[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
sluiting in de claxon/passerhoorn : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 28 nov 2024, 01:16

sluiting in de claxon/passerhoorn

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 26 aug 2007, 17:07

Ik heb een probleem waar ik even niet uitkom.De zekering van de claxon vliegt er ieder keer uit lijkt of er ergens sluiting zit.Nu heb ik gezien dat ik onder de auto twee normale en twee passerhoorns heb iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen c.q meten.Als ik claxoneer blijft hij doorgaan tot op een zeker moment de zekering het begeeft.
Emile
 


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 27 aug 2007, 19:20

Is er niemand die dit probleem herkent of nuttige advies heeft.Ik las ergens op een ander forum dat er continu spanning staat op de claxon en dat dit circuit word doorgeschakeld dmv van twee ringen in het stuur dat zou dan een massa,massa contact zijn kan iemand hier iets zinnings over zeggen .Ik denk aan meten met een multimeter maar wat ga ik precies meten daar ben ik dus nog niet uit .Wie o wie

Groet,Emile
Emile
 


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Govert » 27 aug 2007, 19:50

Volgens mijn electrische schema klopt dat laatste wel. De + loopt van claxon naar de claxonschakelaar en dan naar de massa. Als je passeerhoorns hebt, heb je ook een schakelaar op je dashboard die schakelt tussen passeerhoorn en normale claxon. Die zou je er eens uit kunnen halen.

Als je claxon niet meer uitgaat, dan zal het contact op het stuur wel niet zo fris meer zijn.

Misschien gaan bij jou alle hoorns (passeerhoorns en normale claxon) tegelijk en smelt daardoor de zekering?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 27 aug 2007, 20:29

Er is nog iets geks Govert als ik de deurschakelaar indruk stopt de claxon voor mij echt een raadsel dit.Die schakelaar heb ik inderdaad en tot voor kort werkte dat allemaal goed.
Emile
 


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Citrobenz » 27 aug 2007, 21:38

Hallo Emile,

de deurschakelaar is ook een massa schakelaar, misschien dat er een verbinding met je claxon is.

succes
henk
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 27 aug 2007, 21:43

Dat vermoeden had k dus ook al maar ik zie de logica niet dat hier door dus een onderbreking komt van het claxon geluid en uiteindelijk toch de zekerering er uit fikt.
Emile
 


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Govert » 27 aug 2007, 21:50

Als je ergens een slecht contact hebt, loopt de stroom wel eens door hele andere kanalen. Loop het circuit systematisch na. De plus loopt van de zekering (14 geloof ik, maar dat kan je nakijken onder het deksel) naar de claxon.
In jouw geval gaan er twee plusdraden, eentje voor de normale claxon, en eentje voor de passeerhoorn. De draden lopen van de twee claxons terug naar de schakelaar en vervolgens naar het contact op het stuur. Vandaar loopt het naar een massa-aansluiting. Controleer alle onderdelen, beginnende bij de claxons. Sluit ze bijvoorbeeld eens direct aan op de massa en kijk dan of de zekering doorbrandt. Zo nee, dan zit het in de schakelaars, zo ja, dan is de claxon of hoorn niet goed meer.
De schakelaar passeerhoorn/claxon controleren en daarna het stuurcontact.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 27 aug 2007, 22:00

Govert weet je toevalllig welke kant van de claxon massa is?
Emile
 


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Govert » 27 aug 2007, 22:06

Ik heb het schema van een benzine versie niet paraat, maar bij de diesels is de plusdraad naar de claxon zwart-geel en de plusdraad naar de schakelaars zwart/geel-rose.

Maar investeer in een multimeter, die kan je kopen voor bedragen die soms wel oplopen tot 7 euro, en dan weet je meteen welke draad de plus is. Wel instellen op DC V op een schaal waar 12 volt inzit.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 27 aug 2007, 22:11

Die investering is al lang geleden gedaan bedankt voor je input ik ga als ik weer even tijd heb alles zoals door jou aangegeven nalopen.Ik zal de afloop vermelden in dit topic

Groet,Emile(Amsterdam)
Emile
 


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Govert » 27 aug 2007, 22:22

Voorlopig maar niet langs een ziekenhuis rijden ;-)
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 28 aug 2007, 20:48

nou dat zeg je nou,ik word er anders behoorlijk ziek vam
Emile
 


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 30 aug 2007, 08:52

Hoe krijg ik de schakelaar van de claxon/passeerhoorn uit het paneel zonder de boel te forceren?

Alvast bedankt
Emile
 


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 30 aug 2007, 10:28

Het probleem blijkt iets anders te zijn dan hierboven beschreven alles werkt normaal tot dat er een portier opengaat wanneer de auto nog op contact staat dan vliegt zekering 14 eruit.Dus op het moment dat de deur open gaat ontstaat er sluiting .Wat kan ik doen?
Emile
 


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Citrobenz » 30 aug 2007, 11:00

Heel simpel, de deur niet open doen ;)

Ik zou even kijken bij de binnenverlichting, dan zit daar waarschijnlijk een probleem in, want die schakel je aan als je de deur open doet.

Dat is de eerste klap, werkt dat niet dan wordt het zoeken en meten.

succes
Henk
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 30 aug 2007, 16:53

Binnenverlichtig nagezien ziet er goed uit lampje is heel maar als ik het portier open zonder dat de auto op contact staat brand het lampje niet zet ik de auto op contact geen verlichting wel een doorgebrande zekering ik weet het echt niet meer.Alle tips zijn welkom

groet,Emile
Emile
 


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Govert » 30 aug 2007, 23:47

Systematisch werken, Emile en meten is weten.

Eerst kijken welke zaken zijn aangesloten op de doorbrandende zekering (staat aan de binnenkant van de zekeringklepje) en die systematisch controleren op goede werking.

Als er ergens een probleem is in je electronica, dan kan je merkwaardige bijverschijnselen krijgen zoals met het deurcontact.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 31 aug 2007, 19:24

Hoi Govert en andere geintresseerden

Ten dele is mijn probleem opgelost ik heb dus twee luchthoorns en twee normale claxons.Ik heb nu een claxon geheel losggehaald en er is nu geen
sluiting meer .Volgens mij staan deze claxons in serie geschakeld dus het is nog wel even uitzoeken welke van de twee de sluiting veroorzaakt.Ik heb dus nu wel een werkende claxon wat overigens wel de passeerhoorns zijn mag dit eigenlijk.Iemand nog suggesties hoe je kan meten of de claxon defect is.
Emile
 


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Govert » 31 aug 2007, 22:33

In Nederland moet de toeter een klank maken. Je mag dus wel een aantal hoorns hebben, als ze maar samen een klank maken. Twee- of meertonige hoorns mag niet in Nederland.

Ik denk niet dat gewone claxon en passeerhoorn in serie geschakeld zijn, eerder parallel. De schakelaar op het dashboard bepaald welke hoorn de massa krijgt (via de schakelaar op het stuur).

Via de sloop is wel ergens een nieuwe claxon te koop.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:sluiting in de claxon/passerhoorn

Berichtdoor Emile » 01 sep 2007, 06:18

Hoi Govert

Ik heb dus twee claxons en twee passeerhoorns onder de auto.Volgens mij staan die twee aan twee geschakeld.Ben in ieder geval blij dat het tot zover is opelost
Govert bedankt voor je adviezen

groet,Emile
Emile
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten