MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 16:11

Motor blijft roken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor blijft roken

Berichtdoor peter200 » 24 dec 2007, 13:34

Beste Benz vrienden

Mijn 200 uit 1981(M102) op gas met 195000 km blijft sinds kort roken,ook na een aantal minuten,zo'n rook die je ook ziet als het koud is,nou heb ik ongeveer een maand geleden olie,filters,bougie's,bougiekabels,verdeler,en rotor vervangen dus lijkt me dat niet de oorzaak,moet nog wel even naar wiebren voor de kleppen,Auto start goed,loopt ook goed,staat s'nachts altijd in de garage
iemand enig idee waar ik het eventueel zou kunnen zoeken.

Groet Peter<br><br>Post edited by: peter200, at: 2007/12/24 12:37
peter200

Re:Motor blijft roken

Berichtdoor Henk1959 » 24 dec 2007, 13:42

Hoi Peter

De mijne heeft dat ook en ik rij ook op gas.
Vorige week ook alles vervangen en vernieuwd.
Heb het idee dat de kou en korte ritjes de oorzaak zijn.
Even goed doorgassen op de snelweg en dan is het weer goed.
Henk1959

Berichtdoor peter200 » 24 dec 2007, 13:49

Hoi Henk,

De Benz word bijna altijd gebruikt voor stadsritjes dus dat zou ook een optie kunnen zijn,ga dat vanmiddag gelijk maar even proberen,bedankt voor de reactie
peter200

Berichtdoor henklith » 24 dec 2007, 15:13

Mijn 200 (W115) heeft dat ook no problemo het is wel zo dat vlak na het starten van een warme motor er een scheut(of scheet) blauwe rook uit komt, maar dat is na de start weer vrij snel weg.
Dit komt vermoedelijk door versleten klepgeleiders, nou, komt wel een keer goed!
Groet, Henk

NB: heb je dan ook geen last van "mayonaise" aan de peilstok??
of in de olievuldop? zeker omdat je van die korte stukjes rijdt!
henklith

Berichtdoor alex240diesel » 24 dec 2007, 15:40

Jullie moeten toch is leren de rook te omschrijven. Ik ken roken en roken. Bij auto's ken ik drie hoofd vormen, witte rook (waterdamp) blauwe rook (olie) en zwarte rook (brandstof/roet)

Alle motoren hebben in de winter witte rook, condensering van waterdamp, dat is geen probleem. Blauwe rook komt door olie verbruik, vaak verslete zuigerveren, maar kan ook iets anders zijn. Zwarte rook, heb je veel bij diesels, te rijk, bij volgas geven bijvoorbeeld, maar kan ook bij benzine motoren optreden als deze te rijk staan afgesteld en tegen verdrinken aanlopen.

Nu weet ik dus niet welke rook jij hebt, maar ik denk witte rook!!! voor alle andere vormen trek je conclusie.
alex240diesel

Berichtdoor peter200 » 24 dec 2007, 16:33

@Alex Motor geeft dus een witte rook af Alex ook na een half uur op de snelweg gereden te hebben.

@henk Last van "mayonaise" heb ik ook in de olievuldop,niet aan mijn peilstok
Groet Peter ut Haarlem

Post edited by: peter200, at: 2007/12/24 15:35<br><br>Post edited by: peter200, at: 2007/12/24 15:38
peter200

Berichtdoor Benzman 200 » 24 dec 2007, 18:30

Hallo akkemaal,

ik heb ook jaren een 200/8 op gas gereden en daarbij gemerkt dat als 't onder nul is de auto altijd dampt zeg maar. Dit is alleen met auto 's op LPG naar mijn mening.
Dus niks om je zorgen over te maken.

gr benzman Sjoerd
Benzman 200

Berichtdoor henklith » 24 dec 2007, 22:39

De Nederlandse taal is minder geeigend (alweer zo'n germanisme) om de damp/mist/rook/sluier of wat dan ook goed te omschrijven, vandaar dat ik blij ben met jouw duidelijk onder woorden brengen van wat voor "mist" er allemaal uit de "pijp" kan komen Lex! ik zal er mijn voordeel mee doen in de toekomst!
Groet, Henk Lith

NB: Hallo Benzman Sjoerd, ik deel die ervaring met je.
Vanmiddag wou ik de 200 echter starten, op gas, maar hij dacht er anders over! drie vier startpogingen, leek of er maar een(1) cylinder wakker was :o))
Terplekke over geschakeld op Benzine, (lekker makkelijk met de modificatie naar een electrische benzine pomp), en even door starten en lopen (de motor dus he)
Had dus slecht een weekje stil gestaan in matige vorst, viel me van hem tegen.<br><br>Post edited by: henklith, at: 2007/12/24 21:47
henklith

Keer terug naar Techniek