[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Help! mijn ruitenwissers doen het niet! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 08:59

Help! mijn ruitenwissers doen het niet!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Help! mijn ruitenwissers doen het niet!

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 29 jun 2007, 19:34

Beste Allemaal,

daar sta je dan in de regen, je start de auto , doet de ruitenvegers aan en... Niets! da's lullig, helemaal als je nog 60 KM moet rijden... dat overkwam mij vanmiddag... meteen de zekering nagekeken, niets aan de hand, nog een paar keer de combischakelaar bewogen maar niets... dus dan maar zonder ruitenwissers door de regen naar huis. nou leuk is anders maar ik heb het gered.

vraag is: wat kan dit nu zijn? de wissers deden nooit moeilijk. ik heb de combischakelaar er al uitgehaald maar daar is niets aan te beginnen. die is gepopnageld.

als het in de schakelaar zit wil ik eens op de sloop gaan kijken. wat mag een 2ehandsje kosten? ik heb namelijk een beetje het idee dat ik bij de sloper in enschede de hoofdprijs moet betalen.

of is een nieuwe van de dealer een betere optie? of zijn die dingen niet te betalen?

vriendelijke Groeten,

adriaan

p.s. het signaleren met grootlicht (schakerlaar naar je toe bewegen) doet het ook niet<br><br>Bericht gewijzigd door: adriaanvogelzang, op: 2007/06/29 19:52
AdriaanVogelzang

Antwoord:Help! mijn ruitenwissers doen het niet!

Berichtdoor bluemoon me » 29 jun 2007, 20:59

ik zou eventjes de stekkers los maken van de ruitenwissermotor en er via de accu stroom op zetten. Dan weet je waar je kunt beginnen te zoeken..
Voor het grote licht kan het mischien ook zo zijn dat je kontrolle lampe het in je klok helemaal links kapot is. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je schakelaar zo ineens niet meer werkt..

gr bram ut Limburg
bluemoon me

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 29 jun 2007, 21:08

het lampje doet het wel als ik het grote licht gewoon aanzet. naar achteren druk dus. het licht brandt dan ook groot. als ik wil "signalen" dan doet ie het ineens niet. geen groot licht en geen controle lampje. ik ga idd eens proberen de motor aan te sluiten op de accu en kijken wat er dan gebeurt.

tips welkom!!

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor 250petrolgrun » 29 jun 2007, 21:19

Beste Adriaan,

Als je in het bezit bent van de werkplaats CD-Rom daar kan je prcies op zien hoe en wat en loop de contacten even na van de stekkers van de multischakelaar.

Sterkte, Arno<br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/06/30 10:19
250petrolgrun

Berichtdoor Citrobenz » 30 jun 2007, 09:59

Hallo Adriaan,

In aansluiting op wat Arno schrijft:

Heb je alleen de zekeringen bekeken of ze nog heel zijn?
Of heb je ook gecontroleerd of ze wel stroom doorgeven, het komt wel eens voor dat de zekeringen (aansluitingen) vervuilen, haal de zekeringen er uit en maak de zekeringkast goed schoon, met contact sprai inspuiten daarna.

succes
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 30 jun 2007, 10:03

dat zal ik inderdaad nog even proberen van die zekeringen. wat etreft de CD, ik kan alleen vinden hoe ik de schakelaar moet demonteren. ik zie nergens een schema van hoe de stroom moet lopen... waar kan ik dat vinden op de CD arno?

bedankt alvast voor het meedenken!

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor 250petrolgrun » 30 jun 2007, 10:08

Beste Adriaan,

Dat is ook precies wat je nodig hebt van die CD-Rom.
Haal de stekker los en doe zoals STEENWIEKERMOAT ( Henk voor kenners )even de contacten schoonmaken.

Als dat niet lukt zie ik wel weer een bericht verschijnen.

Succes, Arno
250petrolgrun

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 30 jun 2007, 10:29

dat heb ik al gedaan. ik heb gemeten en er zit op drie polen stroom. de schakelaar kan volgens mij niet uit elkaar. heb de boel schoongemaakt en het werkt nog steeds niet :(

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor jan280CE » 30 jun 2007, 11:00

Hallo Adriaan,

U vraagt, wij draaien:
http://roger.klimke.free.fr/cariboost1/ ... text_c.jpg
Spuit je schakelaar effe in met wd40 (kruipolie)geen contactspray. Misschien zijn de contacten vervuild door het vele roken.

Succes,

Jan
jan280CE

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 30 jun 2007, 14:39

hoi allemaal,

ik kom nog steeds niet echt verder, er werd geopperd de wissermotor aan te sluiten op de accu. welke polen moet ik hebben? als ik de stekker op het schutbord losmaak, dan zit er een 5 polig geval op. welke moet ik aan de accu leggen?

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Citrobenz » 30 jun 2007, 15:15

Hallo Adriaan,

zelf sleutelen is wel leuk, maar denk er om als je het niet weet maak niet meer stuk!
Zomaar ergens stroom op zetten kan gevaarlijk zijn, je zult niet de eerste zijn die een kabelboom laat verbranden.
Laat er dan iemand naar kijken die er verstand van heeft.

succes
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor Govert » 01 jul 2007, 00:16

De ruitenwissers en het grootlichtsignaal zitten op een zekering, dus waarschijnlijk toch een zekeringprobleem.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 01 jul 2007, 01:09

morgen ga ik met een vriend aan het meten. vooralsnog lijkt er overal spanning te zijn, zelfs bij de RW motor. alleen doet ie het niet voor zover lijkt het in de schakelaar te zitten. wat mag zo'n ding evt bij de sloper kosten? wil namelijk niet te veel betalen

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 02 jul 2007, 00:10

Het probleem is inmiddels opgelost. vanmiddag ben ik samen met een vriend (jan280CE) aan de knutsel geweest. eerst de stroom nog eens nagemeten. en daar was niets mis mee (leek het) toen de schakelaar doorgemeten en die zou ook goed moeten zijn. dus mijn schakelaar in zijn auto gemonteerd en alles werkte prima.

schakelaar was dus niet defect. vervolgens nog eens alles doorgemeten en toen bleek er onder het dashbord bij het "vrouwtje" van de stekker iets niet in de haak. er bleken een paar soldeerverbindingen niet jofel. hersteld en alles werkt weer!

dank voor het meedenken

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Bemerbenz » 02 jul 2007, 08:17

Adriaan, mooi dat het weer opgelost is. Soms kom je er met een beetje hulp wel uit, ik weet dat Jan niet veel op het forum zit, hoe is het met zijn 280CE, die was hij toch aan het opknappen ? Lijkt me leuk om na de vakantie weer eens richting Markelo te gaan, kan Jan zijn MB ook meenemen.
Bemerbenz

Berichtdoor Jasser » 02 jul 2007, 09:56

Lijkt me leuk, om weer eens in Markelo af te spreken.
In September misschien?

Michael
Jasser

Berichtdoor jan280CE » 02 jul 2007, 11:50

Hallo Bemer,

We raken al weer erg of-topic en voor je het weet grijpt de forum-politie in.
Maar goed ik waag de gok, dan maar een maand geschorst.

Ik moet welliswaar nog veel aan mijn auto doen, maar op dit moment ben ik bezig met mijn Lancia Fulvia Coupe. De Benz was de auto die ik erbij wilde hebben
Voor diegenen die zo'n auto niet kennen kijk effe op http://www.lanciaracing.com/ Ik ben niet zo handig met foto's
Daarna is de Benz aan de beurt. Ik zie er ergens wel tegenop omdat ik het nu eigenlijk al zonde vindt om hem te gebruiken. Als hij ooit weer spic en span is zal hij waarschijnlijk wel helemaal in de stalling verdwijnen, om af en toe eens te gebruiken bij bijzondere gelegenheden. Ik moet er niet aan denken dat er iemand in raast, en hij (of is het nu zij?) total los wordt.

In september wil ik wel eens met de Benz in Markelo opdraven, dus laat maar horen,

MVG,

Jan
jan280CE

Keer terug naar Techniek