[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Benzine in 300D Wiebren bedankt!! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 06:47

Benzine in 300D Wiebren bedankt!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Benzine in 300D Wiebren bedankt!!

Berichtdoor Schoones300d » 06 aug 2007, 23:08

Moest vanavond onderweg tanken met mijn 300D. Werd bij de pomp even afgeleid en constateerde even later dat ik Euro95 aan het tanken was.

Op dat moment zat er ongeveer 13 liter in. Dit eerst afgerekend en daarna helemaal nokkie vol getankt met diesel (39.8 liter)

Kan me herinneren in het verleden wel eens iets gelezen te hebben hier over het bijmengen van ongeveer 4 liter op een tank om de motor als het ware schoon te branden, maar wat gebeurd er met 13 liter.

Geen PC bij de hand op dat moment maar wel het nummer van Wiebren (eens op een helder moment in mijn telefoon gezet).

Wiebren zei, "geen probleem jong, deden wij vroeger ook bij onze diesels, hij start alleen wat beter"

Nog ca 5 kilometer gereden sinds en ik merk geen bijzonderheden. Denk dat ik morgen ongeveer 10 liter verbruik en dat morgenavond maar weer bijtank om te verdunnen. Iemand nog tips/raad?
Schoones300d

Antwoord:Benzine in 300D Wiebren bedankt!!

Berichtdoor Govert » 06 aug 2007, 23:12

Ik heb hem wel eens laten aftanken met tien liter benzine en de rest diesel om hem schoon te branden. Het verbruik nam toe, maar verder geen problemen. Bij moderne diesels moet je dit niet proberen!

Volgens de handleiding mag je in de winter tot 30% normaal benzine bijmengen (ongeveer 20 liter) en zelfs tot 50% petroleum (ongeveer 32 liter).<br><br>Bericht gewijzigd door: Govert70227, op: 2007/08/06 23:19
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Hans 300 D » 06 aug 2007, 23:50

In de jaren 70 reed ik diesels van de zaak. Toen werd geadviseerd in de winter normale benzine bij te tanken tot max ongeveer 20 %. ( afhankelijk van de buiten- temperatuur ) Dit zou het vlokken van de diesel tegengaan. Alhoewel de dieselbrandstof van heden niet hetzelfde is als 30 jaar geleden zal ( zie verhaal Wiebren ) er i.p. niets aan de hand zijn.
Succes verder
Hans 300D
Hans 300 D

Berichtdoor Paul Snip » 07 aug 2007, 03:17

Helemaal geen probleem. Ze lopen zelfs op mengsels van nog meer benzine en nog minder diesel. De brandstofpomp wordt gesmeerd door de olie, dus deze gaat sowieso niet kapot er van.

Moderne CDI/TDDI/DTI etc motoren gaan al kapot bij het ruiken van benzine. Deze pompen leveren zo'n gigantische druk dat ze niet zonder de smerende werking van diesel kunnen.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee

Berichtdoor Toontje » 07 aug 2007, 08:39

hoi hoi
ja enigste probleem is dat je diesel zo duur word he verder geen probleem .
Als wij vroeger wat meer vermogen nodig hadden aan boord werd er met een doek met ether voor de lucht inlaat gehouden hadden we net wat meer power zodat we geen sleper nodig hadden .
groetjes toontje
groep rotterdam
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens: