door Govert » 10 nov 2007, 18:16
Of de dealer je nog graag ziet komen, hangt van de dealer af. Eerst vragen. Je hebt ook geen garantie dat het bij de dealer beter gaat, maar als je een oude monteur hebt, dan heeft die meestal wel veel ervaring met 200D's. Zijn alle oude monteurs al weg, dan mis je dat.
De dealer heeft eerder de neiging om een dure oplossing aan te bieden als er iets kapot is, met nieuwe onderdelen. Dat is wel kwaliteit natuurlijk, maar daar betaal je ook voor.
Een gewone garage kan de auto ook onderhouden, maar ook daar, eerst vragen of ze het kunnen en willen. En let er op wat voor onderdelen ze er in stoppen.
De kosten van een dealer lopen uiteen. Wat ik weet en wat ik gehoord heb:
In Stuttgart op zaterdagmiddag: 190 euro per uur arbeidsloon
In Zwitserland: 75 euro per uur
In Leiden voor oldtimers: 55 per uur
Daarnaast heb je nog in Mercedes gespecialiseerde garages, zoals Jaap Havik (Purmerend), De Oude Ster (Amsterdam) enz enz. Die zijn soms ook aan de prijs.
Ik hou me wel aan de serviceinterval van 7500 km, maar je komt ook wel weg met 10.000 km. Het hangt ook af van hoe je de auto gebruikt: lange ritten of veel korte (stads)ritten. Een beurt kan je zelf doen, maar met name de veiligheidsaspecten (remmen, ophanging) zul je wel goed moeten doen. Idealiter heb je een brug of bokken. Olie verversen, filters vervangen en kleppen stellen kan je zeker zelf doen.
Het is natuurlijk wel mooi als je de auto bij de dealer laat onderhouden, dan heb je een mooi ingevuld serviceboekje, maar ik weet niet hoeveel je dat waard is.<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2007/11/10 17:19