[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
klokje + dashverlichting : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:56

klokje + dashverlichting

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

klokje + dashverlichting

Berichtdoor aernout » 20 jul 2007, 00:18

vandaag mn Benz opgehaald :woohoo: .. maar!~
de dashboard verlichting doet het niet en ook het klokje niet ...

ik heb al gelezen over de dimmer, maar daardoor kan mn klok toch niet uitvallen ?????
zekeringen lijken heel.

verklikker lampjes (rem olie etc) doen het wel ..

greetz

Aernout
aernout

Antwoord:klokje + dashverlichting

Berichtdoor Govert » 20 jul 2007, 00:24

Doet de verlichting van de middenconsole het wel? Dashboard- en middenconsoleverlichting zitten op dezelfde dimmer. Andere mogelijkheden: lampjes stuk, printplaat stuk.

De klok is waarschijnlijk een separaat probleem. Controleer de zekering. Doen de binnenverlichting en de alarmlichten het wel? die zit namelijk op dezelfde zekering.

Voor de rest geldt: meten is weten. Met een multimeter van 5-10 euro kan je meten tot waar er spanning is. Dan is het kapotte onderdeel makkelijk te vinden.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor aernout » 20 jul 2007, 00:28

He ouwe stadsgenoot! (1,5 jaar geleden van de zaanstraat naar meedhuizen groningen verhuisd :woohoo:)

midden doet het ook niet. het gaat toch om die dimmer op het middencosole?

de klok .... uitbouwen dan maar :S
aernout

Berichtdoor Govert » 20 jul 2007, 00:40

Op de middenconsole moeten alle knoppen verlicht worden als je de lichten aanzet. Als niets het doet, is het je dimmer, die zit op instrumentenpaneel, het is het knopje links waarmee je ook de dagteller op nul zet. Er staat op het forum wel hoe je hem schoonmaakt of kan overbruggen.

De klok wordt gevoed door een enkele draad. De massa loopt via de behuizing. Je kan met een multimeter testen of er spanning op die draad staat, zo niet, dan is het waarschijnlijk de zekering, anders is de klok stuk. Die klok is wel te repareren, maar er zijn genoeg tweedehands verkrijgbaar. Je kan ook overwegen op zoek te gaan naar een toerenteller (met klein klokje onder de toerenteller).

De reparatie van de klok staat ook ergens op internet.

Zaanstraat? Of bedoel je de Zandstraat?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor aernout » 20 jul 2007, 01:17

uhm ff denken waar ik ook weer gewoond heb ...... ja, ik weet het zeker! het is d Zaanstraat!:laugh:

hahahaha dat is op meerburg, bij de watertoren an de overkant

thanx voor de tips!
aernout

Berichtdoor Citrobenz » 20 jul 2007, 04:52

Hallo Aernout,

Heb je de auto met een nieuwe APK gekocht?
Zo ja dan moet de dashbordverlichting werken, kun je dus terug gaan en moeten ze dit alsnog repareren.

Waar heb je de auto gekocht?

Groet
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor Govert » 20 jul 2007, 08:46

Je kan ook even draaien aan de dimmer, vaak gaat het licht dan weer aan.

Maar als je het instrumentenpaneel er toch uit haalt voor de klok, kan je de dimmer gelijk schoonmaken.

Zaanstraat heb ik gevonden! ;) :)
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor aernout » 20 jul 2007, 11:06

Ik heb de wagen van een particulier geschorst en zonder APK gekocht.

Inmiddels heeft de wagen een verse APK.

Deze is uitgevoerd door een vriend van me die ik volledig vertrouw met betrekking tot de APK eissen.
En al zou het zo zijn dat de verlichting het had moeten doen .... ik zeur niet:woohoo:

Het word inderdaad even een zoektocht naar het gebrek.
Daar ben ik zeker weten handig genoeg voor, daar gaat het ook niet om, ik had bedacht dat vragen vrij is en dat iemand wellicht een gouden tip had :silly:

MAAR! het gaat gewoon allemaal goed komen!
Heb al veel nuttige info gevonden hier op het forum.

Ik zal trouwens een poging wagen om van alles wat ik uitvoer aan de wagen een foto reportage te maken voor de technische tips en trucks hier op het forum!
aernout

Berichtdoor 250petrolgrun » 20 jul 2007, 15:35

Beste Aernout

Ik had het zelfde probleem.
Na een nieuwe POTMETER te hebben gekocht bij de MB Dealer à €72,- deed het zaakje het nog niet:pinch:
Ik was in het bezit van meerdere Benzen en zo doende kon ik de klokken winkels uitwisselen;)

Wat was nu de orzaak!:(

De Printplaat van de LINKER KLOK waar de Brandstofmeter, Oliedrukmeter, Tempratuurmeter en Economymeter (vanaf 1982) inzit.

gelukkig heb ik nu weer licht maar ben wel een tijd aan het zoeken geweest:huh: :blush:

Sterkte met de zoektocht, groet, Arno
250petrolgrun

Keer terug naar Techniek