[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Remmen gaat een beetje schokkerig : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:59

Remmen gaat een beetje schokkerig

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Remmen gaat een beetje schokkerig

Berichtdoor henklith » 20 jul 2007, 15:52

Hi Vrieden, Mijn W123 200D is voor de apk weer een jaar goed gekeurd, dus dat is het goede bericht :o))
Wat ik nog wel heb, dat is dat bij het remmen de auto niet mooi "gladjes" de snelheid verminderd, maar dat het zo'n beetje schoks gewijs gaat.
Het heeft wel met de wiel omdraaing te maken zo te voelen, het lijkt dus alsof de remmen op een bepaalde plek van de remschijf meer grip heeft dan op een andere plek.
Ik heb dit verschijnsel nooit eerder gehad met een van mijn benzen, wel ooit eens met een volvo 340, en,,,, dat hebben we dacht ik nooi helemaal weg kunnen krijgen.
Ik heb van mijn 200D rondom de remblokjes (niet voor bovenstaand probleem!!) vervangen, en ik denk dat het er daarna eigenlijk ook ingeslopen is.
Missschien weet een van jullie mij wat dichter bij de oplossing te brengen.
Groet, Henk lith.
henklith

Antwoord:Remmen gaat een beetje schokkerig

Berichtdoor Citrobenz » 20 jul 2007, 16:33

Hallo Henk,

Als je remt voel je dan je rempedaal ook een beetje op en neer gaan?
Zo ja dan heb je kromme remschijven ( 1 of meer )

succes er mee,
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JeroenW » 20 jul 2007, 20:17

Beste Hendrick,

Het kan ook komen door het stilstaan, ik rij niet elke dag in mijn Benzje en na een dag of drie/vier heb ik het ook dat het schokt bij het remmen, maar na een paar keer stevig remmen is het over. Mijn theorie is dat er vocht tussen de remblokken en de schijf gaat zitten en dat gaat beginnen te roesten na een paar dagen en dat moet je er dan af remmen. Tis maar een theorietje van mij.
Het kan natuurlijk een kromme schijf zijn maar het is toch te proberen?

Succes en groeten Jeroen
JeroenW

Berichtdoor henklith » 22 jul 2007, 11:34

Hi jeroen en Henk bedankt voor jullie reactie.
Volgens mij is het geen roestlaagje door niet gebruik van de remmen over langere periode, want ook na flink remmen blijft het feect merkbaar.
Ik zal ook nog een proberen te achterhalen of het rempedaal op en neer gaat bij remmen. ik heb daar nog niet specifiek op gelet, maar ik neem aan dat dat ook maar heel subtiel waarneembaar is.
Verder denk ik toch nog steeds dat het is opgetreden na vervangen van de remblokken rondom.
Zouden er soorten remblokken zijn die je beter niet kan gebruiken, of laat ik voorzichtig zeggen, minder geschikt zijn voor onze oldie's?
groet, henk lith.
henklith

Berichtdoor Toontje » 22 jul 2007, 13:08

hoi hoi
Als het is gekomen na wisselen blokjes kan het wel zijn dat je schijven ingesleten waren en dat die nieuwe blokjes op die rand zitten wie daar dan overblijft
je kan dan 2 dingen doen randen wegslijpen of schijf aflaten draaien of geduld hebben moet dan ook vanzelf weg gaan.
groetjes toontje
groep rotterdam
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor henklith » 22 jul 2007, 22:00

Hi Toon, nou geduld daar heb ik zat van sinds ik een W123 gekocht heb, ben na een jaartje klooien eindelijk voorzichtig aan het rijden gegaan, en ja,,,, nu komen er weer andere problemen natuurlijk, maar goed, hij is inmiddels wel door de apk joehhhpieee!
volgende week de deursloten proberen te repareren, en de dashbord verlichting in orde te maken.
kwam gisterenavond uit lelystad, alles donker achter het stuurwiel en dat is toch lastig, hebben ze bij de apk keuring dus even niet gezien!
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Hans 300 D » 22 jul 2007, 22:07

Henk,
en andere theorie is dat het inderdaad ongelijke schijven zijn. Dit kan gekomen zijn doordat bij veel remmen, bv file, de remblokken warm geworden zijn. Als je dan stilstaat en in z'n P blijft met de voet op de rem, de warme remblokken op de schijven staan en dat daardoor de schijven ietsje " inbranden ".
Zelf zul je de overweging moeten maken er iets aan te doen of accepteren dat het zo is. Waarschijnlijk zal e.e.a. na een aantal remblokken wel verminderen
Succes
Hans 300D
Hans 300 D

Berichtdoor Riczun1 » 23 jul 2007, 10:40

In het begin remde mijn wagen ook schokkerig, daar is nu vrij weinig meer van te merken. En er is eigenlijk alleen maar nieuwe remolie ingekomen.
En als ik een paar dagen niet rijdt, staat er ook alweer lichte roest op mijn schijven!
Riczun1

Berichtdoor Citrobenz » 28 jul 2007, 21:10

Henk hoe is het met je remmen?
Probleem al opgelost?

groet
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee

Berichtdoor henklith » 28 jul 2007, 21:48

Hi henk, nou ik heb daar nog niet gericht aan gewerkt henk.
Er zijn aan mijn dieseltje verschillende dingen waar ik nog goed inzicht in moet krijgen, dat is onderandere lekkage van regenwater.
Er is inmiddels flink wat aan de bodem gelast, en het is maar goed dat er nog aardige mensen zijn die me daar mee geholpen hebben, zodat het betaalbaar bleef.
Mij dieseltje staat veel in de garagebox, omdat ik voor dagelijks vervoer gewoon mijn W115 200 nog voor de deur heb staan, die maakt ook wel wat overuren, en het is maar goed dat ikdaar een paar jaar geleden gas in heb laten leggen.
Maar goed, we hadden het over de 123 he.
Ik heb afgelopen week de helebodem na het laswerk in de unterboden schutsz gezet, kost een middag, en een lamme arm :o)).
Maar het geeft wel een goed gevoel he, (niet die arm natuurlijk).
Ik heb alle deuren geinspecteerd, en voorlopig in gespoten met conserverings middelen, zo ben en blijf ik voorlopig nog wel even bezig.
Na mijn vacantie ga ik verder met de 200D.
De remmen werken verde perfect, APK is ook net gebeurd, dus relaxed verder toch?
En nog bedankt voor je belangstelling Henk!!
Groet, Henk Lith.
(NB: ik ben va 1 tot 12 aug. op vacantie, dan ben ik weer een weekje thuis, en daarna nog een weekje naar terschelling)
henklith

Berichtdoor johnbu » 30 jul 2007, 20:04

Ik heb het zelfde probleem gehad, er bleek toch nog lucht in een van de leidingen te zitten, waardoor de auto schokkende remde.
Het leek net of de schijf krom was, dit was echter gelukkig niet het geval

John
johnbu

Berichtdoor henklith » 30 jul 2007, 21:10

Dat zou kunnen kloppen met het gegeven dat ik de remolie heb vervangen en alle blokjes, en toen tegen dit probleempje aanliep.
Maar ik heb geduld, eerst maar is wat langer gebruiken.
Hij remt als de brandweer (of is het nu hij gaat als de brandweer :blink: )?
Groet, Henk Lith.
henklith

Keer terug naar Techniek