geachte leden,
Reeds dedert de aanschaf van mijn 200D uit 79 in januari 2007, moet ik altijd tweemaal de startmotor laten draaien voor ie aanslaat. Erg vreemd. Bij aanschap had men een regelbare weerstand voor de temperatuur opnemer van de gloeibougies gemonteerd en het contact hing los waardoor ie oneindig lang kon gloeien. Waarom was mij totaal onduidelijk en de vorige eigenaar had ook geen idee. Ook had ik last van een hoop vuil in mijn diesel filtertje. Na alle topics over het reinigen van de tank, kreeg ik het idee dat ook maar eens te gaan doen. De vlotter in de tank had ik reeds schoongemaakt omdat deze ook niet correct werkte en erg vuil was. Mogelijk was er een verband tussen het slecht starten, de temp. opnemer en het vuil in mijn diesel filter.
Kortom, ik heb de tank leeggemaakt ( tot 2 maal toe met een lege tank langs de snelweggestaan, maar had het er voor over ) en de tank gedemonteerd. Deze bleek zwaar vervuild zoals in eerder topics omschreven. Het filterelement in de tank .was zo vervuild dat ie, ik denk nog maar door een gaatje diesel doorliet. Deze met remmenreiniger schoongespoten en de boel weer netjes gemonteerd in de reeds schoongemaakte tank. Ook de dieselleiding ff doorgebazen en ontlucht, de temeratuur opnemer weer gemonteerd. Het ontluchtingspompje werkte trouwens ook 10 keer beter. Zoog natuurlijk altijd vacuum waardoor ie niet helemaal terug kwam in de hoogste stand en dus niet lekker pompte.
Even starten. Het gloeilampje sprong netjes uit en.....starten lopen. Kon het bijna niet geloven, zo blij was ik na al die noeste arbeid. Ben een uurtje of 5 daadwerkelijk aan het werk geweest.
Wat had men nu gedaan? Omdat de 200D moeilijk starte, heeft men de gloeitijd proberen te verlengen door de weerstand te plaatsen voor de temp. opnemer. Uiteindelijk heeft men de temp. opnemer maar losgetrokken waardoor er oneindig lang gegloeid kan worden. Dit had dus niet het gewenste resultaat. In eerdere topics over de tank reinigen was men vergeten een foto te maken van het filter element in de tank dus heb ik deze ff snel genomen, ter lering en vermaak. Kijk en huiver.
Gr.
Marty