[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Stationair probleem opgelost! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:03

Stationair probleem opgelost!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor Merkedez » 01 dec 2007, 22:03

Hier even een verhaaltje met een goede afloop.

Twee weken geleden begon de ellende. Direct na het starten liep de 200D bijzonder slecht stationair, alsof er 1 cylinder niet goed meedeed en roken als een ketter natuurlijk. Ik moest het gas erop houden anders sloeg die af maar bij warme motor geen centje pijn.

Omdat de kleppen nog geen 6.000Km. geleden gesteld waren (door een ander) was ik er eigenlijk van overtuigd dat dit het niet kon zijn. Dus voor de zekerheid het gloeisysteem maar eens doorgemeten maar ik kon natuurlijk niets vinden.

Afijn om een lang verhaal niet nog langer te maken het kleppendeksel er toch maar af en toen bleek dat van de 8 kleppen er nog maar 1 goed stond! 6 kleppen zaten er naast en 1 uitlaatklep was totaal de weg kwijt, hier paste zelfs de 0,10mm voelermaat niet meer tussen! Deze was dan natuurlijk ook de boosdoener van dit alles.

In het verleden al wel eens kleppen gesteld van m’n vorige W123 maar dit was een 250 en bij een 200D ziet het er toch weer anders uit. Dus het kleppenstel-topic van Toontje maar eens even goed doorgenomen en toen aan de slag en zoals Toontje het aangaf in zijn verhaal: het is prima te doen met twee gewone steeksleutels.

En zo blijkt de kracht van dit forum maar weer eens en het dieseltje tokkelde weer vrolijk verder.

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor henklith » 01 dec 2007, 23:35

Krijgt die "ander" nu met een "spaans" rietje?
Groet, henk
henklith
 


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor HuGoBoSs » 02 dec 2007, 00:28

hoi

Ben blijvoor u dat het probleem is opgelost

hoe kom ik in het kleppenstel-topic van Toontje ?
HuGoBoSs
 


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor Govert » 02 dec 2007, 00:33

Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor HuGoBoSs » 02 dec 2007, 00:47

Bedankt Govert :)

een collega heeft ook een probleem dat zijn 300gd heel veel rookt
kleppen zijn gesteld door een amateur michien staan zijn kleppen wel niet goed

ik heb dr een topic over geopend paar dagen terug het is volgens ons niet de dieselpomp alhoewel de garage dat wel zegt

maar volgens G center enzo kan het niet
HuGoBoSs
 


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor Govert » 02 dec 2007, 01:05

Bij meerdere problemen hier op dit forum is gebleken dat je niet teveel moet aannemen, zeker niet van vorige eigenaren, maar gewoon moet controleren.

Over de dieselpomp van de 300GD kunnen we hier:
http://w123club.nl/index.php?option=com ... d=13#53217
verder praten.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor Merkedez » 02 dec 2007, 11:30

@Henk, eh ik had geen spaans rietje bij me....?!

Bovendien is het niet meer te controleren wat er nu wel of niet was gesteld destijds, was erzelf niet bij dus dan moet je er maar op vertrouwen.

Feit is natuurlijk wel, tenminste dat is mijn ervaring in de loop der jaren met garage's en mannetje's, dat je zelf nog altijd het meest secuur te werk gaat.

Daarom doe ik ook altijd zoveel mogelijk zelf!

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor Citrobenz » 02 dec 2007, 18:08

Hallo Marinus,

Feit is dat je na 6000 km. niet meer kunt zeggen dat de kleppen niet goed gesteld zijn geweest.
Als er nadien zo'n 6000km mee gereden is kun je dat niet op de kleppensteller verhalen.
Zegt misschien meer over de rijstijl van de bestuurder.

Denk dat de meeste monteurs wel serieus hun werk doen, uitzondering daargelaten.

Sorry dit moest me even van het hart, vind het niet terecht dat iemand zo wordt afgespiegeld.

succes verder met je auto.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor Topasbrauner » 03 dec 2007, 11:55

Nou dat vind ik niet. Er staat 6.000 geen 60.000. Bij een diesel moet je wel heel erg grof te werk gaan wil je na 6000 km alweer afwijkende klepspeling hebben. Laat staan dat er een uitlaat al dermate dicht staat. Die garage of wie dan ook heeft het in mijn ogen helemaal fout gedaan en als het een garage betreft mag het best hier op het forum staan. Je zal er maar mee doorgereden zijn dat heb je wel mooi schade! Moet je toch niet aan denken.
Topasbrauner
 


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor Merkedez » 03 dec 2007, 23:03

Mannen rustig....,

Persoonlijk vind ik het na 6.000Km natuurlijk veel te snel en nee ik rij echt niet op twee wielen door de bocht.

Het was inderdaad niet gedaan bij een garage maar door "een mannetje".

Of het een andere oorzaak kan hebben, doordat andere onderdelen inmiddels wat minder zijn, zou ik niet weten.

Feit is dat ik het even in de gaten zal houden en bij de volgende oliewissel de klepstand even zal opmeten. Mochten ze dan weer verkeerd staan dan moet er naar mening iets anders loos zijn.

We wachten dus af.

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor Toontje » 04 dec 2007, 09:45

hoi hoi
ik kijk elke 10dzd km ongeveer en moet dan maar een minimale verstelling doen en ik heb ervaring met 3 verschillende blokken en dat is bij alle drie zo geweest dus als ze goed gesteld zijn dan maar een minimale verstelling moet je elke keer veel stellen zal het wel niet helemaal jofel zitten (kan zijn weinig smering zeker als het elke keer de zelfde klep is of slijtage van een nok of van de sleper
groetjes toontje
kan ook zijn dat dat mannetje zich vergist heeft in een inlaat en een uitlaat
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor alex240diesel » 04 dec 2007, 13:28

Ik heb mijn Benz nu alleen nog meer gesteld bij ontvangst, Is een geoonte van me. Verder heb ik al 2 maal de speling gecontroleerd, want ik hoefde ze niet te stellen. Over 3dkm zal ik weer eens gaan kijken, krijgt hij weer een beurtje van me.
alex240diesel
 


Re:Stationair probleem opgelost!

Berichtdoor Merkedez » 04 dec 2007, 20:37

OK,

Duidelijk verhaal! Stond mij bij dat er toch wel minimaal 20.000Km. voor stond, voor het stellen van kleppen maarja de nieuwigheid is er inmiddels wel af natuurlijk.

Ik heb geen vreemde slijtage sporen kunnen ontdekken op de nokken of de slepers, heb er nog speciaal opgelet.

Afijn, ik zal over een kleine 7.500Km. de olie weer verversen en dat is dan meteen een mooi moment om de kleppen even te checken.

Ben trouwens wel even benieuwd om de hoeveel kilometers onze "kleppenstel-koning" zijn kleppen eigenlijk controleerd of afsteld? Wiebren....., vertel eens....?

Gr. Marinus
Avatar gebruiker
Merkedez
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 11 sep 2011, 12:03
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten