[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
'geldigheid' ML behandeling : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 21:34

'geldigheid' ML behandeling

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

'geldigheid' ML behandeling

Berichtdoor Yost » 18 jul 2007, 07:08

Ik heb van de vorige eigenaar van de auto gehoord dat deze in 2004 een tectyl en ML behandeling heeft gehad.

Twee/drie vragen:
Wat is ML eigenlijk? Mijn zoeken op dit forum levert dit antwoord niet op.

Hoe verhoudt ML zich kwalitatief tot andere veel genoemde producten als dinitrol of lijnolie?

Hoe lang heeft een ML behandeling effect, wanneer moet je het opnieuw doen?
Yost

Antwoord:'geldigheid' ML behandeling

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 18 jul 2007, 18:13

zodra hij weer begint te roesten is de houdbaarheidsdatum verstreken:laugh: :P :silly:

even serieus, uiteindelijk wordt de laag ML hard, en gaat barstjes vertonen, hier komt vocht tussen en... vul maar in. als je nabehandeld met lijnolie, dan lost de lijnolie de oude laag tectyl een beetje op waardoor eventuele ontstane scheurtjes weer dichttrekken. het beste verwarm je de lijnolie hiervoor.

je kunt het beste een paar doppen uit de holle ruimten halen en met je vinger aan de binnenkant te voelen. als het plakkerig / vettig / stroperig is dan is de laag nog prima, is het kurkdroog, dan zou ik maar weer eens gaan behandelen.

succes

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Yost » 18 jul 2007, 23:50

En als het drie jaar geleden is dat deze is aangebracht is dat dan vermoedelijk ver voorbij vernieuwing. tegen vernieuwing aan of nog (in principe) ver van vernieuwing af?
Yost

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 19 jul 2007, 21:26

je moet gewoon eens kijken in de koker, even een dop er uithalen (die zitten aan de onderkant) en even met je vinger voelen of het nog een zachte laag is. als het hard en uitgedroogd aanvoelt zou ik maar weer een laag aanbrengen. dit is heel makkelijk zelf te doen, haal alle doppen er uit, haal een paar spuitbussen ML tectyl met een lange slang er aan met een spuitmond die in het rond spuit en ga in ieder gat beide kanten op met de slang, breng eerst een dun laagje aan en een paar uur later nog een keer een iets dikkere laag. doe dit op een droge warme dag dat werkt het beste.

je kunt hoe dan ook wel een nieuwe laag aanbrengen, kan nooit kwaad!

tja als je het grondig wilt doen maak dan ook de bekledingen van de deuren los en spuit de binnenkant in, wederom niet te dik, gewoon een paar laagjes is ruim voldoende. vergeet dan ook de motorkap niet en de scharnierkasten ervan.

adriaan

p.s. tectyl is vaak zwart en wordt voor aan buitenlucht blootstaande delen gebruikt. ML is een soort tectiel die veel dunner is en die wordt gebruikt voor holle ruimten als kokers, binnenkanten van deuren etc.<br><br>Bericht gewijzigd door: adriaanvogelzang, op: 2007/07/19 21:28
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Citrobenz » 19 jul 2007, 22:18

Hallo Yoast,

Je kunt bij een goed tectyl bedrijf een controle laten uitvoeren. Ze bekijken dan de binnekanten. Daarna kunnen ze je zeggen welke delen behandeld moeten worden.
Het mooiste is dat je hetzelfde merk tectyl gebruikt.
Als het even kan niet met verschillende merken gaan werken daar die soms negatief op elkaar inwerken.
Je kunt van tevoren rondvragen wat voor prijzen ze aanhouden, daar zitten nogal eens enorme verschillen in, maar ja aan de andere kant iedere waar is naar zijn geld.

Als je auto een ml behandeling heeft gehad wees er dan zuinig op, is het behoud van je auto.

succes
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Yost » 20 jul 2007, 06:11

Begrijp ik hieruit ook dat, nu er ML in zit, ik er niet met bijvoorbeeld zoiets als Fertan overheen moet gaan omdat dat elkaar tegen zou kunnen werken?
Yost

Berichtdoor Citrobenz » 20 jul 2007, 19:38

Fertan ken ik zo niet,
maar ga gewoon bij een tectyl station langs en laat hem controleren, dan weet je waar je aan toe bent.
Misschien is en behandeling nog niet nodig

groet
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor 200d automatik 1979 » 21 jul 2007, 00:37

Beste Yoast,

Fertan is alleen geschikt om in de holle delen te spuiten als je auto nog niet in de ml staat.
of over net gelaste delen te spuiten in de holle ruimtes die zijn namelijk blank ivm met het lassen.

Zelf ben ik bezig met de hele auto opnieuw in de ml te zetten tijdens het opbouwen.
Ik gebruik Motip ml in literbussen die je op een commpressorpistool aansluit. met zo'n lange slang eraan.
ik spuit zowieso per langsligger een liter weg en per koker ook. Totaal zal ik op zo'n 100euri aan ml kwijt zijn.

gr Ton
200d automatik 1979

Berichtdoor Yost » 30 jul 2007, 16:40

Zowaar een tectyl/ML station gevonden in mijn woonplaats Amsterdam. Voor 50 euro maken ze de onderkant schoon en tectyleren ze hem. Voor 280 euro doen ze ook ook alle holle delen met Vavoline ML. Een heel behoorlijke prijs moet ik zeggen. Goodcar.nl, sinds 1975 schijnt.
Yost

Berichtdoor Riczun1 » 30 jul 2007, 23:02

Dat is een koopje zeg! Ik zou gelijk voor de 280 euro gaan dan.
Hopen dat ze het ook een beetje vakkundig en precies doen.
Riczun1

Berichtdoor Brijn » 31 jul 2007, 08:12

280 euro is voor niks. Van Egmond in Alphen rekent zomaar 1000 euro, maar die is dan ook een week bezig.

Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur