[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Koppakking vervangen W114 6cil. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 10:12

Koppakking vervangen W114 6cil.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Koppakking vervangen W114 6cil.

Berichtdoor Willy300TD » 30 jul 2007, 20:51

Hallo Allemaal,

Naast mijn W123 300TD, waar het steeds beter mee gaat trouwens, heb ik ook nog een W114 250 2.8 6cilinder(uiteraard)uit 1975 om, wanneer ik tijd heb, eens lekker te cruisen op een zondagmorgen ofzo.

Helaas heeft van mijn 250(rijdt NIET op gas) de koppakking het begeven. Nu wil ik deze, buiten het vlakken uiteraard, graag zelf gaan vervangen. Wie kan mij zo'n beetje beschrijven hoe te werk gaan? Wat moet er allemaal los/eraf en zijn er punten die extra aandacht/voorzichtigheid nodig hebben?

Van de 300TD moet ik schijnbaar de schijf vervangen op de aandrijfas net achter de versn.bak om het schokken tegen te gaan. (rest; koppeling(compleet) rubbrs schutbord, gasdempertje e.d. allemaal al gedaan)Hoe heet deze schijf eigenlijk en hoe moet ik hier te werk gaan? Ik heb de cd-rom maar kan het hier niet zo snel op vinden.

Alvast hartelijke dank!

Groetjes, Willy
w.maoske@zonnet.nl
Willy300TD

Antwoord:Koppakking vervangen W114 6cil.

Berichtdoor Brijn » 30 jul 2007, 21:20

Op zijn Duits heet die schijf: Gelenkscheibe. Op zijn Hollands: Hardy Schijf. Ik weet niet welke CDROM je bedoelt, maar op de Duitse WIS CD ROM staat hij o.a. vermeld onder Reparaturanleitungen / Gelenkwelle aus- und einbauen.

Groet, Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Wiebren240D » 30 jul 2007, 23:12

Hallo Willy

ja een W114 250 2.8 wat is het een carburateur moter of is het er eentje met injektie zit wel verschil in om de kop eraf te haalen.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Berichtdoor Willy300TD » 31 jul 2007, 19:54

Wiebren,

Het betreft er een met carburateurs en hij is van 1975.

Bert, het is idd de duitse cd-rom ik ga het opzoeken en kijken wat ik eruit kan halen. Mijn duits is niet zo sterk namelijk.

Bedankt!
Willy300TD

Berichtdoor Brijn » 31 jul 2007, 20:25

Het is geen lastige klus, die schijven (achter zit er nog een) zijn alleen wel prijzig, ik ben benieuwd hoe gaar ze bij jou zijn (kan je eigenlijk alleen maar op het oog vaststellen), want: ik heb precies hetzelfde probleem (schokken, vooral met geen/weinig gas in z'n twee) en heb ook al van alles vervangen (komplete koppeling, gasdempertje). Het is wel iets verminderd maar niet genoeg. Wie weet is het misschien het tussenlager van de cardanas. "Riding Shotgun" noemen ze dat in de USofA: als je het niet meer weet, alles vervangen wat het zou kunnen zijn.

Suc6, Bert
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee

Berichtdoor Wiebren240D » 31 jul 2007, 21:38

Hallo Willy

ja hoe haal ik een kop van een W114 250.

heel gewoon de moter op tijd zetten dat is het belangrijkste onder op de krukas poulie zit een streep die moet overeen komen met de pen die op het moterblok zit op de krukas poulie staan cijfers je zet hem op nul staat op de krukas poulie en dan kijkje boven naar de nokkenas daar zie je na het klep deksel eraf te hebben gehaald het tandwiel zitten aan de binnenkant vandat tandwiel zit een ring daar zit een inkeeping in die komt overeen met het streepje dat op het nokkenas lager staat als dat zo is dan staat de moter echt op nul zo niet draai je de moter nog een keer rond tot hij weer onder op nul staat en dan moet hij boven ook op nul staan.

en dan zit er onder de ontsteeking een bout in het moterblok die haal je eruit is een heel kort boutje als die eruit is zoek je een bout die langer is en even dik die draai je er weer in niet echt muur vast maar gewoon zodra je wat voelt een beetje vast nu zit je distributie ketting vast kan niet meer draaien mag ook niet nu kun je gerust naar hartelust gaan sloopen niet te veel los maaken maar net genoeg denk wel om de boutjen die j ziet als je bij de ketting langs naar beneden zit zitten er volgens mij 2 met een lane inbus 6 los maaken en niet in de moter laaten vallen net als de ring die achter het grote tandwiel zit wil ook wel naar beneden vallen brengt een boel extra werk met zich mee om die er weer uit te krijgen

maar ik wens je veel suc6 met deze klus ik denk dat je nu wel uit de voeten kunt

groeten van Wiebren ut Snits tel 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Coupe280 » 01 aug 2007, 20:38

hallo wiebren
willy heeft het over een m110 motor 2800cc
volgens mij heb jij het over een ander type motor welke weet ik niet hoor????
maar bij een 110 motor zal je toch echt de kettingspanners en geleiders los moeten halen en dat krijg je niet voor elkaar als je de distrubitie vastzet hoor.
dat op tijd zetten dat klopt wel dat moet je zeker doen zoals wiebren zegt
daarna kun je nog keer extra contrleren door de beide kleppen van cilinder 1 moeten beide dichtstaan.
op dat moment staat inlaat klep van cilinder 6 open.
ik weet niet precies wat jij wilt allen de cilinderkop eraf of eerst nokken as huis erzaf en daarna cilinder kop.tussen nokkenas huis zit ook nog een pakking de meeste 110 motoren lekken daaar wat olie.
maar dat is op zich geen ernstig probleem hoor daar kan je rustig jaren mee door rijden .
je bedoelt toch niet die pakking dat die daar lekt????
als hij er toch af moet zou ik dan beginnen met de kettingspanner er uit te halen dan de ketting geleiders moet je een draadstangetje m6 indraaien met een plaatje tegen het motorblok en en moer ertegen an draaien dan trek je de pennen er meestal zo uit.
als je de ketting tandwielen losdraait hang ik de ketting ergens strak bovenin op.
ik weet niet hoever je er al me bent misschien typ ik dit allemaal wel voor niets .
maar als je vragen hebt laat het maar weten.

mvrg tonnie

coupe280@hotmail.com
0612555489
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja

Berichtdoor MarceldB » 01 aug 2007, 22:55

Als ik jou was zou ik op zijn minst de werkplaats CD rom op de kop tikken. Daar staat perfect in beschreven wat er allemaal bij komt kijken om de kop eraf te halen.
Ik heb zelf twee keer alleen het nokkenashuis eraf gehad en dat was al een behoorlijk grote klus...
MarceldB

Berichtdoor Wiebren240D » 01 aug 2007, 23:17

Hallo Coupe 280

waar lees jij dat het hier om een M110 moter gaat ik kan het negens vinden hoor

ik ga van een gewone 6 cylinder uit met een enkele nokkenas die zijn er in de W114 dat waren wel de laatste motoren die werden op geboort tot 2.8 motoren.

gewoon het klepdeksel eraf eerst de boel op tijd zetten en dan de kop eraf zitten meen ik 2 rijen kopbouten in en klaar is het.

een M110 moter is een andere klus ik heb het jaren terug ook een keer gedaan eerst kom je de nokkenas kop tegen en dan pas de eigenlijke kop zit ook veel meer werk in ik begin er niet eens aan mij teveel werk een andere moter erin gaat denk ik sneller en die zijn er genoeg in omloop

maar ik hou het het liefst bij een diesel daar ben ik groot mee gebracht is ook niet echt moeilijk

Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Coupe280 » 01 aug 2007, 23:37

hallo wiebren
ook bij een type 123 motor 6cilinder met en enkele nokkenas zal je echt het nokkenas kettingwiel los moeten hebben hoor!
maar laten we eerst maar eens afwachten welke motor willy nou eigenlijk bedoeld.
marcel gaf eigenlijk een hele goede raad .
als willy zich eerst eens verdiept in een boek of cd of wat dan ook word hem denk ik wel wat duidelijker.
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Willy300TD » 02 aug 2007, 10:24

Manne,

Ik heb even op het blok zelf gekeken. Op de kop staan, met opgezette/-drukte(dus bolle-)cijfers 130 016 12 01 en op op het blok zelf (neem ik aan tenminste, het staat onder de bougies op een vlak stukje ingeslage)staan met ingeslagen nummers 130 923-12-030879. Het betreft dus idd een W114 en geen 123.Dus wie weet nu om wat voor motor het gaat.:huh:
Ik heb nog niet zo heel veel gedaan, radiateur eruit gehaald en de verbingingen van de uitlaat naar uitlaatsruitstuk losgehaald. Wil vandaag inlaat-/uitlaatspruitstuk eraf halen. Moet de ontsteking er ook in zijn geheel af??

gr.Willy
Willy300TD

Berichtdoor Rob Holewijn » 02 aug 2007, 12:30

Mannen,
Ik heb nog een paar nieuwe hadry schijven voor 123 liggen................ voor weinig.

En Willy, een 250 2,8 werd volgens mij niet meer gemaakt in 1974.
Maar dat maakt niet uit. Bel eens met Marcel Kappen in Dalen. Die kan je alles exact vertellen.
Zeker met het motor nr. bij de hand.
Rob Holewijn

Berichtdoor Coupe280 » 02 aug 2007, 15:17

hallo willy
een 123 motor is een 6cilinder motor met een enkele nokkenas.
een 110 motor is een 6cilinder motor met 2nokkenassen.
wat ik bedoel heeft niets met de carroserie te maken hoor.
in 1975 waren er nog geen W123 carosserieen op de markt .
dus ik geloof wel dat je een carosserie type 114 hebt hoor.
maar ik denk echt als jij het over een 2800cc motor hebt dat jij een m110 motor er in hebt liggen.
heb ji er helemaal geen documentatie van dan???
het maakt nogal een verschil welk soort motor je mee bezig bent.
ik begin mij trouwens wel af te vragen hoe je weet dat de koppakking het begeven heeft want je zou niet de eerste zijn die het nokkenas huis aanziet voor de koppakking.
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 02 aug 2007, 17:31

Geen wonder dat de bijdragen over motortypes niet echt zinnig zijn hier, we zijn tenslotte op een W123 forum. De W114 250, 250c en 250CE waren in eerste instantie (dus vanaf 1968) geleverd met de m114 2.5 motor. Naar de US gingen de 250 en 250C met de M130 2.8 motor uit de 280S W108, de 250CE is er niet geleverd. Halverwege 1972 kreeg MB zoveel klachten over de M114 2.5 binnen dat besloten werd in alle 250 types de M130 2.8 uit de 280S te monteren. De 250CE bestond toen niet meer, men nam niet de moeite een injectiesysteem aan te passen voor de M130 2.8
Rob, die 250C's 2.8 bleven tot het einde bestaan, ik heb immers ook een late 250C 2.8.

Als je lid wordt van de 114 club kun je dit soort klussen op ons sleutelweekend doen en krijg je alle hulp en uitleg die je je wenst.

Succes, job
Topasbrauner

Berichtdoor Coupe280 » 02 aug 2007, 18:05

hallo topasbrauner
om het dan nog wat verwarrender te maken .
ik dacht dat mb in1972 ook begonnen was de m110 te monteren in de 114 tenminste die ben ik wel eens tegengekomen. met dan de d jetroniic als benzineinspuiting.
ik dacht eigenlijk dat de oude 130 motor opgevolgd was door de m110 motor (allebeide 2800cc) ik wist niet dat die nog 3jaar naast elkaar geproduceerd waren
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 02 aug 2007, 18:19

Hoi Tonnie,

Klopt! Mercedes had naast die 280 en de 280E nog een 250 in de coupe gewild, anders waren dat de enige twee motoren. Men is die m130 gewoon 250 blijven noemen, om idd geen verwarring te scheppen. Hij is natuurlijk ook totaal niet te vgl met die 280 M110. De m130 hebben ze uit de 280S teruggeschroeft naar 130 pk, zodat ie de originele M114 zoveel mogelijk benaderde.
Dat ze niet gewoon die ijzersterke m180 230.6 hebben gebruikt begrijp ik niet.
Topasbrauner

Berichtdoor Wiebren240D » 02 aug 2007, 18:36

Hallo Jongens

zo zie je maar weer de ene klub helpt de andere klub spel ik dit goed?

het is toch vakantie tijd Biertje voor het warm eten moet kunnen vind ik

maar het gaat dus toch om een moter met een enkele nokken as is niet echt mijn gebied maar ik weet er wel wat van ik hou het toch maar bij een diesel voldoet mij prima.

Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Willy300TD » 02 aug 2007, 19:51

Toch leuk een discusie op gang brengen. Krijg je toch een hoop informatie bij elkaar gesprokkeld.

Zoals al in mijn eerste berichtje van deze topic vermeld gaat het nu om een W114, ben ook lid van die club. Ik heb ook een W123 ben ook lid van deze club en dacht idd dat ik dit probleem ook wel hier kon loslaten. Zoals al door iemand gezegd de ene club helpt de andere en waarom ook niet. Het gaat tenslotte om een MB, toch? En iemand die zich eraan stoort moet gewoon niet reageren en kijken naar topics die hem meer intereseren.

Inmiddels ben ik door een tabel op www.mercedespage.uwnet.nl erachter gekomen dat het bloknummer 130 923 .... een USA 2.8 M130 met enkele nokkenas is. Wiebren, kan ik nu tewerk gaan zoals jij beschreven hebt en Rob mij trouwens een zelfde soort volgorde heeft doorgegeven of moet ik die van Tonnie aanhouden.

Hoe weet ik zeker dat het mijn koppakking is werd er gevraagd: door diverse factoren, nl; witte drap op de olie dop en pijlstok en net nadat ik een bruiloft had gereden een enorme witte rookpluim waardoor mijn achterliggers geen hand meer voor ogen konden zien. Lijkt mij overduidelijk de koppakking toch, of niet? Zijn er misschien nog meer euvels met deze symtomen?:unsure: :blush:
Willy300TD

Berichtdoor Coupe280 » 02 aug 2007, 20:23

hallo willy
sorry mijn volgorde niet aan houden ik ging er van uit dat je een m110 motor had.
waarschijnlijk is er bj een 130 motor wel een mogelijkheid om met vastgezette distrubutie toch het nokkenas tandwiel eraf te halen.ik prsoonlijk weet alleen niet hoe??
ivm die pakking of je dat zeker wist dat hij lek was
vroeg ik omdat ik een poos geleden iemand tegen kwam die zei ook dat hij een lekke koppakking had maar die keek tegen de nokkenashuis van een m110 motor aan die lekte op die plek iets olie
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Wiebren240D » 02 aug 2007, 23:42

Hallo Willy300TD

ik zou zeggen doe het nu maar zo ik het verteld heb.

en als je niet zeker weet of de koppakking lek is ja dat is wat anders daar moet je wel verstand van hebben omdat te konstateren.

eerste als de koppakking lek is dan lekt hij naar een water kanaal of naar een olie kanaal maar bij deze motoren wil het ook wel dat de koppakking zelf tussen de 5de en 6de cylinder gaat lekken dan krijg je een moter die maar op 4 cylinders loopt niet echt een mooi gehoor moter staat te schudden en wil ook niet meer hard op trekken.

en als het naar een water kanaal lekt dan komt de kompressie in je water kanaal terecht dan worden de water slangen als de moter loopt heel erg hard als er dan een gare bij zit wil het wel gebeuren dat die dan knapt.

en als de koppakking lekt naar een olie kanaal kan ook nog dan is als de moter koud is de moter olie grijs en als je daar een sigaret aansteeker onderhoud dan begint het te knetteren dit komt omdat er water of koelvloeistof door de olie zit.

maar ik wens je veel suc6 met het maaken.

jammer dat je zo ver weg woont ik had je zo even geholpen
maar de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Volgende