[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
blok heet geweest : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:34

blok heet geweest

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

blok heet geweest

Berichtdoor gertjanb » 24 jul 2007, 09:22

Ik heb een raadsel.

Het volgende is met mijn 280CE gebeurd: Na een lange trip van meer dan 2000 km kon ik maar moeilijk mijn 280 starten. OOk vond ik dat hij igeleverd had aan power. Ik kan er niet meer dan 100 km per uur mee halen en als ik net de snelweg op draai en hij nog koud is, haal ik wel de 120. Ik rij op gas en verbruik is nu 1 op 4. Inmiddels loopt de temperatuur ook elke keer op tot 110/120 graden. Maar niet hoger ( niet in rooie). Hij is niet echt aan de kook maar gewoon loei heet. Op benzine heeft hij ook geen power. Nou heb ik de ontsteking handmatig afgesteld en loopt hij erg goed in de eerste twee versnellingen. Dus tot zo'n 80 km per uur heb ik nog power. Daar na niets meer.
Omdat hij zo heet wordt heb ik de thermostaat na gekeken. Deze opent bij 93 graden. Maar de kop is al meerdere malen erg heet geweest. Hoe erg is dit? Kan het zijn dat de kleppen niet meer goed sluiten? Kan ik ook mijn cylinders hier mee verkloot hebben?
Inmiddels vermoed ik ook dat mijn koude start kapot is want als hij warm is start hij wel goed en loopt hij wel stationair goed.
Kunnen jullie een diagnose stellen na dat ik deze symptomen heb beschreven?
gertjanb

Antwoord:blok heet geweest

Berichtdoor Wiebren240D » 24 jul 2007, 11:36

Hallo gertjanb

hoe lang is het geleden dat de kleppen gesteld zijn?

en die thermostaat haal die er maar uit hoort volgens mij 1 in die tot 87 graden gaat.

en als je de moter start komt er daan ook wite rook uit de uitlaat?
en als je smorgens bij een koude moter de olie peilstok eruit trekt hoort de oilie zwart te zijn is dit ook zo?
want als de olie grijs is heb je een lekke koppakking maar is maar net waar lekt de koppakking kan ook naar een waterkanaal zijn als dat zo is dan worden de waterslangen hard als de moter draait en goed warm is want de thermostaat moet wel open zijn dan kun je voelen of de waterslangen hard zijn

en moet je ook koelvloeistof bij vullen een beetje mag wel maar niet elke week een ltr
en je kunt er ook nog achter komen door even kompressie te meeten
ik hoop het niet voor je maar ik vrees het ergste

groeten van Wiebren ut Snits tel 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor gertjanb » 24 jul 2007, 23:17

Dag Wiebren

Bedankt voor je reacie.
Olie is niet grijs en mooi bruin tot zwart omdat ik onlangs nog verse heb bij gegooid. De kleppen heb ik 3000 km gelden gesteld. Hij tikt niet en ik heb de afstanden die hier op het forum zijn gebruikt. Ik heb ze trouwens nu niet na gekeken.
Koelvloeistof heb ik nooit hoeven bij te vullen!

Ken jij iemand hier in provincie Groningen die misschien een kompressie meter heeft? En is deze duur in aanschaf?

Van de rook kleur weet ik het niet. Zal ik naar kijken. Wat betekenen de kleuren?

Ik hoop echt dat het alleen bij lekke kleppen blijft of misschien zelfs alleen bij die thermostaat. Want als het blok heet is, verliest de m110 dan aan kracht?
Erg bedankt voor je reactie.

Groeten
gertjanb

Berichtdoor Wiebren240D » 25 jul 2007, 21:10

Hallo gertjanb

de moter neemt geen water en de olie is niet grijs dan denk ik dat het mee valt.

ja een lekke klep hoe hoor je dat is niet echt moeilijk gewoon de moter starten en nar de uitlaat luisteren dan hoor ik gelijk als er wat aan de hand is.

maar als de moter koud is hoe start hij dan slecht of in 1 keer?
en is er iemand in Groningen die een kompressie mtr heeft ik weet het niet jij hebt een M110 moter daar heb je een lange kompressie meter voor nodig ik heb er wel 1 maar dat is een korte ik niet dat dat bij een M110 moter gaat lukken bougies zitten diep.

maar het kan ook aan je injectie liggen of in de elektronika dat kan een boel oorzaken hebben hoor denk er maar om

hier moet je gewoon goed naar kijken en bij het begin beginnen ja ik praat makkelijk maar zo is het wel

ik wens je veel suc6 de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee

Berichtdoor gertjanb » 29 jul 2007, 15:52

Dag wiebren

Bedankt voor je reactie.
Inmiddels heb ik zelf een druk meter gekocht. Er wordt een druk opgebouwd dat tussen 8,5 en 10,5 bar zit ( afhankelijk hoe lang ik hem door draai) bij een middel warmemotor. Is dit oke?
Ik heb ook dat bruine huis van de bobine afgehaald waar die roter het moment van de ontsteking verdeeld. Het lijkt als of deze versleten is. Ik kan namelijk al plastic zien. Ik hoop dat het daar aan ligt.

Zal van de week bekijken hoe een nieuwe er uit ziet.
Ik begin nu ook steeds meer te denken dat het in de ontsteking zit. De bougies waren ook zwart ipv mooi bruin.

Hij start trouwens in een keer als hij koud is. Maar zo gouw hij 30 sec heeft gelopen slaat hij uit endan is hij moeilijk aan de praat te krijgen. En als hij dan weer warmis dan welweer in een keer.

Als er mensen zijn in Groningen die een druk meter willen lenen dan moeten ze maar ff contact opnemen,

Gr luuk
gertjanb

Berichtdoor Coupe280 » 29 jul 2007, 17:27

hallo luuk
dat waar jij het over hebt heet een verdeelkap.
die zit op het onstekings huis en niet op de bobine hoor.
de rotor zit er inderdaad onder.
maar als je beide gaat vernieuwen zorg dan wel dat je de juiste weerstandwaarde krijgtvan de rotor.
dar zijn nogal verschillen in hoor
even als de verdeelkap heb je 2soorten in een met dikke polen en een met dunne polen.
dus je moet wel even in je boek of cd kijken wat jij precies moet hebben .
ik weet niet waar je het besteld maar vaak is zoiets niet op voorraad als je bij bv brezan besteld ofzo.
dus uitkijken dat ze de goede voor jou model en bouwjaar bestellen

mvrg tonnie
ps die compressie lijkt zo te zien redelijk goed<br><br>Bericht gewijzigd door: coupe280, op: 2007/07/29 17:30
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja

Berichtdoor henklith » 29 jul 2007, 20:47

Hm,, als de ontsteking de boosdoener is, dan heb je daar lijkt mij gelijk al last mee, en niet na 30 seconden pas.
lijkt mij meer te maken hebben met de brandstof toevoer, of het mengsel.
groet, henk lith.
henklith

Berichtdoor Topasbrauner » 02 aug 2007, 17:48

zouden goed verbrande kleppen kunnen zijn. zo'n m110 heeft 185 pk en hoort moeiteloos tot 200 te kunnen trekken. Maar idd eerst alles uitsluiten voor je het blok open trekt. Staat je ontsteking wel op tijd? Van een verkeerd afgestelde ontsteking kunnen motoren heel heet worden. En een temp die oploopt tot wel 120 graden is natuurlijk binnen de kortste keren funest voor je motor, ik snap niet dat je dan doorrijdt.

Succes
Topasbrauner

Berichtdoor Coupe280 » 02 aug 2007, 18:27

hallo job
met verbrande kleppen toch nog tussen 8,5 en 10 bar meten zoals hij schreef???????
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Topasbrauner » 02 aug 2007, 18:31

Oh ja je hebt gelijk, ik heb heel snel alleen het eerste deel gelezen, sorry. Dat is idd wel een goede waarde.

Even lijstje van aandachtspunten afwerken in zo'n geval en zo'n benzine zal wel weer mooi gaan lopen.
Topasbrauner

Berichtdoor alex240diesel » 02 aug 2007, 19:34

alex240diesel

Berichtdoor Coupe280 » 02 aug 2007, 20:02

hallo luuk
ik zou even een stukje proberen te rijden zonder luchtfilterelement kijken of je verschil merkt.
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Benzman 200 » 10 aug 2007, 21:48

Hallo Gertjan,

Als je het echt niet meer weet kun je altijd met Brouwer in Anjum bellen.Dit is redelijk in de buurt en ik weet zeker dat hij dit uit kan zoeken.Hij heeft heel veel ervaring op LPG gebied.Ik hoop dat je probleem dan ook snel opgelost is(word).

groeten benzman Sjoerd
Benzman 200

Berichtdoor Bogent » 11 aug 2007, 13:55

hou eens een sigaretten vloeitje voor de uitlaat als dit naar binnen wordt gezogen is er iets mis met de kleppen hij mag alleen maar blazen.

Bob / Arkel
Bogent

Berichtdoor Cornerstone » 11 aug 2007, 15:15

Heb jij op LPG een backfire (ontploffinkje in het inlaatspruitstuk) gehad?
Zo ja, dan is het vermogensprobleem nu bekend...
Cornerstone

Re:Antwoord:blok heet geweest

Berichtdoor gertjanb » 29 aug 2007, 22:05

Dag allemaal

Super dat jullie zo met mij mee denken.

Vandaag is het een trieste dag. Ik moest mijn W123 achter laten langs de weg na dat ik een backfire had gehad.

Dus Cornerstone: Ja :( ik heb een backfire gehad.

Tonnie: Ik heb al geprobeerd om zonder filter te rijden maar het hielp niet. Probleem bleef.

Sjoerd bedankt voor het adresje: Ik denk dat ik er gebruik van ga maken.

Het ronde plaatje was helemaal krom. Die heb ik recht geslagen maar hij loopt nu alleen als ik gas vol in trap. Hij moest gesleept worden.
Het volgende heb ik al daarvoor gedaan: Bougies vervangen omdat ik dacht dat na dat deze heet zijn geweest, ze misschien niet meer goed werkten. Dit had geen resultaat. Het vermogen is nog steeds er laag.
Het blok wordt niet meer heet na dat ik de ontsteking met een stroboscoop heb afgesteld.
Volgens het boekje wordt het blok heet als de ontsteking te veel naar voren staat. Dat was dus het probleem nr 1.

Als ik het lijstje afwerk:
Geen lekke zuigerveren want de druk is goed ( 9- 10 bar)
Niet de ontsteking - afgesteld en bougie kabels vervanegen en geen stotterende motor.
Wel koude start problemen dus misschien veroorzaakt dit extra brandstof waardoor het mengesel te rijk is ???? backfire zou dan het gevolg zijn.

Ik probeer het nog met dat vloeitje; ben benieuwd. Bedankt Bob/ Arkel!

Wij komen er wel!
Wat kan ik nog afstellen om het mengsel juist te maken? En als ik dit nou eens doe voor alleen gas dan sla ik veel over denk ik... Is dit een idee?

Morgen ga ik er mee aan de slag.

Bedankt en groeten
gertjanb

Re:blok heet geweest

Berichtdoor gertjanb » 10 sep 2007, 12:01

Hallo

Update

Ik heb inmiddels de luchtweger er uit moeten halen om het stel schroefje van stationair toerental terug te kunnen plaatsen. Deze was er uit gevallen ( na een backfire denk ik) en lag vast geklemd in de lucht toevoer. Als ik er niet in had gekeken en nog een keer gas had gegeven dan was het schroefje er in gevallen.
Ook klopt de speling van de kleppen niet. Op de uitlaat is alles 0 mm en de inlaat wel 0.10 mm
Wel bij een koude motor gemeten. Ik lees nergens dat het bij een warme moet gebeuren.

Kan dit de reden zijn geweest van mijn veries van kracht bij hogere snelheden? Dat het luchtmengsel dan deels verdwijnt in de klep die nog open staat?

Ik zoek nu een sleutel om de kleppen er mee te kunnen stellen want zelf een sleutel maken is toch moeilijker dan ik dacht omdat ik niet het gereedschap er voor heb. Heeft iemand er een te leen in stad Groningen??

Groeten Luuk
gertjanb

Re:blok heet geweest

Berichtdoor gertjanb » 15 sep 2007, 00:32

Dag allemaal

Kleppen en ontsteking afgesteld en het stel schroefje terug geplaats en klaar. Hoe simpel kan een m110 zijn:)
Ik dacht de hele tijd dat het niet aan de kleppen kon liggen omdat iemand ze 2 maanden geleden voor mij had afgesteld. Blijkbaar toch niet helemaal goed gegaan. Maar ik kwam er op toen ik een papiertje voor de uitlaat hield en hij hem naar binnen zoog... Bedankt!

Groeten Luuk
gertjanb

Keer terug naar Techniek