[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Massaprobleem? Accu en dynamo OK maar laadt niet. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:40

Massaprobleem? Accu en dynamo OK maar laadt niet.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Massaprobleem? Accu en dynamo OK maar laadt niet.

Berichtdoor ikkeweer » 30 jun 2007, 11:32

Had een paar maand geleden het probleem dat de accu leegliep. Dynamo is er toen uitgeweest, daar was iets kleins mis mee. Gemaakt, toen bleef er nog 0,4 weglopen maar ik kon de auto rustig 3 dagen laten staan.

Nou... maandag storm en regen, dinsdag ook, de tuin liep onder. Dinsdag naar de dokter, begon de radio ineens raar te doen en de knipperlichten deden het 2x en toen niet meer, maar hij startte wel gewoon. Woensdag laten staan, donderdag boodschappen maar hij deed niks. Startkabels erbij en lopen, geen probleem. Na een rondje rijden startte hij weer niet. Accu doorgemeten, ok. Dynamo is er gister uit geweest, ook niets mis mee.

Garagemeneer zei 'massaprobleem', maar wat is dat en waar moet het gezocht worden??? Nogmaals de motor loopt perfect maar de accu wordt niet geladen terwijl de dynamo wel goed is (nagekeken bij een dynamorevisiebedrijf). Help?
ikkeweer

Antwoord:Massaprobleem? Accu en dynamo OK maar laa

Berichtdoor Citrobenz » 30 jun 2007, 11:39

Hallo,

Het kunnen verschillende dingen zijn.

Haal eerst de accupolen maar eens los en maak die goed schoon, monteer ze en smeer ze in met vaseline.
De kabel die aan de - van je accu zit volgen, deze zit ergens aan de auto gemonteerd, haal deze los en maak ook die verbinding goed schoon.
controleer ook verbindingen op de dynamo.
Is alleen je dynamo gecontroleerd of ook de spanningsregelaar?

succes
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Antwoord:Massaprobleem? Accu en dynamo OK maar laadt niet.

Berichtdoor ikkeweer » 30 jun 2007, 11:58

Hoi Henk, voor zover ik weet is de dynamo er net zoals vorige keer uitgehaald en gecontroleerd bij een revisiebedrijf, dus ik denk dat de spanningsregelaar niet nagekeken is.
ikkeweer

Berichtdoor Topasbrauner » 30 jun 2007, 12:49

Ikkeweer, idd!

In je vorige topic over je problemen had ik al drie keer gezegd dat waarschijnlijk je massakabel van bak naar carrosserie slechte aansluitingen heeft of verrot is. Probeer het dan toch maar eens zou ik zeggen, maar dat hoeft natuurlijk niet...

Oh sorry, ik lees net dat topic nog even door en kennelijk had ik het daar niet gezegd, maar in een ander topic met vergelijkbare problemen. Voer deze tip maar even uit, in een minuut heb je beide contactvlakken schoon en weet je meer. Bij mij was dit een bron van veel ellende.

Job<br><br>Bericht gewijzigd door: Topasbrauner, op: 2007/06/30 13:13
Topasbrauner

Berichtdoor ikkeweer » 02 jul 2007, 19:04

Job, wat voor ellende had jij dan? Volgens garagemeneer blijft hij gloeien (was mij niet opgevallen maar wel dat tijdens het rijden dinsdag het gloeilampje af en toe aan sprong), en dat is begonnen na die stortregens van maandag en dinsdag.
ikkeweer

Berichtdoor Topasbrauner » 02 jul 2007, 19:22

Hoi Hannah,

Ik had eerst op hol slaande benzine en temp meter, toen waardeloos aanslaan, toen weigerende startmotor. Omdat ik altijd meteen alles lostrek en vervang en niet eerst het geduld heb om een diagnose te stellen, kostte het mij een nieuwe accu, nieuwe spanningsregelaar, nieuwe gloei-tijd opnemer, nieuwe gloeiers en een gratis test van de startmotor bij het revisiebedrijf die zop aardig was mij te zeggen: nee je weet niet of je een nieuwe wilt, breng die oude eerst maar langs.

Uiteindelijk bleek het dus die verrekte massakabel.

Maar als jou wagen blijft gloeien zijn de gloeiers snel weg denk ik. Ik heb nog altijd een goede tijdopnemer liggen, heb ik gekocht voor 110 euro. Als dat het euvel is, mag je hem overnemen voor 50.

Groet en succes Job
Topasbrauner

Berichtdoor ikkeweer » 02 jul 2007, 19:53

Laden doet ie weer, een draadje op de dynamo was niet goed. Wat dat gloeien betreft, garagemeneer stelde voor om een knopje er tussen te zetten? Snap het hoe en wat niet helemaal, als ik maar van die ellende af ben... hij zei dattie bleef gloeien, ik heb alleen gemerkt dat het gloeilampje af en toe aanvloog tijdens het rijden na al die hoosbuien.
ikkeweer

Berichtdoor ikkeweer » 08 jul 2007, 19:39

Nou, draadje op de dynamo bleek kaduuk te wezen. Toen weer problemen met de gloeierij, dus garagemeneer heeft een knopje gemaakt dat ik moet indrukken... Hij start nu veel sneller en geen gelazer meer met het gloeirelais. Toch hou ik het gevoel dat het te maken heeft met die hoosbui, want lekdicht is de Benz nog steeds niet, ondanks de nieuwe rubbers, dus waar ik het nu moet zoeken ??? De lekkerij bedoel ik dan.
ikkeweer

Berichtdoor Citrobenz » 08 jul 2007, 19:57

Heb je al gekeken of de afwateringgaatjes in de schanierbakken van de motorkap open zijn?
Daar staat op deze site het e.e.a. over met duidelijke foto's.
Lees dat maar eens na.

Succes
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee