[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
bak schakeld niet over naar zn 2 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 16:05

bak schakeld niet over naar zn 2

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Karaca10 » 30 aug 2007, 00:53

mijn bak blijft soms hangen in de 1ste versnelling, en met soms bedoel ik 3 op de 10 keer, dat ik optrek.
hiervoor heb ik het motorblok verwisseld en daarvoor heb ik de auto ook nog getrokken met een snelheid van 40/50km/h totaal ong 35 km, zou niet schadelijk voor de bak moeten zijn.
ik heb na de motor wissel er nog wat atf bijgegooid omdat hij onderaan de pijlstok bij de bak lekte. ik weet niet of hij een teveel aan atf eruit gooit??
maar blijven hangen in de eerste versnelling is niet leuk, ik stop dan meestal en zet hem dan in N of ik schakel wat door de vernellingen, daarna kan ik weer een beetje verder rijden.
de olie en filter ga ik eind deze week vervangen.

vacuum?
atf?
koppelomvormer?
Karaca10
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Bogent » 30 aug 2007, 09:47

DE atf mag bij mijn weten beslist niet te hoog staan. Precies het pijl aan houden is erg belangrijk.

Bob / Arkel
Bogent
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Govert » 30 aug 2007, 10:09

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/12 20:45
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Wiebren240D » 30 aug 2007, 10:32

Hallo Karaca10

dat sleepen van jou kan best eens de boosdoener zijn.

een automaat mag je wel sleepen over een grote afstand maar dan moet je wel de aandrijf as los maaken dan word hij tenmiste niet meer aangedreven is mij bij Mercedes geleerd.

wij zetten een automaat altijd op een auto ambulance is veel veiliger ik zoek het nog wel even op in het dikke boek wat ik heb zal er denk ik wel in staan

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Karaca10 » 30 aug 2007, 12:36

de lekkage was al veholpen omdat de schroefjes van de peilstok los zaten. deze week ga ik de olie en filter verversen, weet iemand de exacte hoeveelheid voor een turbodiesel automaatbak?(incl omvormer)?
Karaca10
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor klaasyellow » 30 aug 2007, 13:14

automaat mag bij voorkeur absoluut niet gesleept worden tenzij het een bijzonder klein stukje betreft met een heeele lage snelheid, dit is funest voor de bak!
cardanas loshalen zoals hierboven beschreven is de oplossing om een automaat te verslepen!!
40/50 km/h is absoluut veel te hard..
klaasyellow
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Govert » 30 aug 2007, 13:28

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/12 20:50
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Mercedes W123D » 30 aug 2007, 14:55

Hoi Govert70227 waar haal jij die wijsheden allemaal vandaan, heb jij die kennis zelf of heb je van alle modellen en uitvoeringen een handleiding? Ik vind het erg goed van jou mijn complimenten.
Mercedes W123D
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Govert » 30 aug 2007, 15:01

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/12 20:52
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Karaca10 » 30 aug 2007, 16:21

bij koude motor staat het hydroliekniveau 0.5 cm onder minimal streepje.
ik heb ergens gelezen dat ie 3cm onder minimal moet staan bij koude toestand.
bij een warme automaatbak heb ik een vreemde oliepeil afgelezen, moet ik nog eens overdoen.
ik neem dus aan dat er teveel atf in de bak zit. aftappen??
Karaca10
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Bogent » 30 aug 2007, 18:23

Bij een bak op bedrijfstemperatuur moet het oliepeil op het bovenste merkteken van de peilstok staan.
bij een bak temperatuur van 20 -30 graden zal het oliepeil op het onderste merkteken of daar onder staan, dit afhankelijk van het type bak.
De meting moet gebeuren met losse peilstok vergrendeling.

Wanneer je hem net bijgevuld hebt moet je de motor even laten draaien en de bak even in alle standen schakelen om de olie door de bak goed te verdelen.

Indien je een peilstok zonder vergrendeling hebt moet je het oliepeil controleren bij lopende motor. (laat de motor eers 2 รก 3 minuten lopen).


Bob / Arkel<br><br>Post edited by: bogent, at: 2007/08/30 18:29
Bogent
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Karaca10 » 31 aug 2007, 22:47

De meest vreemde oliestanden afgelezen, dan weer helemaal onderaan een druppel, dan weer meer, ik had redelijk wat gereden (30KM)
de bak bleef welleens hangen in de eerste versnelling, maar later geconstateerd dat het peil te laag was nog een klein litertje bijgevuld,
hierna schakelde hij goed over, bleef niet hangen.

hoeveel ATF olie moet ik bijvullen als ik het systeem volledig ververs, dus als ik ook de koppelomvormer leeg, wat moet er in de bak afgevuld worden. het gaat om een automaatbak van een 300TDT(gelijk aan 300SD)
maar ik heb dus de 300TDT eronder hangen.
Karaca10
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Kenny » 01 sep 2007, 00:15

Ik heb dat net gedaan en in het boekje stond 7,5 liter. Ik kreeg er echter maar een kleine 7 liter in.
Kenny
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Bogent » 01 sep 2007, 09:34

Als ik dit zo lees krijg ik toch de indruk dat het filter aardig verstopt zit en dat daardoor de olie niet goed verdeeld wordt.


Bob / Arkel
Bogent
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Karaca10 » 01 sep 2007, 15:21

hoi, filter en pakking heb ik liggen. Welke ATF raden jullie mij aan voor deze automaatbakken? ik heb zelf eens Kroon olie gebruikt(dextron II)
welk merk is goed, en welke prijs kwaliteit vehouding hebben jullie ervaring mee?
Karaca10
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Karaca10 » 23 nov 2007, 19:30

op de bij lage zie je het aantal liters aangegeven die gevuld moeten worden bij automaatbakken voor alle typen.
ik kan er alleen niet uit op maken welke ik moet aanhouden voor mn 300TDT, iemand?

Karaca10
 


Re:bak schakeld niet over naar zn 2

Berichtdoor Kenny » 23 nov 2007, 20:08

Wat ik daarvan kan zien staat daar niks van opgegeven? ja de 5,3 L mischien zonder convertor?
Maar wat ik al zei er moet 7,5 Liter olie in je bak en dat is inclusief de convertor. Denk ook even om de 2 nieuwe koperen ringetjes (Convertor en bak)

Greetz.

p.s. naardat ik een weekje heb gereden heb ik er uiteindelijk wel 7,5 liter ingekregen. (mischien lucht ofzo) Wel even goed alle versnellingen gebruiken.

Greetz Kenny<br><br>Post edited by: Kenny, at: 2007/11/23 19:09
Kenny
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten