[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
rubbers draagarm : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 09:29

rubbers draagarm

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

rubbers draagarm

Berichtdoor johnbu » 19 jul 2007, 19:56

Ik ben van plan de rubbers van de onderste draagarm te vervangen voor.
Daar waar je het het camber moet afstellen.
Heeft iemand hier ervaring mee, is het zelf te doen ??
Kun je draagarm loshalen zonder de veer te verwijderen ??

johnbu
johnbu
 


Antwoord:rubbers draagarm

Berichtdoor alex240diesel » 19 jul 2007, 21:38

John,

Ik heb is in de vraagbaak gekeken, en ik denk wel dat je het moet kunnen doen. Er zit echter 1 adder onder het gras. Voor het plaatsen van de rubbers moet je een pers hebben omdat dit heel netjes moet gebeuren. Hiervoor kan je natuurlijk ook een hydraulische krik gebruiken.

Leg het een en ander wel vast mer de camera zodat we het allemaal binnen kort kunnen doen :P .

Groetnis fan Alex Út Lexmond
alex240diesel
 


Antwoord:rubbers draagarm

Berichtdoor Wiebren240D » 20 jul 2007, 19:48

Hallo Johnbu

het is zelf wel te doen maar denk om die veer zijn rot dingen als ze los raaken zijn het echt ongeleide project tielen zijn al de nodige ongelukken mee gebeurt een voor veer moet je echt eerst op sluiten voor je wat gaat doen ik doe het met een heel dik draadeind ik weet de maat niet eens meer maar het zal denk ik M20 zijn en dan 2 stukken dik strip 1 aan de boven kant en de andere onder in de veer en dan de spanning eraf haalen nu kan je rustig aan het werk.

ik had zo een stuk draad eind maar een keer uitgeleend en nooit weer terug gezien dus ik moet zelf ook weer een nieuwe maaken.

maar je mag gerust langs komen in Sneek ik help je zo hoor.

de groeten ut Snits van Wiebren
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:rubbers draagarm

Berichtdoor Alex » 20 jul 2007, 20:15

Johnbu, wat is eigenlijk de reden dat je het rubber wilt vervangen?

Kort geleden heb ik mijn stuurkogelrubbers ook nagekeken. En ook hier heb ik mijn vraag: Er zit een veer in het rubber. Als ik het rubbermet een grote waterpomptang inknijp is er voor wel een cm speling. Er was ook een rubber met minder speling. Wat is juist en welke moet dan vervangen worden? Of kan er met schoonmaken ook nog iets hersteld worden?

Alles dus even over de stuurkogels. belangrijk onderdeel, dacht ik zo.
Wie helpt mij verder?

Groet, Alex, momenteel nog in Duitsland, waar mijn MB zich prima thuis voelt... :laugh: :laugh: :silly:

Bericht gewijzigd door: Alex, op: 2007/07/20 20:16<br><br>Bericht gewijzigd door: Alex, op: 2007/07/20 20:17
Alex
 


Antwoord:rubbers draagarm

Berichtdoor johnbu » 21 jul 2007, 21:02

Bedankt,

voor alle reacties, ik maak me inderdaad het meest zorgen over de veer. De veer vast zetten met staaldraad lijkt me een goed plan of met een sjorband misschien.
Ik moet de rubbers trouwens vervangen omdat ze helemaal op zijn, het rubber valt in stukken uiteen en als het warm weer is piept het verschrikkelijk.Veren en schokbrekers en voorwiellagers heb ik al vernieuwd maar nu blijken toch de rubbers de boosdoender te zijn van het piepen.

John
johnbu
 


Antwoord:rubbers draagarm

Berichtdoor wwwW123 » 30 jul 2007, 12:47

laat even weten als het gelukt is en kijk ook eens naar de bovenarm! daar zitten ook rubbers. misschien ook uitgedroogd enz.?
gr.hanco
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:rubbers draagarm

Berichtdoor johnbu » 30 jul 2007, 20:00

Even de afloop, ik heb besloten het te laten uitvoeren bij profile. Ten eerste omdat ik een aantal belangrijke gereedschappen miste, veerspanners en een soort van pers om de rubbers er uit en in te persen. Ten tweede omdat de auto daarna toch uitgelijnd moest worden.
Achteraf blij toe, de monteur is er 5 uur mee bezig geweest maar het eufel is verholpen hij voelt weer strak aan en het gepiep is verdwenen.
Kostte me wel een behoorlijke duit 360 euro voor het monteren en uitlijnen en 260 euro aan onderdelen, wel voor beide kanten uiteraard. Maar een aardig bedrag voor het vervangen van 4 rubbers.

John
johnbu
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten