[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Probleem met de voering van de parkeerrem : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 10:57

Probleem met de voering van de parkeerrem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Probleem met de voering van de parkeerrem

Berichtdoor Merkedez » 24 jul 2007, 17:05

Wie zet mij even weer op het goede spoor....?

Vandaag met het onderhoud van de remmerij bezig geweest.
Bij de parkeerrem linksachter twee andere voeringen geplaatst omdat de oude voeringen compleet weg waren.
Het uitzetmechanisme zat volledig vast en daardoor zijn ze natuurlijk versleten.

Afijn de zaak weer gangbaar gemaakt, andere voeringen en een andere schijf omdat de oude aan de binnenkant eruit zag als een maanlandschap.

Echter de schijf past nu niet meer om de voeringen heen. Kijken, kijken en nog eens kijken maar kan het probleem niet vinden.

De schijf heeft dezelfde afmetingen als de oude, de voeringen zijn identiek, het nastelmechanisme staat helemaal op z'n kortst, de kabel staat helemaal slap en toch staan de remvoeringen nog te veruit zodat de schijf er niet omheen past.

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip...?

Gr. Marinus
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee

Antwoord:Probleem met de voering van de parkeerrem

Berichtdoor Semrick » 24 jul 2007, 17:55

Hallo Marinus,

Het kan bijna niet anders dan dat de nieuwe remvoeringen toch nog verder teruggesteld moeten worden.
Dit gaat met een soort tandwieltje (nr. 22) op bijgaande foto.

Misschien helpt dit je wat verder.
Als de remschijf er weer op zit kan er ook nog het een en ander gesteld worden.
Daarvan zal ik een beschrijving plaatsen in het volgende bericht.

Groeten en succes.

Eric van de Rijnstadgroep <br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/07/24 17:57
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Bouwjaar: 1968
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Semrick » 24 jul 2007, 17:56

;)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Merkedez » 24 jul 2007, 22:06

Eric bedankt!

Ben gelijk weer aan de slag gegaan en het was niet onderdeeltje 22 want die had ik al helemaal teruggedraait.

Maar dankzij jouw bijgevoegde doorsnee tekening E-E ben ik er wel achter gekomen wat de oorzaak was. In mijn geval bleken de onderdeeltje's 26 en 27 niet goed te staan.
Door slecht onderhoud in z'n vorge leven is de parkeerrem waarschijnlijk altijd afgesteld door de schroef op het hefboom mechanisme onder de auto aan te draaien, deze stond nl. helemaal in de uiterste stand.

Door op deze wijze de parkeerrem te stellen trek je op een gegeven moment het uitzetmechanisme (de onderdelen 26 en 27)door het dooiepunt heen en komt de zaak hopeloos vast te zitten. Gevolg een auto die niet meer van z'n plaats komt of verbrande voeringen.

Afijn morgen zal ik het afmaken en hoop ik weer een perfect werkende parkeerrem te hebben.

In de strijd is mij wel zo'n veertje genknapt (onderdeel 24). Ben benieuwd of je die zo los kunt krijgen bij de MB-dealer.

Gr. Marinus
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor henklith » 24 jul 2007, 23:41

Top boekje Eric, weet je hoe het heet? en waar je zo iets nog kan bestellen?
Ooit heb ik geloof ik wel eens gelezen dat iemand er copien van zou maken, en voor een net prijsje aanbieden aan clubleden.
Ik ben in elk geval wel in de markt.
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Semrick » 25 jul 2007, 13:39

@Marinus,
Fijn dat je het met behulp van mijn reactie hebt kunnen oplossen. ;)

@Henk,
De foto's en tekeningen komen uit dit boek met ISBN-nr.: 3-7688-0559-X

Mogelijk dat je hem in de boekhandel nog kunt bestellen en anders wordt het nog wel eens aangeboden op marktplaats of E-bay.
Het boek dat door een clublid is gedrukt is volgens mij een ander boek maar dan wel weer in het Nederlands.
De info hierover kun je vinden in deze topic (van Bemerbenz); http://w123club.nl/component/option,com ... 028/#29028

Ook heeft er ooit een link gestaan waar je een vraagbaak van de dieselversie kon downloaden.
(Met dank aan Gapnyst en Motormongool.)
Als je die nog niet hebt moet je even in deze link kijken.
http://w123club.nl/component/option,com ... 239/#28239

Groeten,

Eric van de Rijnstadgroep<br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/07/25 13:46
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:

Berichtdoor Merkedez » 25 jul 2007, 14:49

Bij deze nog even wat visuele ondersteuning! Wellicht heeft iemand er iets aan.

Het uitzetmechanisme zat volledig vast. Als je de kabel aan de onderkant van de auto helemaal ontspant dan kune je dit mechanisme er net ver genoeg uittrekken zodat het e.e.a. goed schoon te maken is.

Beide schanierpunten weer goed gangbaar gemaakt en de vlakken welke over elkaar heen schuiven even goed geschuurd.

Het glimt er weer van!

<br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/07/25 15:35
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Merkedez » 25 jul 2007, 14:59

Daarna de zaak weer gemonteerd. Het is zaak dat de remschoenen tegen het aanslagijzer rusten. Dit was bij mij het probleem. Het uitzetmechanisme kwam niet geheel terug in z'n uitgangspositie. Er zat minstens 1cm aan weerszijden tussen de remschoenen en het aanslagijzer. Daardoor kreeg ik de remschijf niet gemonteerd.

E.e.a. past nu weer perfect. De foto is helaas wat wazig, is dus van de onderkant genomen. Zo blijkt maar weer dat fotograferen ook een kunst is.

Afstellen van de parkeerrem gebeurt dus met het kartelwieltje, zoals hierboven te lezen valt in de bijlagen van Eric (onderdeel 22)

Gr. Marinus
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek