[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
slappe vering : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:19

slappe vering

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

slappe vering

Berichtdoor Bogent » 30 aug 2007, 18:58

Bij het boodschappen doen met mijn 280CE vandaag raakte bij het afrijden van het parkeerterrein de achterkant de grond, dit verder zonder gevolgen. Nu had ik hem behoorlijk vol liggen met gereedschap dus hij is aardig aan zijn gewicht ook de gastank natuurlijk bom vol. Nu had ik al eerder gemerkt bij het een beetje pittig nemen van een bocht, dat hij door veerde tot op de rubber dus hij is behoorlijk slap. De gastank is daar natuurlijk mede schuldig aan. Nu wilde ik eens weten of anderen ook deze ervaring hebben (gehad) en wat daartegen de beste remedie is a: zwaardere veren b: hulpveren c: extra luchtveren. De stand van de wagen is onbeladen wel goed dus de kont hangt niet het is alleen zo slap, ook als ik op het achterscherm leun zakt hij een heel stuk.

Graag commentaar en advies

Bob / Arkel
Bogent

Re:slappe vering

Berichtdoor klaasyellow » 30 aug 2007, 19:22

heb bij de mijne W126 veren gemonteerd, alles is nu ok
klaasyellow

Berichtdoor henklith » 30 aug 2007, 21:13

Dikkere rubbers vegeet je nog te noemen Bob, tussen chassis en de bovenkant van de achterveren zitten de veren tegen een rond stuk rubber aan gedrukt, deze is er ook in diverse diktes.
Ik noem het alleen maar even ter compleetheid (is dat Nederlands?)
Het beste is zonder enige twijfel zwaardere veren.
Groet, henk Lith.
henklith

Berichtdoor aernout » 30 aug 2007, 21:27

zelfde probleem hier.
eerst was de optie er inderdaad 126 veren onder te ztten met Wiebren ... maar ingekorte veren (afgezaagd dus) lijkt mij het toch niet helemaal aangezien de veren afgevlakt zijn in orginele staat aan de bovenzijde.
Ik heb uitijndelijk de keus genomen voor verzwaarde veren.
Moeten er nog onder (zaterdag) en dan kan ik je de ervaring delen ...
aernout

Berichtdoor Wiebren240D » 30 aug 2007, 21:34

Hallo Bob

is een veel voor komend euvel bij een boel types hoor maar bij de W123 is het zo daar komt de gas tank er meestal extra bij de kofferbak in toen ik nog bij Mercedes werkte deeden ze altijd de benzine tank eruit haalen en daar kwam de gas tank te liggen mooi bovenop de as en een tankje van een liter of 10 die ook heel mooi werd aangesloten op de benzine vuldop wat daar het voordeel van is je hebt het gewicht boven op de as en als je er dan mee gaat rijden en je rijd over een drempel dan veert de auto niet zo na.

maar wat anders hoe oud zijn die achterveeren van jou auto en wat voor schok breekers heb je er onder zitten?

ik heb zelf onder mijn ouwe W115/114 zware veeren eronder gezet en dan ook nog schokbreekers met hulpveeren zo genaamde loadajusters voldoet mij best

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor ERIK123 » 30 aug 2007, 21:52

hallo, ik had destijds op mijn W126 met gas ook dikkere ronde rubbers gestoken aan bovenkant veer. Die zijn maar centimeter dikker maar dat geeft wel een hoger resultaat omdat de hoek hierdoor vergroot en hierdoor heeft die centimeter meer effect.
Zie natuurlijk dat schokdempers en vering Oké zijn, maar dan nog is het best dikkere rubbers te steken, dan staat hij terug op de juiste hoogte (zoals zonder tank)
erik123
ERIK123
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor Jasser » 31 aug 2007, 08:53

Je hebt ook rubbers die tussen de veren kunnen . Die heb ik nog liggen, ooit aangeschaft
bij Harry van klasse Klassiek. Die zorgen ervoor dat de veer niet zo ver indrukt.

Ik heb zelf een 280CE, met een 100 liter gastank in de kofferbak. Heb dit probleem nog nooit
gehad. Niet met de oude en niet met de nieuwe schokbrekers eronder.

Als hij zo ver doorzakt als je er alleen al op leunt, lijkt het mij tijd voor nieuwe veren
of nieuwe schokbrekers of allebei. Doordat je een gastank achterin hebt zou hij al niet zo veel meer mogen doorzakken.

Succes ermee

Michael
Jasser

Berichtdoor henklith » 31 aug 2007, 11:29

Die rubbers die je tussen de spiralen van de achterveer zet hebben maar gering effect, bijna zinloos dus.
Kost ook geen drol natuurlijk, dus proberen kan je altijd.
Er zijn ook hulpveren te koop voor de 123, of de 114/115.
kijk maar op MP.
groet, Henk lith.
henklith

Berichtdoor wwwW123 » 31 aug 2007, 14:00

ik heb bij mijn toenmalige W116 met gastank, de verzwaarde veren eronder gezet. de rubbers zijn er in div. diktematen, die in combinatie met de veren te gebruiken zijn. zelfs hoogteverschil links/rechts kan men opvangen hiermee (volgens werkplaats cd).
met zo'n gastank zou ik dus altijd zware (is iets dikkere) veren nemen en meteen gasdempers erbij. daarnaast kun je nog 's kijken naar de staat van de draagarmrubbers.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee

Berichtdoor aernout » 01 sep 2007, 18:35

ik ben net thuis gekomen met verzwaarde suplex veren onder de 123 ...
hij is een heel stuk omhoog gekomen! tot nu toe prima resultaat!
nou nog een keer vrouw en kind op de achterbank en bagage mee, en dan weet ik het zeker ....
aernout

Berichtdoor Bogent » 01 sep 2007, 19:40

Ja ok Aernout,
Gisteren heb ik diverse adressen afgebeld voor informatie en prijzen van diverse mogelijkheden.
Daarna ben ik ook naar een onderdelenhandel hier in de omgeving, waar ik ook mijn ontstekings onderdelen heb gehaald, gegaan en me daar het een en ander laten uitleggen. Zij adviseerden me om hulpveren te plaatsen omdat dit het gemakkelijkst was en ze daarmee bij de W123 de beste ervaringen mee hadden. De prijs die daarbij naar voren kwam (€100,50) was ook nog de laaagste die ik tot nu toe had gehoord. Daarop heb ik besloten deze aan te schaffen, jammer genoeg waren ze niet op vooraad en na een telefoontje met de fabrikant kreeg ik te horen dat die net een nieuwe serie gingen produceren dus ook daar was niets meer op vooraad. Maar ja dan nog maar 1 1/2 week wachten. By the way deze zaak heeft altijd veel onderdelen van de W123 op vooraad of kunnen ze snel leveren dus voor diegenen die rond het centrum van het land wonen. Ze zitten tussen Meerkerk en leerdam in Nieuwland en de website is www.kuyntjes.nl ze zijn redelijk in prijs en geven goed en duidelijk advies.

Bob / Arkel
Bogent

Berichtdoor Desje » 11 sep 2007, 09:01

beste bogent
kun je een foto plaatsen voor dat je ze hebt onder de auto geplaats . ik bwen namelijk ook geintereseerd maar ik wil eers ff zien hoe die dingens uitzien
alvast bedankt.
mvg
desje
Desje

Berichtdoor marco123 » 11 sep 2007, 11:18

hoi bob,
lasaulec kan hulpveren leveren van mad hv-091230 bruto 142,10
en leverijd binnen een dag.

groetjes
marco
marco123

Berichtdoor Bogent » 11 sep 2007, 11:26

Ik heb de veren besteld en die zijn normaal ook met 1 dag leverbaar alleen de fabrikant moest een nieuwe serie gaan opstarten omdat ze uitverkocht waren. Ik betaal €100,40 voor een set en zodra ik ze heb maak ik wel foto's ook van de instalatie als alles goed gaat.

Bob / Arkel
Bogent

Berichtdoor aernout » 27 sep 2007, 19:40

Marcel Kappen in Dalen, €80,- voor vervangingsveren.
en van die extra veren onder je auto, met van de beugeltjes met bouten en moeren die zo lekker gaan rotten enzo ... ik wil het nog steeds niet ...
Maar neemt niet weg, succes met plaatsen en hopelijk het gewenste resultaat! :D
aernout

Berichtdoor aernout » 27 sep 2007, 19:42

Marcel Kappen in Dalen, €80,- voor vervangingsveren.
en van die extra veren onder je auto, met van de beugeltjes met bouten en moeren die zo lekker gaan rotten enzo ... ik wil het nog steeds niet ...
Maar neemt niet weg, succes met plaatsen en hopelijk het gewenste resultaat! :D
aernout

Berichtdoor Goofy.S » 28 sep 2007, 09:53

Bob, ik reed voorhen in een 230C van 1979. Uiteraard een gastank in de koffer en ik vond ook de achterzijde nogal laag hangen vooral na het tanken. Bewust liet ik maar ongeveer 7 liter benzine in de tank, maar toch was ik niet tevreden met het geheel. Ik heb toen in eerste instantie stopblokken gemonteerd in de achterveren (goedkoop en gemakkelijk te plaatsen) maar dat gaf te weinig verbetering. Na informatie te hebben ingewonnen heb ik nieuwe veren laten monteren die speciaal waren voor LPG rijders en de coupé (die nu door mijn dochter wordt gebruikt) rijdt nog steeds perfect zonder ellende bij verkeersdrempels. Ik heb de veren laten plaatsen bij fa. Hassing in Dordrecht.

Goofy.S

Berichtdoor Bogent » 28 sep 2007, 15:02

Goofy.S wrote:
[quote]Bob, ik reed voorhen in een 230C van 1979. Uiteraard een gastank in de koffer en ik vond ook de achterzijde nogal laag hangen vooral na het tanken. Bewust liet ik maar ongeveer 7 liter benzine in de tank, maar toch was ik niet tevreden met het geheel. Ik heb toen in eerste instantie stopblokken gemonteerd in de achterveren (goedkoop en gemakkelijk te plaatsen) maar dat gaf te weinig verbetering. Na informatie te hebben ingewonnen heb ik nieuwe veren laten monteren die speciaal waren voor LPG rijders en de coupé (die nu door mijn dochter wordt gebruikt) rijdt nog steeds perfect zonder ellende bij verkeersdrempels. Ik heb de veren laten plaatsen bij fa. Hassing in Dordrecht.

Ja ok karel ik heb rrn stel hulpveren liggen die gaan er de 13e onder en dan eens zien of dat de oplossing geeft'anders kijk ik nog wel verder.
Bogent

Berichtdoor Wiebren240D » 28 sep 2007, 19:47

Hallo Bogent

zal mij benieuwen of het bevalt die hulp veren.

hier in Sneek op zolder ligt ook nog ergens zo een set ik heb ze er al weer onder weg bevalt mij niet.

ik heb nu gewoon de zwaardere veren van een W126 er onder zitten de auto staat nu mooi recht wel een hele ring er af gehaald maar nu is het goed en met de caravan er achter niks geen last de auto zakt wel iets maar is niet hinderlijk en op de sloop zijn genoeg van die W126 te vinden.

even goed kijken onder de auto of de veren nog mooi zwart zijn haal ze er dan maar onder weg maar dat doen de sloopers meestal zelf wel die zien ook wel wat nog goed is even een praatje en wat handje klap lukt het wel onder de 100 euro

hier in Sneek staan nog wel een paar ja even in korten klaar is het

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
LPG: Ja

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto