door Paul Snip » 22 jul 2007, 13:21
Gisternacht met 150 (op GPS, echte kilometers) naar huis gereden. 2 uur lang. Dus de automaat was goed warm, zou je denken.
Nu heb ik een probleempje met de 3e versnelling. Wel vaker gemerkt na een lange rit. Maar gister was 't erger.
Mijn auto houdt sowieso al niet van terugschakelen. En blijft erg lang in de 4 hangen. Als ik op de snelweg terug moet zakken naar ca 50, da blijft hij in de 4 hangen, en schakelt alleen met kickdown, of door de pook in S te drukken terug naar 3. Nou is het een 300 diesel, dus optrekken vanaf 50 in 4 gaat wel, hoor.
Ik heb al een paar keer gemerkt dat de auto in dit soort omstandigheden een poging doet om terug te gaan naar 3. Lijkt wel of hij even slipt. En dan onmiddelijk weer de 4 pakt.
Volgens mij zit'm dit probleem in de aansturing, oftewel het hydraulisch brein. Zou de automaat versleten zijn, dan zou hij het ook doen als ik de pook in S zet. En dat is niet zo, dan schakelt ie perfect terug. Ook niet met zo'n banane-schil gevoel. Gewoon lekker strak.
Gister avond naar die volgs rit van 2 uur, pakte hij de 3 amper nog. Heel kort en dan direct door naar 4.
Ik heb wel eens gehoord dat de werkdruk wat opgeschroefd kan worden. Iemand hier ervaring mee?
En anders betere/andere olie? Ik heb 'm overigens zo'n 50.000 terug nog helemaal ververst. Toen schakelde de automaat voor geen meter. Nadien was het goed. Toen ik de auto kreeg bleef de automaat soms in de 2 hangen en schakelde alleen geforceerd naar 3 (gas helemaal loslaten).
Wat voor olie moet er eigenlijk in? Ja, ATF dat snap ik... maar zijn hier ook soorten in? Ik heb er destijds dure ATF ingegooid. En eigenlijk schakelt de bak verder goed.
Misschien kan ik 'm ook een keer doorspoelen met een of ander Wynn's product?
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
Ik kan overigens prima met de auto rijden zo hoor! Een tikje tegen de pook is genoeg om 'm wel perfect terug te laten schakelen.<br><br>Bericht gewijzigd door: paul snip, op: 2007/07/23 22:12