[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olie uit uitlaat : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:02

Olie uit uitlaat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Olie uit uitlaat

Berichtdoor Vince280CE » 06 aug 2007, 23:41

Even een korte vraag waar ik op het forum (query:olie uitlaat) en in m'n manuals (haynes workshop, Olving en Jetzt habe ich es etc.) niets over vinden kon. Ook op internet heb ik gezocht naar standaard verschijnselen, maar niet iets conreets gevonden. Oliepeil (verse olie) is op niveau. (nog wel althans....na 20 van dit soort starts....)

Er komt na een koude start een redelijke hoeveelheid olie uit m'n uitlaat gesproeid. Ik krijg ongeveer een plasje van 10 cm bij 20 cm. Ook bij gasgeven komt deze hoeveelheid er nog een keer uit. Motor loopt koud ook niet goed en schokkerig. Pakt niet lekker op. Na er even mee te hebben gereden gaat het beter en wordt er niets meer uit de uitlaat gegooid; ook niet bij stationair gasgeven.

Er is de laatste tijd wel wat aan de auto gesleuteld door deze en gene. Er is onder andere een nwe brandstofpomp gemonteerd waarbij filtertjes vervangen zijn. Kleppen zijn ook pas nog gesteld. (er is niet of nauwwelijks mee gereden sindsdien)

Wat kan er aan de hand zijn?
Vince280CE
 


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor Citrobenz » 07 aug 2007, 00:07

Weet je zeker dat het olie is?
Zo ja hoe heb je dat geconstateerd?

groet
Henk
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor Vince280CE » 07 aug 2007, 00:15

ruiken, voelen tussen duim en wijsvinger, inktzwarte kleur, kleur achterlatend op straatstenen.

Wat zou het kunnen zijn als dat überhaupt bij een auto gebeurd? (laat staan een W123) Er moet dan een onderdeel lek zijn lijkt me waardoor hij de olie eruit gooit?
Vince280CE
 


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor Toontje » 07 aug 2007, 08:25

hoi hoi
Lijkt mij dat je dan ook veel olie bij moet vullen
Maar de boosdoener met de meeste kans is dat je klepsealtjes lek zijn.
is het altijd even veel of als je de wagen na 1 dag start minder als dat je de wagen na paar dagen start.
maar een plas van 10 bij 20 cm is wel heel veel.
dat je motor dan schokkerig loopt zal zijn omdat de bougie vet is geslagen .
je kan kontroleren welke cilinder/s het zijn auto starten en dan weer afzettn bougies eruit draaien en kijken welke er vet is
koppaking is een kleine kans hebber kan je proberen te ruiken aan de olie peilstok als de olie een verbrande lucht heeft zou het kunnen.
zijn een paar dingen maar je zal het toch wel in de kop moeten zoeken
groetjes toontje
groep rotterdam
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor Desje » 07 aug 2007, 20:13

volgens mij is dat condens.
maar wie ben ik om dat te beoordelen,

dus ik zeg niks
mvg
desje
Desje
 


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor Roel280€ » 07 aug 2007, 22:10

Ik denk inderdaad dat het bij de kleppen te doen is. Kleppenrubbers of sealtjes. Heb dat ook met een paar Opels gehad. Als je een tijd stationair draait en geeft dan flink gas met wegrijden, heb je dan een blauwe wolk?
Roel280€
 


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor Vince280CE » 07 aug 2007, 23:07

Nee geen blauwe wolk. Hij walmt niet, dus hij verbrandt niet. Het ziet er wel uit als een mengsel van olie met een beetje water dus het zou heel goed kunnen wat Desje zegt, dat het deels condens is.

Hier een picje van wat 'ie eruit sproeit na gasgeven (niet bij starten want dan gooit 'ie er duidelijk meer uit, maar dus wel vergelijkbaar. Had toen ik hem binnen had gestart die plek al gelijk schoongemaakt vandaar deze pic buiten op de stenen)
Vince280CE
 


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor MarceldB » 08 aug 2007, 11:16

Ik denk eerder dat het roet is. Bij komt er ook zoiets uit de uitlaat, maar dat spoelt met regen gewoon weg. Olie krijg je niet weg met water.
MarceldB
 


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor Toontje » 08 aug 2007, 16:14

hoi hoi
ja dat is dus duidelijk geen plas olie lijkt inderdaad meer op condens met roet
rij je trouwens altijd korte stukjes dan heb je meer condens in je uitlaat
(zal ff voor natuurkunde leeraar spelen stukje gereden uitlaat warm warme lucht is meer in massa dan koude koelt af trekt lucht van buiten met vocht binnen in pot is het nog wat warmer neemt vocht van de koude buitenlucht op word ook kouder lucht heeft een verzadigd punt gekregen en laat water los wat in de uitlaat pot uitzakt en de roet wat oplost) starten en dan ligt het op straat
je kan in je achterdemper op het laagste punt een klein gaatje boren dan kan het water weg of langere stukken rijden
groetjes toontje:P<br><br>Bericht gewijzigd door: toontje, op: 2007/08/08 16:23
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor alex240diesel » 08 aug 2007, 18:09

Dit is zeker roet. Uit de uitlaat komt een mooi mengsel van roet en waterdamp. we hebben het toch wel over een CH verbinding die wordt verbrand met zuurstof. Dan hou je over CO² of CO en H2O. Vaak ook nog wat andere elende maar dat laten we nu in het midden.
Wanneer je met een relatief koude uitlaat veel gas geeft, zal de damp condeseren en er als zwarteregen (roetwater) uitkomen.

Nix aan het handje dus.

Groetnis fan Alex Út Lexmond (Z-H)
alex240diesel
 


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor Roel280€ » 08 aug 2007, 21:17

Roet is goed. Als je achterlicht en bumper niet vettig zijn, zit je top.
Roel280€
 


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor Vince280CE » 08 aug 2007, 21:18

Thnx voor de uiterst nuttige les natuurkunde heren!
Ik ga er een dezer dagen eens een flink eind mee rijden in R'dam, R'kerk e.o.
Vince280CE
 


Antwoord:Olie uit uitlaat

Berichtdoor Wiebren240D » 08 aug 2007, 21:41

Hallo Vince280CE

als je echt een 280 met een gooie M110 moter hebt ga wat vaaker een dik blok om dan word de moter tenminste een keer goed warm mag gerust een keer 100KM zijn hoor hindert niks vind de moter juist fijn is zo hoor.

en niet altijd 110 KM per uur je mag van die moter ook wel een keer in overtreding hoor is goed voor de moter eerlijk waar die 185 paardekrachten mogen ook wel eens wat te doen hebben hoor.

gewoon een keer goed schoon rijden dan lost dit probleem zich vanzelf op

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten

cron