangen zelden tot nooit druppels onder de auto. Je kan het wel aan je blok zien, dat krijgt een lekkere zwarte vette laag.

Sterkte met de roest, dat is volgens mij het enige wat onze auto's eronder kan krijgen (naast in de prak gereden worden)
Mvg,

Reinout
Reinout

Berichtdoor klaasyellow » 09 jun 2007, 16:17

ik reed dagelijks van m'n huis naar schiphol en weer terug, dat was per dag een 250km. *5 is 1250km per week.
Een keer per vier weken moest er nog geen 3/4 liter olie bij.
Het betreft een 230E dat is een m102 geloof ik.
Nu rijdt ik minder en sinds ik de kleppen heb gesteld is het verbruik nog minder.
Ik trap hem nooit op de staart hoewel de kickdown wel eens gebruikt wordt hoor, maar normaal rijgedrag en 120-130 op de snelweg.
100-110 en 80-90 km/uur elders.
tís een ouwe trouwe Benz die vlaflip.
klaasyellow

Berichtdoor Roel280€ » 10 jun 2007, 00:16

Mijn 280E heeft tussen 1997 en 2006 slechts 10.000km gereden. Moest dus worden ingereden. Eerste 1000km, 1 liter erbij... Nu zijn we weer 500km verder en geen drup. :blush:

Met vierbakken (hoge toeren) en oude techniek is olie echt bedoeld als smeermiddel. Ik denk dat een 200D nog harder moet werken en meer smeer nodig heeft. Ik zou me geen zorgen maken, Henk. Dat blok is nog te vers...:woohoo:
Roel280€

Berichtdoor henklith » 14 jun 2007, 22:02

Iedereen bedankt voor z'n zegje, ik ga maar eens beginnen met goeie olie denk ik.
Groet, henk Lith, (die eindelijk weer op het forum kan)
henklith

Berichtdoor driesen » 15 jun 2007, 20:13

Henk nog even als aanvulling mijn bevindingen.

Auto. MB 220D van 1976 3e eigenaar origineel nu 170.000 km

Ik gebruik in al mijn klassiekers olie van het merk Duckhams. Is duurdere olie maar men zegt dat deze het olieverbruik van oudere auto's to ca. 1980 beperkt.
De olie is beslist niet goedkoop maar een revisie kost meer denk ik altijd maar.

Mijn MB krijgt om de 5000 km nieuwe olie en tussendoor vul ik meestal niet meer dan 1/2 tot 3/4 ltr bij.
Bij mijn Triumph Vitesse 1968 ligt dat wel een beetje hoger
Maar ja dat is engels en dat is bekend.
De viscositeit die ik gebruik is 15W40

groetjes,
Harry
driesen

Keer terug naar Techniek