[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Roest voorkomen : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 22:29

Roest voorkomen

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Roest voorkomen

Berichtdoor Yost » 15 jul 2007, 18:16

Beste mensen,
Mijn verse 200D uit '78 wil ik natuurlijk lang vers houden.

Ik heb een hele reeks topics gevonden over het behandelen van roest maar niet zo veel over het voorkomen van roestvorming. Dus... wat te doen om roestvorming te voorkomen? In mijn geval is binnen zetten helaas niet mogelijk.

Dingen die ik van plan was:
- regelmatig wassen en in de was zetten
- de wielkasten aan de binnenkant regelmatig schoonspuiten (om vuil dat misschien gaat inwerken te voorkomen, met name in de winter)
- regelmatig de wagen in detail langslopen en kleine beginnende roestplekjes direct met roestomvormer aanpakken.
- wellicht iets van een behandeling van de holle delen. Mij is nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen ML, Dinitrol, Fluid Film en zelfgemaakte lijnzaad/frituurvet/schapenvet etc producten.

Sla ik wat over? Of staan er dingen bij die onzin zijn?

Dank,
Yoast (die twee dagen na de aankoop van zijn W123 voor drie weken op vakantie ging en hem bijna net zo gemist heeft als vrouw en dochter).
-
Yost
 


Antwoord:Roest voorkomen

Berichtdoor Toontje » 15 jul 2007, 18:33

hoi hoi
tja als je er in geloofd kan je ook nog ff op je knietjes een kruisje slaan he .
maar als je dat allemaal doet kan je het bij houden he en vooralzorgen dat je afwatergaatjes open blijven zodat het water weg kan
groetjes toontje
groep rotterdam
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Roest voorkomen

Berichtdoor Yost » 15 jul 2007, 18:39

ah, natuurlijk, goddelijke bescherming! Ik zal ook proberen niet onder ladders door te rijden.

Ik vertrouw toch maar liever op een degelijk verzorging...

Bedankt voor de afwatertip. Die gaat op de lijst.
Yost
 


Antwoord:Roest voorkomen

Berichtdoor Leafhabber » 15 jul 2007, 21:03

Hoi Yoast,
haal ook de kunststofplaten achterin je voorwielkasten eens los. Je zult daar heel wat modder kunnen weghalen. Enne..., heb je al een verwarmde garage?;)
Groet, Alex<br><br>Bericht gewijzigd door: leafhabber, op: 2007/07/15 21:04
Leafhabber
 


Antwoord:Roest voorkomen

Berichtdoor Hans 300 D » 16 jul 2007, 02:33

Hai Yeast,
roest voorkomen is fase 2. Fase 1 is belangrijker: Roestvorming aanpakken( verwijderen )
De beste methode is de auto goed inspecteren op roest en deze er uit knippen/snijden en nieuwe stukken inlassen. Dit geldt voor zowel de carrosseriedelen als voor het plaatwerk. De nieuwe delen goed afwerken . BV bodem en balken insmeren met bv strijkplamuur en afwerken met een tectyl product. Carrosseriedelen plamuren/primer/lakken.
Rustbuster.nl geeft goede info over geschikte producten.
Zij geven ook een duidelijk advies over olieproducten e.d. NIET gebruiken.

Succes

Hans 300D
Hans 300 D
 


Antwoord:Roest voorkomen

Berichtdoor Yost » 16 jul 2007, 07:20

Dat rustbuster ga ik zeker eens bekijken.

Maar volgens mij is roest voorkomen toch echt stap 1. Ik heb namelijk nog vrijwel geen roest, en dat wil ik ook niet krijgen ook. Als ik kan voorkomen dat ik roest krijg hoef ik nooit met plamuur aan de gang. Vandaar mijn oorspronkelijke vraag.
Yost
 


Antwoord:Roest voorkomen

Berichtdoor Martijn_230TE » 16 jul 2007, 19:20

Owatrol
Martijn_230TE
 


Antwoord:Roest voorkomen

Berichtdoor Brijn » 16 jul 2007, 20:01

Dinitrol
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Roest voorkomen

Berichtdoor Rob Holewijn » 16 jul 2007, 20:25

RX5 en RX10
Rob Holewijn
 


Antwoord:Roest voorkomen

Berichtdoor Brijn » 16 jul 2007, 21:44

We zijn het ondanks een "merkenstrijd" denk ik wel eens over het volgende:

1. Onze aartsvijand roest zal het uiteindelijk winnen, de bedoeling is om dat zo lang mogelijk uit te stellen. Laat alle illusie varen dat roest te stoppen zou zijn, maximaal vertragen is alles waarop je hopen kunt.

2. Onze auto's zijn 25 jaar aan de roestduivel blootgesteld door achteloze eerste tweede en derde eigenaars, maar roest is er gegarandeerd in min of meer ernstige mate. Roestvrije opa-auto's? Blijf dromen. De werkelijkheid is altijd tien keer erger dan in je benauwdste nachtmerries.

3. Zoek genadeloos op de bekende plekken naar roest. Doe het rigoreus, echt medogenloos, rond kriksteunen, scharnierbakken, binnenschermen, met oude beitels, schroevendraaiers, haal met geweld oude kit weg. Dit is de enige manier om de grimmige werkelijkheid bloot te leggen. Doet je dat niet, dan rot het vrolijk verder en eerder vroeger dan later heb je daar zoveel verdriet van dat je de hobby opgeeft. Auto weg, centen weg, kater.

4. Gaten? Lassen. Nieuw metaal, niet knoeien met plamuur of glasmatjes, da's allemaal zelfbedrog. Vers ijzer. Leer zelf lassen of trek de portemonnaie en laat het doen.

5. Alles wat roest is en geen gat? Roest stoppen. En daar start de merkenstrijd. Allemaal zelfbenoemde professoren (mijzelf incluis), oliebasis, of juist niet, chemisch (zet roest om in ijzer!!) of isoleren. Het is mij om het even, vanwege punt 1 namelijk, uiteindelijk wint de roest het toch, maar het liefst vèr nadat ik dood ben. Alle roeststoppers zijn hooguit roestvertragers. Ikzelf gebruik Fertan, in de hoop dat niet al te diepe roest "inert" wordt.

6. Sluit daarna alle potentiele roestplekken van de atmosfeer af, kokerbalken, dorpels. Anything goes. Dintrol, Waxoil, RX produkten, Tectyl, Owatrol, Zelfbrouwsels met lijnolie, allemaal geldig en bruikbaar, en qua samenstelling vaak zeer vergelijkbaar. De beste roestbescherming is overigens primer plus lak op gezond metaal, maar da's lastig in een kokerbalk.

7. Houdt schoon en houdt bij. Inspecteer elk jaar na de winter op de brug en corrigeer nieuwe roestplekjes. Spuit winterpekel er jaarlijks consequent met hoge druk af. Zet de lak in keiharde was. Zet hem binnen naast de verwarming.

8. Nobody told you is was going to be easy. Roest is oorlog.
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Roest voorkomen

Berichtdoor Yost » 17 jul 2007, 22:54

Kijk. Daar kunnen we wat mee. Ware roest-literatuur. Roest als The Evil Empire.
Yost
 


Antwoord:Roest voorkomen

Berichtdoor Brijn » 18 jul 2007, 09:46

Ik ben bevooroordeeld: 19 jaar geleden heb ik mijn MG-B GT (over roesten gesproken, daarbij lijken onze 123's van RVS gemaakt) een Dinitrol behandeling laten geven door van Egmond in Alphen. Goed, erg goed. En adembenemend duur. Roestvorming is enorm vertraagd. Ik denk met name door de manier van behandelen door Van Egmond. De hele operatie duurt zowat een week, het is een zeer grondige behandeling, met doorspoelen van dorpels, endoscopische inspectie, reiniging met 165 bar, een inspectierapport met foto's. Er wordt niet zomaar wat Dinitrol tegenaan gepist. En toch moesten er na 10 jaar nieuwe deuren en spatborden op, die waren nog orgineel en natuurlijk al aangetast en zelfs Van Egmond's behandeling kon het roesten uiteindelijk niet stoppen.

Het is opvallend dat de twee Anti-Roest bedrijven voor klassieke auto's die ik ken, Van Egmond en Goslinga, allebei Dinitrol gebruiken. Maar ik ben eerlijk genoeg om oprecht niet te twijfelen aan RX/Waxoil/Owatrol/Tectyl/Schapenvet/Lijnolie
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten