MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 09:55

Tikje in versnellingsbak

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Tikje in versnellingsbak

Berichtdoor janbenz1 » 24 aug 2007, 21:01

Mijn versnellingsbak geeft tijdens het rijden een tik, die je constant hoort als je met het raam open rijdt.
Mooi weer dus dan valt het op.
Ik heb de auto op de krik gezet, en aan de aandrijfas gedraaid, dan hoor je het heel zacht uit de achterkant van de versnellings bak.
Het is een tik die met de snelheid van de auto mee gaat, dus hoe sneller hoe sneller de tik.
Hij doet dit al meer dan een jaar, wanneer je de ramen dicht hebt, hoor je het niet en vergeet je het, maar met wat warmte gaat het raam open, en dan begin je je toch weer zorgen te maken.
Wie weet wat dit is?

groet Jan.

janbenz1

Re:Tikje in versnellingsbak

Berichtdoor henklith » 25 aug 2007, 19:28

Hi Jan, heeft de tik puur! te maken met de wagensnelheid, of ook nog afhankelijk van de versnelling?
Kan het in het eerste geval ook niet ergens van de cardanas af komen? een lagering bijvoorbeeld of een slechte hardyschijf?
Als oud computertechneut bij Siemens weet ik hoe belangrijk diagnose is, en hoe subtiel bepaalde zaken aan aanwijzing kunnen zijn voor de oorzaak van de problemen.
Ook weet ik dat als je de oorzaak gevonden hebt, achteraf altijd alles te beredeneren is/was :o)))
Groet, Henk lith.
henklith

Berichtdoor janbenz1 » 26 aug 2007, 14:44

Hallo Henk,
Het maakt niet uit in welke versnelling hij staat het is puur de snelheid van de aandrijfas.
Het gaat wel met de snelheid op en af.
De hardy schijven zijn goed.
Ik heb de aandrijfas gedraaid, en hoorde dan heel licht die tik uit de versnellingsbak komen.
Kan misschien wel in een lager zitten, maar het is net of komt iets ergens tegenaan.
Het is vaag maar misschien is er iemand die het ook heeft gehad?

Groetjes Jan.
janbenz1

Berichtdoor henklith » 26 aug 2007, 14:56

Ok Jan, zou het dan iets met de snelheids kabel van doen kunnen hebben, eventueel het rondsel dat die kabel aandrijft?
In elk geval is dat misschien nog even makkelijk te elimineren, dus kabel even los maken.
henklith

Berichtdoor janbenz1 » 26 aug 2007, 15:17

hallo Henk,

dat kan ik inderdaad wel eens proberen, misschien dat het daar in zit.Ik ga het uittesten.
bedankt, en ik laat het even weten hoe het is gegaan.

groet Jan.
janbenz1

Keer terug naar Techniek