[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Lassen! Hoe moeilijk is dat? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:47

Lassen! Hoe moeilijk is dat?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Lassen! Hoe moeilijk is dat?

Berichtdoor Emile » 17 jun 2007, 20:54

Na het avontuur bij de professional zie mijn andere topic vraag ik mij af of ik het zelf zou kunnen.Ik kan wel aan een profesioneel lassapparaat komen maar heb dus nog nooit gelast.

Wie heeft er tips hoe te werk te gaan en kan er iets zinnigs over zeggen.

Groet,Emile
Emile
 


Antwoord:Lassen! Hoe moeilijk is dat?

Berichtdoor D!rk » 17 jun 2007, 21:00

Lassen is een vak apart.

Iedereen roept het dat ze het kunnen. Maar dan heb je ook lassers en 'pikkers'

Zelf kan ik wel lassen, maar eigenlijk meer met TIG dan met MIG/MAG. Maar dat komt omdat ik tijdens stage alleen met TIG te maken heb gehad.

Een tip voor om hoe te werk te gaan?

Ga niet voor het eerst lassen op je auto !, je moet lassen vergelijken met 'schrijven'. Stroomsterkte, materiaaldikte, electrodeafstand en alles moet je gewoon beheersen.

Leren doe je dus door gewoon veel te lassen op proefstukjes metaal etc.

Naja.. dat was mijn woordje dus ;)

Dirk
D!rk
 


Antwoord:Lassen! Hoe moeilijk is dat?

Berichtdoor Semrick » 17 jun 2007, 21:32

Inderdaad is lassen een kwestie van veel oefenen en uitproberen. Met welke stroomsterkte, draadtoevoer en hoeveelheid gas krijg ik het beste resultaat.
Moeilijkheid van het lassen aan een auto is dat het plaatwerk relatief dun is en door de grote warmte die bij het lassen vrijkomt snel vervormt en dus krom trekt.
Heb dan ook niet de illusie dat je bij het lassen aan autoplaatwerk een mooie "rups" kunt leggen. Het zal toch voornamelijk zoals dirk dat noemt aanpikken cq puntsgewijs lassen zijn.
Ook zul je de las op zichtbare plaatsen altijd moeten nabewerken dmv afslijpen. En daarna volgt nog een bewerking met plamuur om het weer echt strak te krijgen.
Op niet in het zicht zittende plaatsen kan de las na al dan niet afslijpen worden afgedekt met primer en strijkkit.
Dus Emile ik zou zeggen leen dat lasapparaat en ga oefenen op stukjes afvalplaatwerk totdat je het lassen zodanig onder de knie hebt dat je het aandurft om aan de auto te beginnen.
Maar ik ben ook maar een leek op dit gebied die al doende geleerd heeft.
Misschien zijn er onder onze leden proffesionele lassers die nog veel meer en beter tips hebben.

Groeten,

Eric van de Rijnstadgroep<br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/06/17 21:36

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Lassen! Hoe moeilijk is dat?

Berichtdoor Emile » 17 jun 2007, 21:40

Hoi Dirk en Semrick

Al het laswerk zit buiten het zicht op de binnenschermen aan de voorzijde.Ik ga dat lasapparaat lenen en zal inderdaad gaan oefenen.Ik denk maar zo lukt het niet kan ik het altijd nog uitbesteden

Jullie bedankt voor de reacties
Emile
 


Antwoord:Lassen! Hoe moeilijk is dat?

Berichtdoor Semrick » 17 jun 2007, 21:46

Hoi Emile,

Hou er met lassen ook altijd rekening mee dat de omgeving behoorlijk heet wordt.
Demonteer alles in de te lassen omgeving dat kan branden of smelten.
COntroleer of er geen leidingen door of in de omgeving lopen.
En als je gaat lassen hou een brandblusser of een emmer water bij de hand en als het kan iemand die toezicht kan houden.
Je zult niet de 1e (en ook niet de laatste) zijn wiens auto (en garage) bij een relatief eenvoudig lasklusje in rook opgaat. :whistle:

Groeten,

Eric van de <br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/06/17 21:46

Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Lassen! Hoe moeilijk is dat?

Berichtdoor ambubenz » 17 jun 2007, 23:27

Emile,
Lassen is iets wat je leert door het te doen. Dus apparaat lenen en gewoon beginnen. Heb ik ook gedaan.
Er zijn wel een paar vuistregels waar je op moet letten:
Als eerste brandgevaar, zorg voor een schuim of CO² blusser GEEN poederblusser die geeft te veel troep. Als je dat niet kunt vinden moet je mnimaal een emmer water met natte lappen hebben, hiermee heb ik tot nu toe altijd alles uitgekregen.
Ten tweede, zorg er voor dat je niet alleen bent wanneer je last. De tweede persoon dient als brandwacht, die kan zien of er aan de achterkant niets in brand vliegt en indien nodig met een natte doek blussen of een kleine vlam uitblazen. Verder kan die helpen met aanduwen van platen tijdens het vastpikken.
Ten derde het te lassen voorwerp moet schoon zijn. Alle tectyl, kit, verf en roest moeten minstens 1,5 cm van de lasnaad verwijderd zijn. Let er ook op dat er geen gesmolten tectyl of kit omlaag kan stromen in de lasnaad, smurrie kun je niet lassen en brandt alleen maar.
Ten vierde zorg voor goed gereedschap, een goed apparaat is niets waard als je laskap slecht is. Ik heb een automatische, zo kun je altijd zien wat je doet en heb je bovendien geen hand nodig om de laskap vast te houden. Eigenijk kun je niet zonder.
Ten vijfde een regel die ik hanteer voor het vermogen. 30 Amp per millimeter dikte van het te lassen plaatmetaal bij rupslassen. Bij proplassen is dit veel te weinig.
Ten zesde oefen eerst op afvalijzer welk vermogen je nodig hebt, welke draadsnelheid, hoeveel gas 0,8 mm draad 5-8 liter per minuut, als je buiten last meer.
Als laatste tip: begin nooit met zichtwerk. Als beginner is het schier onmogelijk om dit netjes te krijgen. Oefen eerst op losse stukken of stukken die je niet ziet.

Hoe ik dit weet? Simpel, ik had een gat van het voorwiel tot voorbij het achter wiel in mijn ambulance. Was ongeveer 290 centimeter lang en 40 cm breed.
Lekker uit het zicht dus mooi hoefde het niet te worden. Daarna pas aan zichtdelen begonnen. Ik kon niets toen ik begon, maar al doende leert men. Jij ook.
Succes
Ambubenz
ambubenz
 


Antwoord:Lassen! Hoe moeilijk is dat?

Berichtdoor Emile » 18 jun 2007, 07:12

Goed mannen van dat brandgevaar was ik wel op de hoogte dat is absoluut een van de zaken waar je goed op moet letten.Ik heb wel eens ergens gelezen dat er aan de binnenzijde gebruik wordt gemaakt van natte lappen en of kranten lijkt me niet zo een slecht idee.Ik zal inderdaad eerst flink moeten oefenen om te kijken of ik het mijzelf kan aanleren.Het zal nog wel even duren voor ik eraan kan beginnen want het lasaparaat moet eerst nog hierheen komen die staat hier een behoorlijk stukje vandaan.Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden als ik er aan ben begonnen.


Groet Emile
Emile
 


Antwoord:Lassen! Hoe moeilijk is dat?

Berichtdoor jcruit » 19 jun 2007, 21:28

Ik ben ook gewoon begonnen met plaatwerk lassen (had wel ervaring met gewoon laswerk). Vind het allemaal erg meevallen, al is het wel handig als een profi een keertje meekijkt en wat tips geeft. Het gaat echter niet alleen om het lassen, je moet ook leren plaatwerken!

Succes!

Jeroen
jcruit
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten