door Brijn » 16 jul 2007, 21:44
We zijn het ondanks een "merkenstrijd" denk ik wel eens over het volgende:
1. Onze aartsvijand roest zal het uiteindelijk winnen, de bedoeling is om dat zo lang mogelijk uit te stellen. Laat alle illusie varen dat roest te stoppen zou zijn, maximaal vertragen is alles waarop je hopen kunt.
2. Onze auto's zijn 25 jaar aan de roestduivel blootgesteld door achteloze eerste tweede en derde eigenaars, maar roest is er gegarandeerd in min of meer ernstige mate. Roestvrije opa-auto's? Blijf dromen. De werkelijkheid is altijd tien keer erger dan in je benauwdste nachtmerries.
3. Zoek genadeloos op de bekende plekken naar roest. Doe het rigoreus, echt medogenloos, rond kriksteunen, scharnierbakken, binnenschermen, met oude beitels, schroevendraaiers, haal met geweld oude kit weg. Dit is de enige manier om de grimmige werkelijkheid bloot te leggen. Doet je dat niet, dan rot het vrolijk verder en eerder vroeger dan later heb je daar zoveel verdriet van dat je de hobby opgeeft. Auto weg, centen weg, kater.
4. Gaten? Lassen. Nieuw metaal, niet knoeien met plamuur of glasmatjes, da's allemaal zelfbedrog. Vers ijzer. Leer zelf lassen of trek de portemonnaie en laat het doen.
5. Alles wat roest is en geen gat? Roest stoppen. En daar start de merkenstrijd. Allemaal zelfbenoemde professoren (mijzelf incluis), oliebasis, of juist niet, chemisch (zet roest om in ijzer!!) of isoleren. Het is mij om het even, vanwege punt 1 namelijk, uiteindelijk wint de roest het toch, maar het liefst vèr nadat ik dood ben. Alle roeststoppers zijn hooguit roestvertragers. Ikzelf gebruik Fertan, in de hoop dat niet al te diepe roest "inert" wordt.
6. Sluit daarna alle potentiele roestplekken van de atmosfeer af, kokerbalken, dorpels. Anything goes. Dintrol, Waxoil, RX produkten, Tectyl, Owatrol, Zelfbrouwsels met lijnolie, allemaal geldig en bruikbaar, en qua samenstelling vaak zeer vergelijkbaar. De beste roestbescherming is overigens primer plus lak op gezond metaal, maar da's lastig in een kokerbalk.
7. Houdt schoon en houdt bij. Inspecteer elk jaar na de winter op de brug en corrigeer nieuwe roestplekjes. Spuit winterpekel er jaarlijks consequent met hoge druk af. Zet de lak in keiharde was. Zet hem binnen naast de verwarming.
8. Nobody told you is was going to be easy. Roest is oorlog.