MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:46

thermostaat!!!!!!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

thermostaat!!!!!!!

Berichtdoor Gerrie » 12 jul 2007, 10:14

Hoi Allemaal,

Is er iemand die mij kan helpen aan de thermostaten die nodig zijn om de ventilator aan te laten gaan bij 100 graden.
De ventilator is al getest deze gaat aan als hij een signaal krijgt maar op de ene of andere manier springt hij niet aan als de temp. op gaat lopen.

Dus als iemand een oplossing cq thermostaat heeft zou dat mooi zijn.

Greetz Gerrie (rijnstadgroep)

PS ben er weer na een lange tijd!!!!:woohoo:
Gerrie

Antwoord:thermostaat!!!!!!!

Berichtdoor Trouwkoets » 12 jul 2007, 10:21

Gerrie,

Ik heb exact hetzelfde probleem, ook bij een M102 uit '81. Hou de kabel van de thermostaat tegen de massa en de ventilator springt aan.
Zijn die thermostaten niet gewoon te koop? Of wil je het goedkoop oplossen?
Heb jij de thermostaat er al uit gehaald? kan je die er gewoon uitdraaien?

Overigens kom ik met de temperatuur niet in problemen, behalve in de file. Hoe is dat bij jou?

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Gerrie » 12 jul 2007, 10:28

Ik heb precies hetzelfde als ik in de file staat loopt die op.
Tijdens het rijden is er niets aan de hand.
De thermostaat heb ik er nog niet uit gehad maar dit ziet er niet moeilijk uit.
Nieuw wil ik ze ook wel kopen maar heb geen idee wat die dingen kosten.

Greetz Gerrie
Gerrie

Berichtdoor duxboy » 15 jul 2007, 10:14

kost haast niks zo'n ding, overal te koop...heb ik dacht ik 12,- betaald...
om te zorgen dat de motor ondanks nieuwe thermostaat niet te snel heet wordt, kun je 1 of enkele gaatjes boren in het metaal waarmee de thermostaat afsluit..zo heb je altijd wat meer doorstroming en dus koeling.

de motor wordt bij koude start al naar gelang het aantal gaatjes dus minder snel warm...

je kunt deze operatie ook vinden op de amerikaanse site met foto's en al:

http://dieselgiant.com/thermostatreplac ... dmodif.htm

succes,
Dux
duxboy

Berichtdoor Trouwkoets » 15 jul 2007, 23:31

Duxboy,

Gerrie en ik hebben het over de thermostaat schakelaar van de ventilator achter de radiator. Bij ongeveer 95 a 100 graden schakelt deze massa door, waarna een elektromagnetische koppeling 'aantrekt' waardoor de ventilator gaat draaien.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Jaap123 » 18 jul 2007, 11:43

Dat ding heb ik vorig jaar vervangen.
Onderdeelnummer A 006 545 14 24 en kostte ca €25 ex. bij de dealer. Heet overigens temperatuur zender.
Voorlopig kun je 'm ook even overbruggen met een draadje onder de stekker naar massa. Dan blijft de ventilator continu draaien en kom je niet in de problemen bij een file of in de bergen.
Jaap123

Berichtdoor Trouwkoets » 18 jul 2007, 17:29

He thanks Jaap. Inderdaad, kabeltje naar massa. Zo heb ik ook getest dat de solenoïde van de ventilator in orde was.

Kan je die temperatuur zender gewoon van de kop afschroeven?

Caspar<br><br>Bericht gewijzigd door: Trouwkoets, op: 2007/07/18 17:30
Trouwkoets

Berichtdoor Trouwkoets » 19 jul 2007, 19:33

OK, hij zit er al in. Nieuwe zender ziet er wel heel anders uit dan de oude, en is korter.
Totale kosten voor de zender, een koperen ring (ik heb de oude alu ring gebruikt) en een bus koelvloeistof was EUR 37,- incl. btw en oldtimerkorting.

Luchtfilter verwijderen, bovenste radiatorslang los en laten, oude zender eruit en nieuwe erin. Slang weer vast, koelwater bijvullen en proefdraaien. Bij 102 graden een mooi droge tik van de aantrekkende solenoïde, en bij 95 graden laat 'ie weer los. Klus van niets, groot plezier!

Caspar
Trouwkoets

Keer terug naar Techniek