300D, 1980 US edition, 617 motor
• schudden (in stilstand automaat in Drive, vooral als ie al een tijdje heeft gelopen)
• veel blauwe rook bij gas geven (verbranden olie waarschijnlijk)
• niet helemaal 100% regelmatig lopen (gevoel dat 1 cylinder af en toe wordt overgeslagen)
• dansend oliedopje (te hoge carterdruk waarschijnlijk)
Hij moest door de APK dus bovenstaand aan huisgarage uitgelegd en besloten om de compressie te meten:
Resultaat: compressie: 22, 23, 23, 24, 25 en zou 28 moeten zijn: dus revisie noodzakelijk a ongeveer 3000 euro! Poe, die hakt erin……
Toch maar even rondgeneust op forum, workshopmanual en ook gebeld met revisie specialisten (
http://www.keizermotorenrevisie.nl/). Zij adviseren in geen geval revisie, pas bij 17 of lager en normaal zou volgens hun (617 motor) een compressie van 23 moeten zijn.
Blijkt tevens dat ik nergens de waarde van 28 nergens terug vind, meesten hebben rond de 21-23 compressie
Maar goed, wat nu te doen. Ik terug naar garage en eea toegelicht, morgen gaan we voor een second opinion en dan zien we weer verder.
Suggesties mbt juiste diagnose zijn welkom...
Groet,
Ben