MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:49

Contactslot vast in nulstand

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor Schoones300d » 01 sep 2007, 22:15

Het is gebeurd, de Benz laat me voor de eerste keer staan ;-(( Gelukkig thuis in de garage.

De laatste paar keer ging contact maken wat hakerig maar eigenlijk zonder echte problemen. Nu zit opeens de hele zaak muurvast, kan dus niet naar de accessoire stand en verder. Tot overmaat van ramp zit het stuurslot er ook nog op. Sleutel in en uit is geen probleem.

Heb me wat ingelezen in de Haynes en ook op dit forum, op dieselgiant.com staat een redelijk uitgebreide beschrijving maar hier slijpt men de pen die zorgt voor het stuurslot door. Zijn er minder rigoreuze maatregelen te treffen, slijpen kan altijd nog.

Wat ik al gedaan heb is proberen met de nooit gebruikte reservesleutel, en ook inspuiten met WD40 heeft vooralsnog niets opgeleverd.

Wat kan ik nog doen?? Vast bedankt voor de reacties
Schoones300d
 


Re:Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor Boy » 01 sep 2007, 22:28

Bouwjaar ???? Dat wil zeggen met of zonder hardstalen plaat voor de cilinder. Ik dacht va modeljaar 82 met. Zonder is het een eitje
Boy
 


Re:Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor Schoones300d » 01 sep 2007, 22:36

300D maart 1981
Schoones300d
 


Re:Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 02 sep 2007, 22:54

hoe versleten is je sleutel? heb je de "garagesleutel" nog dwz die alleen op de portieren en het contact past? wil dat ook niet probeer dan eens een beetje wd40 in je cilinder te spuiten misschien komen de palletjes dan los en werkt het weer naar behoren?

adriaan
AdriaanVogelzang
 


Re:Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor Schoones300d » 03 sep 2007, 19:23

Heb inderdaad beide andere sleutels gebruikt en ook met WD40 ingespoten maar vooralsnog geen verbetering.

@boy: wat moet er gebeuren nu het lijkt dat ik geen hardstalen plaat heb?

Iedere suggestie welkom

Gr.
Marc
Schoones300d
 


Re:Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor Boy » 03 sep 2007, 21:30

Als jij zo n slot hebt als op de foto zit je goed
Anders zit er daar waar je de sleutel erinsteekt een dikke hardstalen plaat(waar je de sleutel doorheen steekt)
Wil ik graag eerst zeker weten wat erin zit voor ik m n vingers blauw typ

Boy
 


Re:Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor Schoones300d » 04 sep 2007, 20:53

Gisteren nogmaals ingespoten met WD 40 en vandaag met 3 sleutels opnieuw een poging gedaan maar tevergeefs

@boy hierbij een foto van het slot. Op jouw plaatje lijken de standen met 0, 1 en 2 gemerkt te zijn. Op mijn slot zijn het alleen streepjes

gr.
MArc

Schoones300d
 


Re:Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor Boy » 04 sep 2007, 22:43

Tja foute boel.
Is zo n verbeterd antidiefstal contactslot
Zal het modeljaar 1981 geweest zijn dat het veranderd is
Die grote ronde plaat is gehard staal net als bij de W124 en W201
Die oude type s kan je als je weet hoe het zit met wat trucjes eruit boren en kon je het stuurslotmechanisme sparen.

Zul je de duitse site moeten volgen en word het hak en breekwerk.
Ik denk dat ik nog complete antidiefstalcontactsloten heb liggen.
Moet wel naar gezocht worden. Kan het event. meenemen naar de ODD
En pas op bij deze sloten kan je de stekker achterop het electrischgedeelte er alleen afhalen met het contactslot op ,,aan,,
succes
Boy
 


Re:Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor Hans 300 D » 07 sep 2007, 17:46

Heb hetzelfde probleem ook wel eens gehad. In oostenrijk op de inrit van de camping.
Echt zweten. Het enige wat je voorlopig kunt proberen is de sleutel heen en weer bewegen en gelijktijdig de sleutel iets terugtrekken. Dan wil e.e.a. nog wel eens goed komen . Zet in het vervolg je auto niet meer onder druk in het stuurslot.
Succes

Hans 300D
Hans 300 D
 


Re:Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor Topasbrauner » 07 sep 2007, 17:49

Is het bestellen van een nieuwe sleutel een oplossing? Ik kon bij mijn topasbrauner de sleutel zo uit het slot trekken in elke stand, wel handig voor als je iets uit de kofferbak wil halen en de motor niet uit wilt doen, maar ik zag me hem al kwijt raken. Nieuwe besteld en die werkt zoals het moet. Wellicht een tip dat je veel ellende bespaart.

Sorry lees net dat je de nooit gebruikte reservesleutel al hebt geprobeerd. Excuus. Tip laat ik wel staan, zou bij een ander kunnen werken

Job<br><br>Post edited by: Topasbrauner, at: 2007/09/07 17:50
Topasbrauner
 


Re:Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor Schoones300d » 18 sep 2007, 16:34

We kunnen weer rijden!!

De enige oplossing was het bestaande contactslot kapotmaken (zie beschrijving op dieselgiant.com, en ook navraag bij een oude MB monteur) omdat de sleutel vastzat in stand nul.
Daardoor was het niet mogelijk het contacslot op een reguliere manier te demonteren (via stand 1, met de paperclip de cilinder eraf halen en tevens in die stand ook de connector achterop losmaken)

Dus:
-onderzijde dashboard gedemonteerd
-stuur gedemonteerd
-kilometerteller unit uit het dashboard gehaald
-met een haakse slijper het stuurslotgedeelte doorgeslepen
-vervolgens is er voldoende ruimte om van onderuit de contactslotunit uit het dashboard te verwijderen
-deze unit ook doorgeslepen teneinde de connector achterop te kunnen demonteren (asje d.m.v. schroevedraaier te verdraaien zodat vergrendeling van de connector opgeheven wordt (conform stand 1 van het contact))
-vervolgens stuurkolom verwijderd om het stuurslot gedeelte te verwijderen wat na het doorslijpen is achtergebleven

Op de onderdelendag een gebruikt contactslot gekocht (van de man met de T en de rode bakken voor degene die er geweest zijn). Bij de dealer een nieuwe cilinder gehaald (€38,- ex) zodat de originele sleutels gebruikt kunnen worden.

Alles in omgekeerde volgorde weer teruggebouwd even een proefstart om te controleren of alles werkt (oliedrukmeter, verlichting, vacuum) om vervolgens tevreden en een ervaring rijker een blokje om te rijden.

Eenieder bedankt voor de tips

Hier een fototje van de "resten"

<br><br>Post edited by: Schoones300d, at: 2007/09/28 21:29

Schoones300d
 


Re:Contactslot vast in nulstand

Berichtdoor Alex » 23 feb 2009, 17:31

Marc, mijn contactslot vanmiddag ook doorgeslepen.

Vraagje over deze regel:
-vervolgens stuurkolom verwijderd om het stuurslot gedeelte te verwijderen wat na het doorslijpen is achtergebleven

Nu blijft er een gedeelte in de stuurkolom zitten. Enkel de pen heb ik eruit kunnen krijgen.
Hoe heb je deze restant huls eruit gekregen?

Alex<br><br>Post edited by: Alex, at: 2009/02/23 16:31
Alex
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 111 gasten